Service Polaris 800 årg 13-14

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag håller på serva två maskiner jag nyss köpt och vill veta om de är något speciellt man ska kolla efter?
Allt från motor till chassi ja hela maskinernas svagheter är intressant. De jag är mest fundersam på är om avgasgiljotiner har någ svaghet typ som nyare polaris där de kan nötas och åka ner mot kolvarna eller som äldre maskiner spricka och ramla ner. Även oljepumpens oljeledningar finns de skavrisk någonstans eller liknade. Funkar oljebehållarens lock bra typ luftar tanken bra ja ni fattar.
De gäller en pro rmk 155 årg 13 och en Assault 155 årg 14.
Assaulten ska säljas om någ är intresserad.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
De jag är mest fundersam på är om avgasgiljotiner har någ svaghet typ som nyare polaris där de kan nötas och åka ner mot kolvarna eller som äldre maskiner spricka och ramla ner. Även oljepumpens oljeledningar finns de skavrisk någonstans eller liknade. Funkar oljebehållarens lock bra typ luftar tanken bra ja ni fattar.
De gäller en pro rmk 155 årg 13 och en Assault 155 årg 14.
Inga konstigheter med avgasgiljotinerna på dessa är bara på axys 800an som det är en svag punkt. Normalt ska inte oljeledningarna vara något bekymmer, men är den renoverad om omstökat så kan det givetvis vara galet draget så kolla alltid.
Oljelocket/behållaren är väll som på dom flesta maskiner värdelöst. Läcker.. oljabehållarens gängor blir ovala. Finns en aluminiumring man kan knacka ner men det bör man göra innan man har problem för annars är hålet för ovalt för att denna ska täta bra. Luftingen har flera klagat på men jag har aldrig bytt något lock och mina maskiner har dragit rätt bra med olja. Dock sägs det att bara byte av lock ska öka oljeförbrukningen något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Inga konstigheter med avgasgiljotinerna på dessa är bara på axys 800an som det är en svag punkt. Normalt ska inte oljeledningarna vara något bekymmer, men är den renoverad om omstökat så kan det givetvis vara galet draget så kolla alltid.
Oljelocket/behållaren är väll som på dom flesta maskiner värdelöst. Läcker.. oljabehållarens gängor blir ovala. Finns en aluminiumring man kan knacka ner men det bör man göra innan man har problem för annars är hålet för ovalt för att denna ska täta bra. Luftingen har flera klagat på men jag har aldrig bytt något lock och mina maskiner har dragit rätt bra med olja. Dock sägs det att bara byte av lock ska öka oljeförbrukningen något.
De lät bra jag väntade mig en lång lista på alla tänkbara fel. Ang avluftning oljetank så har jag köpt avluftningsventil med backventil som crosshojar har upp genom tanklock. Den tänker jag sätta direkt genom oljetanken då har man dubbel säkerhet mot vacum.
https://www.hojstyling.se/produkt/tankventilation-nippel/?attribute_pa_farg=rod&gclid=EAIaIQobChMIguaN3Jys6QIVhasYCh0TXwWWEAQYAiABEgJsn_D_BwE
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hur orolig ska man va för den limmade drivaxeln på pro maskiner den har ju den är uppdaterad med klämringen men hur bra höll dem efter denna till synes enkla åtgärden?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Man kör väl med samma drivaxel och klämma än idag?
Så tror du kan vara rätt lugn. Verkar hålla lika bra/dåligt som konkurrenternas.

En spännande följd historia är ju att i och med att man fortfarande har klämman på drivaxlarna så kan ju inte Polaris teori om dålig limning i Mexico stämma helt? Utan måste ju vara en feldesignad produkt också. För klent material alltså.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Man kör väl med samma drivaxel och klämma än idag?
Så tror du kan vara rätt lugn. Verkar hålla lika bra/dåligt som konkurrenternas.

En spännande följd historia är ju att i och med att man fortfarande har klämman på drivaxlarna så kan ju inte Polaris teori om dålig limning i Mexico stämma helt? Utan måste ju vara en feldesignad produkt också. För klent material alltså.
Jo lite roligt är att man inte verkar tro på konstruktionen då man fortfarande har klämman, med klämman på plats så blir inte axeln något lättare än stålaxeln heller, så ingen viktvinst där..
Men annars verkar det håll med klämman på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De låster som den bör hålla bra men de går tydligen sätta dit stålaxeln om den nu går väck.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja stålaxeln funkar till quickdrive, men aluaxeln funkar inte till kedjehus, då denna saknar ytan för packboxen till kedjehuset.
Ja jag läste det om axeln att de igen gick byta tvärtom såattsäga men vem vill det om den nu inte är lättare.

Nu har jag skrämt upp mig igen jag läste som vanligt på usa forum om brister och fel och där skrev någ firmasnubbe att voltregulatorn va så dålig att den stod för flest rasade motorer då den fuckade upp ecu så den i sin tur gav fel tändning/bränsle eller att ecu gick sönder och den va dyr. Jag antar själv att displayen kan gå sönder om den få fel volt också?
De rek att byta voltreg till någon BRP regulator. Hur rädd ska jag va för det och vet ni vilken brp voltreg man ska sätta dit iså fall? De framgick dock inte exakt vilka årg de gällde jag hoppas de gäller årg före 13" men de va cfi motorn ivf.

Hoppas ni kan vagga in mig i trygghet igen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
13 och nyare har bättre regulator, så det måste nog ha vart på de äldre. Inget jag hört ska vara något stort problem här iallafall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok de va de svar jag hoppades på för när man läser så är de typ 08-till 12 som har mest problem både med voltreg för lysen mm och tändning.
Då till nästa fråga jag läste på "usa forum :)" att 13 hade snål mapp i mellanreg så de går toksnålt om man ligger och kör jämn fart någon påstod att en bredbandslambda visade 16-17 afr i mellanreg :eek: Årg 14- va fetare mappad i mellanreg så jag undrar om jag kan köpa en beg ecu och bara stoppa dit eller måste den in hos återförsäljare för att byta ecu? Många snubbar rek såklart powercomander men 14 ecu funkade bra också.
Eller har polaris tagit in 13 maskiner och satt in senare 14 mappar?