Sekundärvariator F7, glapp och slut?

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Har haft stora problem med remexplosioner på sistone, skruvade isär sekundären och insåg att den var ganska glapp (se bild)
Nu till min fråga, hur gör man nu? är det helt ny sekundär som gäller? verkar inte finnas någon bussning att köpa i alla fall!
Är alltså centrum i den bakre skivan som blivit för stort, så hela skiten glappar!

 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
ja, det går kanon att köra led, men direkt man kommer ut i det lösa (vi snackar typ 20 meter) så exploderar remmen i miljoner delar, är som att sekundären låser fast remmen på nåt vis
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
ok. en kompis har problem att när han klämmer fullt upp hoppar å landar igen så går remmen. men den har även gått i lössnö för honom. kanske är samma fel...
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
det tror jag absolut det kan vara! har läst på ett annat utländskt forum att det inte är speciellt ovanligt!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du monterar ihop sekundären utan fjädern, kan du fortfarande vicka inreskivan så där mycket?
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Om du monterar ihop sekundären utan fjädern, kan du fortfarande vicka inreskivan så där mycket?
Nej, det kan jag inte! eftersom den då sitter fast med helixen blir det ju den yttre skivan med dess axel som glappar lite i centrumet på den inre skivan, men det är inte lite mkt, men någon mm åt varje håll
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
ska väl även tilläggas att alla problem började med att locket längst ut på helixen(som sitter med 3st små skruvar) sprack sönder, bytte då lock, och sen såg jag att mina rullar var alldeles platta, så jag bytte rullar också, men när de nya rullarna var platta efter 5 mil insåg jag att något inte är som det borde....
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
nån som har nån idé? camata?
den är alltså inte mkt glapp alls när jag skruvat ihop med helixen utan fjäder
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kollade på min nyss , rullarna är slut på ena sidan , nernötta och glappar mkt , bakre lagret ser ut att vara slut man ser med blotta ögat att det inte är centrerat , har inte tagit isär den då jag saknar verktyg att pressa ihop den med , fn vilket skräp !
gick igenom 04:ans sekundär precis före , smidig och enkel att arbeta med och allt var fräsht ...
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
du behöver inga verktyg till att pressa ihop den, det gör du med händerna, skruva isär du bara!

men, vi verkar ju vara några stycken som har samma problem, vad gör vi åt det?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har en polares M7 '05 i vårt garage, som är hårt sargad av tidigare ägare, många saker som det varit enormt slitage på (nu senast i helgen då höger motorfäste sa upp sig) men har bara bytt fyra rullar, fjäder och helix i sekundären på den.

Jag kommer inte ihåg hur exakt det ser ut, men är det alls någon bussning som ska kunna bli nött där? Är det inte alu mot alu?
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
tycker inte heller det verkar vara nån bussning, om det inte är så att centrumet på den bakre skivan rent har blivit utnött och för stort, så måste det ju ska vara sånt där glapp!?

MEN, vad är det då som orsakar att 3 av mina rullar är slut efter 5 mil? trasigt motorfäste, så det linjerar helt fel kanske? jag har ingen aning
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
börjar mer och mer tro att det inte är nåt fel på själva sekundären, hellre något som gör att den kanske linjerar konstigt vid belastning
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
börjar mer och mer tro att det inte är nåt fel på själva sekundären, hellre något som gör att den kanske linjerar konstigt vid belastning
Se över motorkuddarna, särskilt den högra.

De vänstra finns inte lösa as OEM, utan det är eftermarknads som gäller då.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Se över motorkuddarna, särskilt den högra.

De vänstra finns inte lösa as OEM, utan det är eftermarknads som gäller då.

Men då kvarstår ju frågan, kan det verkligen vara för att någon motorkudde är dålig och den linjerar knasigt, som den nöter upp 3 rullar i sekundären på 5 mil?
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
alltså, hur ser man om kuddarna är dåliga egentligen, dem ser ju fräscha ut, men den högra känns lite mjuk, man ser att den fjädrar en del när man sliter i motorn
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Mät från kanten till centrumet den ska vara centrerad. Min var ca 4-5 mm sned och då fick jag problem med remmarna. Bytte till en sno pro kudde så vart det stummt och bra.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
sådär, har bytt den inre skivan i sekundärvariatorn, och nu går den som en dröm igen, äter inga rullar och remmen verkar hålla kanon!

det var STOR skillnad på centrumen i skivorna, min gamla skiva var centrum alldeles för stort!