Sög i sig all olja på 2,7 mil (Lynx RE 800 -09)

W

w3stman

Hej!

En bekants Lynx drog lite väl häftigt med olja under helgens tur. Åkte ut med full oljetank, körde cirka 2-3 mil och då började oljelampan lysa. Trodde inte det var sant då han sa det men jodå, oljetanken var i princip tom.

I början av turen hade skotern lite problem med hänggas, vilket gav med sig efter 15-20min, kan detta varit att wiren kanske är dålig och hakar upp sig? Har nämligen läst någonstans att när wiren går av, så går oljepumpen till helöppet läge.

Anledningen till att jag frågar är att wiren kostar cirka 800kr och skulle vilja ha lite kött på benen innan jag ska börja riva för att komma åt pumpen.

Något vanligt fel som orsakar detta? Hur kommer jag lättast åt pumpen? , för den verkar sitta jäkligt dumt till. Något annat jag borde kontrollera när jag ändå är där och bökar?

Tack på förhand!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja den sitter helvetes dåligt till..

Vi bytte den i samband med att motorn var ut och då gick det förstås bra..

Luftburk bort, förgasare bort (kan räcka att ta lös och bryta upp) vänster insugningsgummi bort
Öppna kedjehuset, montera bort sekundärvariator.

Då kanske det går, men det lär vara trångt.

Går det inte då måste du bort med pipan, grenrör samt magnapull (för att kunna vicka på motorn)
samt släppa på samtliga motorfästen.

Som sagt jag bytte den i samband med att motorn var ut så det kanske finns en jättesmidigt sätt att göra det på som inte jag vet om men det är riktigt trångt.

Någon bör ju ha bytt vajer på en 800r utan att först lyft ut motorn?
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag håller på med ett wirebyte på min 600ss -10 nu, och de är inte jätteroligt :) ..
Och min wire kostade 1200:- original.

Som föregående talare, ta bort luftburk,gasare och insugsgummin.
Variatorn eller kedjehuset behöver du inte röra för att komma åt. Men gäller att du inte har
allt för bred hand bara, för det är riktigt trångt!
 
W

w3stman

Tack för snabba svar!

Ajfan, ja men då är det bara för oss att börja riva då :bigsmile:

Jo wiren skulle kosta 1171:- hos återförsäljaren, och det verkar inte finnas någonstans det är billigare förutom staterna...
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Jag har svårt å tro att de ens är möjligt att få lös wiren och montera en ny utan att ta lös motorfästena och vrida ut motorn mot variator sidan så man kommer åt den vägen, efter att man plockat bort sekundären såklart. Jag tog även lös insugsgummit på variatorsidan. Hade nämligen ut motorn på min XP 600 TNT -08 för en månad sen och fettade om veven och bytte packboxar. Du ska bort med en pytteliten låsbricka som låser fast wiren i själva armen på oljepumpen, och när du ska dit med nya wiren måste du spänna upp armen på pumpen i öppet läge och sen trä runt wiren över hela armen samt att låsbrickan ska tillbaka. Jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut där bakom om du vill :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tror också det är svårt om inte omöjligt att byta utan att svänga på motorn men med små händer och mkt vilja kanske det kan gå!
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Om vajern gått av helt så hakas inte pumpen upp utan går i nolläge, då skulle maskinen skurit istället.
Men om den däremot har börjat fransa sig som min hade gjort så finns det kanske risk att den hakar upp sig.
Tyckte det va nog bökigt att byta vajern på min Enduro och har inte speciellt stora händer. På min maskin lär det ju vara mer utrymme än RE:n, så det kan nog ta en stund ;)
Du måste trycka pumpen i maxläge, sedan dra vajern runt pumparmen och in i en skåra för att få in plastbiten som syns på bilden. Sedan trä på en liiiten bricka plus en låsbricka.
Sen återstår det bara att justera den :)



