Sidewinder b-tx vs mt-x

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Ska köpa Sidewinder nu är den stora frågan b-tx eller mt-x.

Kör typ 50/50 led / lössnö vill kunna dra pulka och ta med en pssagerare någon gång ibland.

För och nackdelar? Årsmodell -17 / -18 eller -19?
 
Reactions: trixa

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
B-tx låter det som för din del. Framförallt om du tänker dra pulka så är kylsystemet väl så litet på M-tx.

Ganska små skillnader mellan årsmodellerna då det gäller B-tx, så hittar du bara en välhållen maskin så är det ingen fara köpa begagnat.
 
Reactions: Allee

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Inte exakt, men rätt så samma. Andra variatorer, lite skillnad i plasten, kanske dämpare inte är exakt samma, säkert nån fler grej också. Men inga stora saker vad jag då vet.
 
Reactions: Allee

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Inte exakt, men rätt så samma. Andra variatorer, lite skillnad i plasten, kanske dämpare inte är exakt samma, säkert nån fler grej också. Men inga stora saker vad jag då vet.
Andra skidor också. Men som du säger, i stort sett likadana.
 
Reactions: Allee

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur är de med remätning på de nya turbo 998cc motorerna både yamaha och Artic cat här i Sverige?

På Usa forum låter de som rätt många har enorma problem liknade äldre Arctic 1100T medans lika många eller fler inte har några problem alls. De lilla jag läst om remätning så låter de som Arctic variatorerna gjorde att remmarna höll en aning bättre åtminstone på de tidiga 16-17 maskinerna 17-18 vet ej. Förtåsigpåare i de forum jag läste i påstod att de va helt avgörande på vilken maskin man fick från bandet både Arctic och Yamaha kunde äta remmar helt random. Man skulle kolla cc måttet mellan variatorerna de första man gjorde om de skjuter remmar. Jag skulle säga att man bör kolla upp de måttet även om den sliter lite rem. Ett tips till Yamaha åkarna va att byta ut org vikterna i primärvariatorn för de hade på tok för flack vinkel så de blev remslir. Byte till ex Dalton vikter gav 10hk mer på mattan och bättre remhållbarhet.
 
Last edited:
Reactions: Carrera

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Hur är de med remätning på de nya turbo 998cc motorerna både yamaha och Artic cat här i Sverige?

På Usa forum låter de som rätt många har enorma problem liknade äldre Arctic 1100T medans lika många eller fler inte har några problem alls. De lilla jag läst om remätning så låter de som Arctic variatorerna gjorde att remmarna höll en aning bättre åtminstone på de tidiga 16-17 maskinerna 17-18 vet ej. Förtåsigpåare i de forum jag läste i påstod att de va helt avgörande på vilken maskin man fick från bandet både Arctic och Yamaha kunde äta remmar helt random. Man skulle kolla cc måttet mellan variatorerna de första man gjorde om de skjuter remmar. Jag skulle säga att man bör kolla upp de måttet även om den sliter lite rem. Ett tips till Yamaha åkarna va att byta ut org vikterna i primärvariatorn för de hade på tok för flack vinkel så de blev remslir. Byte till ex D&D vikter + fjäder gav 10hk mer på mattan och bättre remhållbarhet.
Också läst om problemen, frågan är om dom löste det from -18 eller åtminstone -19 kan man tycka.
 
Reactions: trixa

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Jag har en 17 btx. Tycker väl inte att det är några rem problem. En rem har gått sönder för mig efter 140 mil och då är det inte så snäll körning. Den gick sönder när jag hade grävt ner mig rejält och den fick kämpa ordentligt. Har nu kört två säsonger på andra remmen. Dock så har jag vkit nu med
 
Reactions: Allee

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Jag har en 17 btx. Tycker väl inte att det är några rem problem. En rem har gått sönder för mig efter 140 mil och då är det inte så snäll körning. Den gick sönder när jag hade grävt ner mig rejält och den fick kämpa ordentligt. Har nu kört två säsonger på andra remmen. Dock så har jag vkit nu med
Okej,
Hur tycker du det funkar med 44mm mattan?
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Har en LE så det är 57mm på den, tyckte det fungerade bra. Körde dock sönder den så nu sitter en Challenger Extreme 64mm istället.
 

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Har en LE så det är 57mm på den, tyckte det fungerade bra. Körde dock sönder den så nu sitter en Challenger Extreme 64mm istället.
Okej! Fått offert idag på en ny btx le men har inte riktigt förstått vad LE innebär? Det är alltså 57mm på dom? Schysst. Något mer på som ingår i LE?
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Bättre dämpare, annan utväxling vad jag förstår. Sen har de äldre modellerna av LE även rumpvärmare vilket är skönt efter en kall dag på fjället. Sen är ju såklart en mtx en bättre lössnömaskin men tycker btx är en riktigt grym crossover. Jag satte även extradynan så familjen kan åka med.
 
Reactions: Allee

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Den bredare framvagnen på btx är kännbar när man är ute och bryter i skogen men gör å andra sidan att de är mycket trevligare efter led. Så det beror ju lite på vad man är ute efter. Har drag på min också, fungerar klockrent. Behöver använda isrivarna ibland om det är hårdpackat efter leden och jag har pulkan bakom, men med dem nere så går den aldrig varm.
 

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Den bredare framvagnen på btx är kännbar när man är ute och bryter i skogen men gör å andra sidan att de är mycket trevligare efter led. Så det beror ju lite på vad man är ute efter.
Planen med extrasäte här med, jag går ju från en pro rmk med 36” framvagn utan krängningshämmare så kommer kännas skillnad.
 
Reactions: trixa

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Ja du ska nog inte förvänta dig att en btx går lika bra som pro rmk i pudret. Tror inte mtx gör bort sig helt efter led heller. Hade gärna sett lite smalare framvagn på btx, typ 38 eller så. Är ju 40 standard. Du har inte möjlighet att få provköra innan köp?
 

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Ja du ska nog inte förvänta dig att en btx går lika bra som pro rmk i pudret. Tror inte mtx gör bort sig helt efter led heller. Hade gärna sett lite smalare framvagn på btx, typ 38 eller så. Är ju 40 standard. Du har inte möjlighet att få provköra innan köp?
Nej så är det ju. Hoppas på snö till första helgen i november för då ska jag upp. Lutar åt bt-xen känns som en bra mellanting, man kan ju inte få allt 🙂
 

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Såg att xf1000 hade justerbar framvagn 36-40” intressant och se hur det fungerar, borde ju funka rakt av på Sidewindern
 

Kiane

Medlem
22 sept 2017
21
7
3
Såg att xf1000 hade justerbar framvagn 36-40” intressant och se hur det fungerar, borde ju funka rakt av på Sidewindern
Osäker. Originalspecifikationen på BTX var 38.5", men pga att den nya skidan har så lite justeringsmån så är 40" det lägsta man kan få. Byter man skida så går det att få den smalare. Funkar hyggligt med 40" men det känns framförallt när man ligger på skrå och det är dåligt med snö att skära ner i. Hjälpte en hel del att ta bort krängningshämnaren och mjuka upp dämparna fram en aning.
 
Reactions: Allee