SHR variatorgrejer i Sverige?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Någon som vet av någon firma, (eller privatperson) som säljer SHR:s variatorgrejer till Lynx/Doo 850 här i landet?

//S
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
För två vintrar sen såg jag på blocket ngn som sålde SHR kit. Dock ej senaste vintern. Jag köpte av Howards Inc som liksom SHR köper ramperna (vikterna) av Karl Crowell. Dock kör jag en kort skoter men är otroligt nöjd, svalare variatorer mindre remdamm. Blir ju ungefär samma peng att köpa själv som vad eson tar för DJ kitet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag mailade SHR i går afton, hade svar i morse, har nu mailat en fråga till. Blir väl mest troligt beställa där.

Jag har av någon anledning inbillat mej att SHRs grejer är strået vassare än DJ, DJ har ju pippi på stenhårda fjädrar osv och det tror jag inte riktigt på.
Och jag är fullständigt övertygad om att SHR har rätt i att lasta på tonvis med vikt långt in, dvs på viktskruven, inte är bästa vägen att gå.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag vill påstå att DJ inte funkar, han använder i mitt tycke fel ramper. Och som sagt ibland onödigt hårda fjädrar.

SHR ramperna är bra men det finns ramper som är nästan lika bra, dock inte justerbara men billigare.

Kommer sälja några kit i vinter till 146” och 154” (ej testat på 165”) som är utprovat under två hela säsonger. Testat på tre olika maskiner med gott resultat på alla och jag själv bland annat har kommit från 5-10mil per rem till 80mil ifjol på samma och den är fortfarande hel. Endast 531 rem har använts.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Heelclicker är annars svårslagna, eller närmare bestämt helt omöjligt att slå på en stark motor. Dom har inte alltid haft den yppersta kvaliteten däremot.

Tidigare använde Diablo dessa men nu gör dom egna kinakopior av Heelclicker och jag tycker det är lite fult.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag vill påstå att DJ inte funkar, han använder i mitt tycke fel ramper. Och som sagt ibland onödigt hårda fjädrar.

SHR ramperna är bra men det finns ramper som är nästan lika bra, dock inte justerbara men billigare.

Kommer sälja några kit i vinter till 146” och 154” (ej testat på 165”) som är utprovat under två hela säsonger. Testat på tre olika maskiner med gott resultat på alla och jag själv bland annat har kommit från 5-10mil per rem till 80mil ifjol på samma och den är fortfarande hel. Endast 531 rem har använts.
Du får lägga ut när du har några kit för försäljning så är jag eventuellt spekulant. =)
Nyss köpt en 3900 DS -18. Så kan inte uttala mig hur variatorerna lirar ännu. Men den ska vara original enligt säljaren. (Den verkar dock ha rätt högt inslag, men jag kommer från Polaris som typ smyger iväg så kan vara ovana)
Någon som vet vad för grejer som sitter original i 3900 DS -18? Och hur ser man det? På Helixen är ju ett nummer men på övriga saker kan jag inte se några kännetecken...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
SHR kit beställt direkt från SHR. Typ 3300:- inkl frakt. Nu är det bara vänta och se om man drar vinst-, eller nitlott i "tullotteriet".

Kitet ska innehålla ramper, fjädrar, viktskruvar samt verktyg.

Monno: Du behöver en liten stunds inkörning bara :)
Gjorde samma överflytt förra hösten och P-driven är hårdhänt i ingreppet så första gångerna man ska iväg ser man inte klok ut :D
 
Reactions: monno

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Haha ja är nog så att man är van vid Polaris mjuka ingrepp. Gjorde svartstreck både i vagn och garage när jag lastade av...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Vilka delar får du med. Vikter, primärfjäder och sekundärfjäder? Kan inte vara med helix för 3300:-

Jag kan höra av mig när jag fått hem grejerna. Allt är BRP delar för att det ska vara lätt att få tag på om nånting skulle gå sönder eller fjädrar behöver bytas. Det kommer finnas två val av primärfjäder för hur högt tillslag man vill ha.
Prislappen är inte bestämt till 100% ännu men en bra bit under vad en annan skulle köpa alla delar för hos en ÅF.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ställbara vikter, fjädrar, diverse viktskruvar, verktyg för skruvarna sen så tror jag även att det följer med plastbiten man sätter in i variatorn som mothåll för spettet när man vill trycka ihop skivorna för viktbyte utan att plocka isär hela + även en "krok" för att spärra variatorn i hoptryckt läge.

Största fördelen med SHRs vikter är att man kan lasta på i spetsen, viktpinnen i p-drive sitter så innihhelvete nära pivotpunten att pinnarna måste vara så jäkla tunga för att göra någon skillnad. Mindre vikt men där det gör av sig mer = Bättre =)


Med helix hade det gått på 100 USD till. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte vilken helix som sitter i standard, men i mitt tycke ska helixar vara flacka och raka och sådana går få tag i på närmare håll.