Sele för barn.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Hej. Behöver lite hjälp, såg i somras en sele som man hade på sig och kunde spänna fast barnet framför sig. Har letat efter en sån men hittar den inte. Nån som vet vart jag hittar selen ? Tack på förhand Anders
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hur vettigt är det att ha ett barn framför sig på skoter? Händer det något och tar stopp så kläms barnet mellan föraren och styret.

Bara en tanke..
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Håller med HenkeEdge, skulle du krascha vill du nog ha något annat som krockkudde än ditt kära barn!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Håller med HenkeEdge, skulle du krascha vill du nog ha något annat som krockkudde än ditt kära barn!
Vem har inte skjutsat sitt barn framför sig ÄVEN om det är olämpligt och till och med olagligt? Då är det ju bättre med en sele istället för att hålla i barnet med vänster/bromshanden!

Sen så får man ju ta det lilla lugna och kanske inte droppa första bästa hängdriva!
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Hade inte tänkt att pumpa puder lr köra som ett svin med min prinsessa framför mig! Som potatisgrisen säger så kör man väldigt lungt och fint, bara ta en liten tur. Vill kunna ha båda händerna på styret.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Anser att det finns 2 fördelar med den där selen.. 1. du kan ha 2 händer på styret.. 2. Ungen följer med om du måste slänga dig av skotern
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Ja jag tänkte mest att hon får åka med mig och inte bara sitta på släden. Man vill ju ha två händer på styret och håller man sig på leden och inte kör snabbt så ska det nog gå bra.Det bästa hon vet är att sitta på skotern. Pappas skofter brumm brumm säger hon . 20 månader Aurora ❤
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Klart Jäntan ska åka med! Har vi gjort med båda våra. Tänk bara på att inte ha för tung hjälm! Blir lurigt om det kommer ett snabbt gupp. Den enda nackdelen är att man inte får dem i släden efter ett tag....
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Vem har inte skjutsat sitt barn framför sig ÄVEN om det är olämpligt och till och med olagligt? Då är det ju bättre med en sele istället för att hålla i barnet med vänster/bromshanden!

Sen så får man ju ta det lilla lugna och kanske inte droppa första bästa hängdriva!
Självklart förstår jag att han kommer ta det lugnt när han har sitt barn med sig men det krävs inte många km/h för att han inte ska orka hålla emot om det skulle ta stopp.
Jag har själv inget barn ännu, men om man funderar lite på det känns ju risken ganska mycket större att det skulle kunna bli klämt mellan honom och styret än om han t.ex har sitt barn på ryggen i ett liknande sele. Eftersom man inte skulle gasa som en tok när barnet åker med är nog risken ganska liten att man åker av bakåt och skadar det på det viset.

Men det finns ju alltid för och nackdelar vart man än har det

Grym dotter iaf! "Pappas skofter brumm brumm säger hon . 20 månader Aurora ❤"
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
pappa hade mig en en sele som satt på ryggen när jag var liten, både när vi åkte skidor och skoter, mycket bättre att ha ungen där istället för på magen.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Härlig bil potatisgrisen! Ja jag kommer köra lungt med henne , när hon åker bil säger hon gasa gasa haha. Köpte en fyrhjuling som hon ska få i sommar. Den har hon suttit mycket på med. Hon älskar allt med motor så tror man kommer få många lyckliga minnen.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Min är bara 6 månader, ska bli roligt när man kan börja göra saker med henne.
Gissar på att det kommer bli ett antal minisaker med motor :D
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ja jag tänkte mest att hon får åka med mig och inte bara sitta på släden. Man vill ju ha två händer på styret och håller man sig på leden och inte kör snabbt så ska det nog gå bra.Det bästa hon vet är att sitta på skotern. Pappas skofter brumm brumm säger hon . 20 månader Aurora ❤
Även om du kör lugnt så går det att möta idioter som inte gör det och skoterleder är oftast inte breda som motorvägar.

Ville bara belysa problemet, så att folk tänker på riskerna.
Sele som gör att dom kan sitta bakom är ju lite säkrare fast kanske fortfarande är olagligt?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag vet en som har en av de sista teckningar som sonen gjorde tatuerat på armen.
Sonen klämdes ihjäl mot styret, och det gick inte fort om jag minns rätt..

Kör försiktigt!