Sele för barn.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Skrev inte att det var en universal lösning.

Vet inte om det är värt att riskera olycka "bara" för att ungen/arna ska med.

Finns inte möjligheten till "säkert" åkande så kanske det inte är lämpligt för stunden.

Bara en tanke.
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Snälla människa de där är ju vansinne! Om du av oförutsedd anledning hur försiktig du än är kör in i någonting eller att skotern skenar elr vad som helst som nu kan hända så är de 9av10 ggr bättre att barnet får flyga sin egna väg istället för att du ska krossa barnet med din egna vikt mot styret eller marken. Ha barnet bakom dig om möjligt efter ålder eller håll fast barnet mellan benen och köp bättre skydd till barnet än till dig själv. Överväg!

Mvh Jimmy


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tycker det är svårt med det där, har själv en fyraårig dotter som vägrar sitta bakom mig när vi åker, hon ska köra(sitter o håller i mountainstrapen) men en gång så hörde ja att hon tjöt, då hade hon slagit näsan i styret bara av ett gupp på leden, så det behövs inte mycke för en liten eller stor olycka men åker man själv med dom så vill ja nog inte ha dom fastsatt i mig. Helst bakom mig med en till vuxen bakom barnet men de är ju inte alltid så lätt. känns inte som det finns ett riktigt säkert åkande tills dom är rejält stora!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
har en polare som byggde en ställning/bur (hittar ingen bild) som han skruvade bak på skotern som han monterade en barnstol i. Så pojken satt säkert än om skotern skulle få för sig att tippa.
Och snuten tyckte inte det var sån dum ide.
Har själv en dotter på 3 månader.blir ju inget åka iår men sitter och grubblar på lösningar inför nästa säsong pga att jag hatar verkligen pulka.. :p
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Om ni har missat det så ser man på andra bilden att selen även fungerar med barnet bakom föraren.

http://www.skoterdelen.com/hallare-for-barn-p-23288-c-1231.aspx

Det finns risker med allt men den här lösningen tycker jag verkar bra, finns väl hittills ingen bättre lösning om man ska ha med barnet på skotern? Sen kör man ju naturligtvis inte där man riskerar att t.ex välta och skada sig. Man kör kanske inte heller på den mest trafikerade leden om man ska ta en tur med ungen:)
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Kul med lite diskussion om säkerhet. Man kan bli överkörd på en gångväg här i Sthlm , allt är farligt nuförtiden. Men känns som att åka med lilltjejen framför mig på en 5 meter bred led kommer gå bra. Skulke jag känna att det inte är säkert kommer jag inte ha henne i selen. Men vill ju kunna ta en tur själv med henne och tyckte selen verkar bra för det ändamålet. Ha barnet i en bur bakpå känns lite sådär om man välter och är djup puder. Trevlig helg //Anders
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bigdog: jag klandrar ingen. Lämnar detta till var och en och litar på att varje förälder gör de de kan för att göra det så säkert som möjligt.

Tycker absolut man ska låta barnen ta del av livets sanna nöjje. Vill bara påskina att det (enligt mig) ÄR säkrast att lämna barnen hemma.

Mongoloid: har faktiskt skjutsat äldsta dottern på skoter på lägdan här utanför en gång.

Men åker vi på led/i trafik åker barnen i pulkan.

Men i år lär älsta dottern få åka bakom mig ibland. Men så är hon såpass stor nu(enligt mig) att hon kan hålla i sig själv och använda sin nya fina integralhjälm.

Men som skriver, jag dömmer ingen, alla (de flesta?)föräldrar. klarar av att bedömma vad som är säkert och inte. (så säkert det nu kan bli att åka skoter)

:)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Ja det är ju knappast riskfritt med pulka heller. Har själv varit med när en pulka tippade och barnet klämdes under en vuxen så att barnet bröt ett ben. Finns risker med allt...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skrev aldrig att det är riskfritt att åka i pulka.

Skrev att det ÄR farligt oavsett hur man gör, och att var och en får göra sin egen bedömning.

Jag har valt att ha barnen i pulkan då ett sådant ekipage oftast inte går lika fort som utan pulka.

Ingen behöver tolka det som att jag Tycker detta är för alla eller att de som inte använder pulka gör fel.

JAG tycker detta är det sätt som låter mig ta med barnen u och jag ändå känner mig säker på att undvika olyckor.

MIN åsikt, läs inte mellan raderna.