OBS: Köpte min originalvajer för 450kr hos ÅF, kanske inte är likadana men... finns det inte piratvajrar?
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Myzkoo: Exakt det du beskriver lyckades jag och svågern med efter en del tålamod och pillande.
Handen ryms precis, men visst, går ju enklare att vrida på motorn, men ja tycker inte det var allt för svårt att byta på plats. Svårast var väll att få dit låsringen med att bara känna sig fram vars spåret var.
Lätt att tappa bricka och ring, men löste detta med fiskelina så man slapp leta under motorn hela tiden :)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
För att få pumpen i maxläge utan att trycka upp den med handen så använde jag en
blocknyckel ställd mot chassiet och mot pumparmen.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja de går ju uppenbarligen om man vill :) vet man hur det ser ut så underlättar det ju lite, men om man inte sett hur det ser ut där nere sen innan så har jag svårt å tro att man lyckas. Wiren eller pumpen gick då inte att justera på motorn på min, så ingen risk att man tappar någon inställning där bakom. Min justeras längre upp på wiren vid magnapullen, borde vara samma på denna.
 
W

w3stman

Alltså, trucken måste ju ha rykt så in i helvete..?
Även gått riktigt riktigt illa?
Nej inte direkt illa! Skitmärkligt, jag vet, men det var även första turen med skotern sedan köp så ingen av oss kunde ju säga hur den "skulle gå". Men det är sant, den borde ju gått som skit med tanke på hur mycket olja den tog men kan inte säga att det var sådär riktigt jävla illa.
 
W

w3stman

..och, det låter som ett riktigt projekt! Men det är väl bara ta tjuren vid hornen, så den är redo för nästa tur! Vi ska göra ett försök utan att ta lös motorn, så får vi se hur det går. Återkommer med besked!
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Om vajern gått av helt så hakas inte pumpen upp utan går i nolläge, då skulle maskinen skurit istället.
Men om den däremot har börjat fransa sig som min hade gjort så finns det kanske risk att den hakar upp sig.
Tyckte det va nog bökigt att byta vajern på min Enduro och har inte speciellt stora händer. På min maskin lär det ju vara mer utrymme än RE:n, så det kan nog ta en stund ;)
Du måste trycka pumpen i maxläge, sedan dra vajern runt pumparmen och in i en skåra för att få in plastbiten som syns på bilden. Sedan trä på en liiiten bricka plus en låsbricka.
Sen återstår det bara att justera den :)



OBS: Köpte min originalvajer för 450kr hos ÅF, kanske inte är likadana men... finns det inte piratvajrar?
När vajern går av så går pumpen förbi stängt läge till helt öppen, för att den inte ska skära. Jag har bytt min och den är ju komplett från styret och till båda förgasarna. De var på en skidoo 800r p-tek -08
 
W

w3stman

Kan det läka ut olja i kylvattnet? Vid vattenpumpen?
Nej kylarvätskan såg fräsch ut så problemet verkar inte sitta där..

När vajern går av så går pumpen förbi stängt läge till helt öppen, för att den inte ska skära. Jag har bytt min och den är ju komplett från styret och till båda förgasarna. De var på en skidoo 800r p-tek -08
Ja precis, det är vad vi också läst! Men du har också bytt alltså? Hur gjorde du? Likadant som det beskrivits tidigare i tråden?
 
W

w3stman

..och, är det någon som vet av en ÅF som inte tar över 1100kr för gaswiren?
 
W

w3stman

Nu har vi rivit hela paketet och wiren verkar ha hakat upp sig/fryst då den var hel och fräsch! Har gjort grundinställning av pump hos en Brp-ÅF så nu skulle jag bara meka ihop allt. MEN stötte på ett problem, en genomskinlig slang som kommer ut precis under insugen.

Har helt glömt bort vart den var kopplad och kan inte hitta någonstans där den ska in! DPM-paketet är komplett, trots att den här slangen påminner om de slangarna. Antar att det handlar om en typ av vakuumslang, då den kommer från blocket. Blir tokig här i garaget snart då detta är så jäkla löjligt! Här en bild:



Uploaded with ImageShack.us
 
W

w3stman

Slangen kommer ut precis bredvid slangen för vakuum till bränslepumpen. Samma funktion? Men var fan ska den kopplas?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
ImageUploadedByTapatalk1355851491.338436.jpg
1 : 3D rave
2: olja
3: oljan till vattenpump
4: vaccum till bränslepump

Detta är inte mina uppgifter men har fått det av en snubbe på dootalk

Motorn är en summit 800r 2008