Saknad del i boggien?

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
vadgördenna.jpg

Håller på och renoverar min skoter lite inför vintern och har upptäckt att jag saknar denna inringade del i min boggie!
nån som vet vad den heter och vad den fyller för funktion??
Tänkte så jag kanske kan beställa en ny sådan eller tillverka!

vet att den ser ut så här:
pryl.jpg

men förstår inte hur den fungerar?

Kan någon förklara för mig vad den heter och hur den fungerar så skulle jag bli tacksam! =)

om jag skall tillverka en liknande sak går det då att ha en helgängad stång och mutter eller är de små övre prylarna fjädrande på något sätt?
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Den där gör väl samma nytta som klossar som andra modeller har. Troligtvis bortplockad för nån tidigare ägare ville ha en lättrest skoter
 

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
okej! så den fungerar alltså som ett stopp av nått slag!
Då borde jag kunna tillverka en egen av typ wire eller svetsa ihop något!
 
R

RevMan

Acceleration Control Module.
Häftigt namn.
Är den bortplockad eller har den aldrig suttit där?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Varför vill du ha den där?? Tycker du att den går på rullen för mycket? För lätt på nosen? Om du inte saknat den så behövs den inte.
 

f_frojden

Aktiv medlem
29 jan 2009
90
0
6
Västerås
okej.
nej man vill ju att den ska gå på rullen!! :eyebrows:

trodde bara den hade något med det "glapp" som jag känner när jag lyfter i bågen bak.
Är ett glapp på kanske 5 cm ifrån det att jag börjar lyfta i bågen tills det att mattan lättar ifrån backen!

Nån som vet vad det beror på och hur jag kan åtgärda det??
Är fjädrarna slut måntro?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Dom flesta oem boggis har vad som kallas "ride sag", det är det du beskriver. Helt naturligt och beror på boggiekonstruktionen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Acm satt inte på alla boggies heller. Trodde de kom -99 men har det suttit på din 98 så..
 
R

RevMan

Är ganska säker på att det satt på 96ans MXZ men om det ska sitta på den här boggien vet jag inte.