SDI DOG

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Hejsan, har en 600 SDI -05,
Jag hade den på tomgång på varmkörning idag, Och var inne i garaget en vända. skotern stog utanför och puttra. Då helt plötsligt hur jag hur den går ner i varv sen dör den. Går inte att starta nå mer efter detta.. Jag tänkte om de blev soppatorsk så jag fyldde på men ingen skillnad. Tog nu ikväll in den i garaget och började riva.. Upptäckte då att Spjällhus, insugsgummin,Reeds var fullsmockade i remdamm, Efter en del läsande här på forumet har jag upptäckt att det blir så på SDI. Även insugsgummina var dåliga. Men tror ni att den inte gick att starta pga allt remdamm? Den har gått 750mil utan att bli rengjord nångång. Så ni kan ju tänka ungefär hur det ser ut..
Någon som har insugsgummin/Reeds?
KÖPES isf!

Det känns oxå som att pumpen inte orkar pumpa fram nåt bränsle.. Då jag tog isär den slangen som går efter ramen.. Och körde pumpen med rer knappen, Men inget bränsle kom :(


Tacksam för svar
/Patric
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Är säkringen som sitter ovanför slutburken hel? Det är bränslepumpssäkringen.. den kan gå lite som den vill ibland tyvärr.. börja därifrån å kolla =)

/F
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Är säkringen som sitter ovanför slutburken hel? Det är bränslepumpssäkringen.. den kan gå lite som den vill ibland tyvärr.. börja därifrån å kolla =)

/F
Jag hittar ingen säkring ovanför slutburken? Har en -05 så har ju en massa säkringar framme där "koppen" till stötdämparna sitter på 440,, Men alla är hela. jag har kört Elpumpen med ett externt batteri men den vägrar pumpa nånting.. den bara låter som att den pumpar men inget kommer.. Har då plockat ur pumpen ur tanken och prövat igen men inget händer.. Det sitter ju dubbla pumpar på denna maskin? sitter ju en mikuni pump på samma ställe som alla förgasarmaskiner.. Men jag fattar inte vart slangarna går, Det går in 3st i den.. 1 går direkt till tanken. 1direkt till Elpumpen och en i nå hål nere på motorn? :O Hur kommer det bensin till spridarna? HJÄLP
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Mikunipumpen förser elpumpen i tanken men bränsle då den sitter i en egen behållare! Den behållaren fylls själv när man har mer än halvtank men behöver hjälp när man har mindre i tanken å det är det som mikunipumpen gör! Bränslet till spridarna kommer från pumpen i tanken! Slangarna på Mikunipumpen är 1st bränsle in 1st bränsle ut å 1st för att den ska kunna suga bränslet ur tanken å det är den som sitter på motorn!
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Mikunipumpen förser elpumpen i tanken men bränsle då den sitter i en egen behållare! Den behållaren fylls själv när man har mer än halvtank men behöver hjälp när man har mindre i tanken å det är det som mikunipumpen gör! Bränslet till spridarna kommer från pumpen i tanken! Slangarna på Mikunipumpen är 1st bränsle in 1st bränsle ut å 1st för att den ska kunna suga bränslet ur tanken å det är den som sitter på motorn!
Ja nu har jag äntligen koll på hur pumparna funkar,, Men jag tror det är elpumpen som gett upp.. :( Den snurrar och låter men pumpar inte :O
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har du kollat/dubbelkollat säkringen?

Pump är skitdyr och säkringar är skitbilliga.
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Ja säkringen e hel... Jo de kommer inget bränsle dit.. Men efter att plockat ur pumpen ur tanken och kört genom wd40 i dn och sedan tryckluft så funkar den igen :) Konstigt nog..