SC10-III känns stötig i framkant

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Har just monterat en SC-10 III boggie som är förlängd till 345 från 307 i en skoter. Den är även modifierad lite av förra ägaren, svårt att förklara hur, men jag ska försöka. Han kapade bort "stoppen" som är bakåt, långt bak på boggieskenorna, just framför vändhjulen. Tydligen försökte han efterlikna summiten på det viset.

Nåja, jag provkörde skotern igår och tycker att den känndes på tok för hård framtill i boggien, den åker upp på vartenda gupp i leden som om den vore stum fram (vilket den inte är). Täntke att jag skulle släppa på fjädern fram för att få den mjukare, men kommer just in från garaget med insikten att den främre fjäderjusteringen endast påverkar höjden, inte hårdheten/fjäderförspänningen. Så nu blev jag lite ställd.

Kan berätta snabbt om hur allt är inställt nu.

Fjädern/höjden fram i mitten. Bakre stötdämparen i det lägre hålet uppe i boggien. Fjädrarna bak är satta i näst mjukaste läget.

Om jag ställer mig längst bak och hoppar till så får jag den att bottna så den känns mjuk bak. Men den sköter sig inte bättre efter guppig led än min gamla c7-boggie som det är nu, frågan är bara varför...!?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Han har styvat upp den fram och ställt den mjuk bak, förmodligen är balataremmen på det längsta. Allt för att kunka köra på rullen...
Främre dämparen blir styvare/mjukare om du skruvar den... Höjden påverkas inte.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Det finns väl olika stötdämpare i olika versioner av den här boggien!? Som jag förstår det är mina stötdämpare inte ställbara på något vis. Det här är den enda skruven på den främre dämparen, det ser ut som att man fyller/tappar olja genom den, men jag vet inte.
främre dämpare.jpg

Sen har jag en mobilbild av den delen där boggien är omgjord så att det syns vad jag menar.
omgjord boggi.jpg

Så om jag har rätt och det inte går att ställa hårdheten fram med fjädern och dämparen inte är justerbar, då är det inte så mycket att göra antar jag. Men vad är det annars jag kan ha missat då den verkligen går upp och ner i alla gupp på leden. Jobbigt för ryggen och inte bättre än min gammla c7-boggi med en tredjedel så lång slaglängd. :eek:hwell:
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Nu har jag varit ute och tänkte försöka släppa på fjädern till den främre boggiedämparen. Men när jag hissade upp skotern i luften så var fjädern så lös redan att den gick bra att snurra för hand. Jag kan alltså inte ha den mycket lösare, konstigt att jag upplever skotern så "guppig".

Såhär ser det ur kring främre dämparen, så att ni ser hur jag menar att jag inte kan ställa hårdheten särskilt bra (den står på marken här):

balata och fjäderjustering.jpg
nedre delen dämparen.jpg


Jag flyttade även det övre fästet på den bakre boggiedämparen till det övre hålet eftersom att det stod att dämparen ska få en "hårdare utväxling" då. Kollade igenom en del manualer på skidoo kring -03, hade flyttat den då jag trodde den skulle bli hårdare i det nedre läget.

Jag har som sagt dålig koll själv då jag inte behövt bråka så mycket med skoterchassien förut. Men tycker att det känns galet att den åker upp och ner i varenda grop. Som jag förstår det är den helt okopplad efterom den är lite modifierad och då borde den svälja ojämnheter bättre va?

Sen är den satt såpass mjuk bak att den slog igenom en gång, borde vara bra tycker jag.

Dela med er av erfarenheter om hur man får en sc10 III att vara smooth efter dåliga leder. :)
Eller lite allmän teori om vad som ska fungera bra på tvättbrädeleder om man vill passera de i hög fart alternativt lugnt när man cruisar med sambon därbak.