Sekundär variator fjädern

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Hur sitter Fjädern originalt i sekundär variatorn på en Formula 3 -96
Har en begie(om det stavas så) fjäder.
Hur monterar man ihop sekundären lättast?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag idkar lite tråd arkeologi .... Inte för att jag tycker tråden är spännande utan för att jag blev nyfiken att få veta... Min skoter har usel backshift och jag har varit in med sekundären hos ÅF. De spände den till 7 kg och sa att spänner jag mer så övervarvar den på mellanregistret. På dootalk.com pratar man om 22lbs förspänning på en f3:a Alltså 11 kg ..

Vem har rätt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag idkar lite tråd arkeologi .... Inte för att jag tycker tråden är spännande utan för att jag blev nyfiken att få veta... Min skoter har usel backshift och jag har varit in med sekundären hos ÅF. De spände den till 7 kg och sa att spänner jag mer så övervarvar den på mellanregistret. På dootalk.com pratar man om 22lbs förspänning på en f3:a Alltså 11 kg ..

Vem har rätt.
Jag har en nyfiken fråga, hur kan en motor övervarva på mellanregistret?
Har aldrig någonsin hört talas om det.

Testa själv att spänna mer och se vad som händer. Dålig backshift kan du också få om du har för tunga vikter i primären.

Ex. Man har en fjäder som har 35/120 och vill öka tillslaget. Hittar då en fjäder som har 45/145 och sätter dit den. Får ganska högt tillslag och dessutom övervarv. Klämmer till med lite tyngre vikter, tillslaget är fortfarande högt och man åtgärdar övervarven.

Nackdelen är att man får stor centrifugalkraft, samt roterande kraft och variatorn blir seg på att växla ner. Då spelar det ingen roll hur mycket du spänner primären, det enda du får är en glödhet rem pga alldeles för hög friktion då sekundären och primären kämpar lite väl mycket mot varandra.

Lösning: Montera in en primärfjäder med högra starttryck och någorlunda lika sluttryck.

Var kanske inte exakt det du frågade efter, men du kanske blev hjälpt av det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jo iofs men skotern är original i övrigt .. Primären har standard vikter och fjäder så jag tror inte att det är problemet.

Jag har aldrig heller hört uttrycket övervarv på mellanregistret förr men han verkade seriös när han sa det ... Jag spänner sekundären upp till 10 kg så får jag se vad som händer ....