sätta i batteri i MXZ -98 pga xenon

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Om det ska fungera i det långa loppet så måste generatorn i skotern klara av att leverera den effekt som lyset förbrukar, annars kommer batteriet att urladdas.
Det batteriet kommer att hjälpa till med är dels att stabilisera spänningen, så att du får en renare likspänning, men det kommer även att hjälpa till med att leverera extra ström till xenonljusets tändningsögonblick, för där finns det en risk att generatorn inte orkar med.

4 ampere är ca 50 watt, och det är inga problem för din generator, det kommer att finnas kraft över för att ladda batteriet.
Jag tror att du kommer att klara dig med det minsta batteriet du kan hitta, 4Ah borde räcka gott.
Batteriet behöver ju bara klara av att leverera 10A under några sekunder, och kortsluter man ett sådant batteri så kommer du garanterat över 10A.

Kapaciteten anger oftast hur myckat man kan plocka ut från batteriet under en längre tid, vanligtvis mätt under 20 timmar (kortare tid ger lägre kapacitet).
Ur ett 4Ah-batteri bör du alltså kunna plocka ut 0,2A (ca 2-3 Watt) under 20 timmar innan spänningen sjunker under normen för att vara användbart (ca 11 Volt).
Jag har laborerat lite tidigare med kortslutningsströmmar, och även ett litet fordonsbatteri på ca 4Ah kan leverera över 80A under några sekunder utan att ta skada.
Så jag tycker att du kör på ett batteri som passar bäst i maskinen (rent monteringsmässigt), effekten kommer att räcka gott och väl vad du än väljer.
Hoppas att det inte var en alltför rörig förklaring.
Hör gärna av dig om hur det gick, och om du har fler funderingar.
M.V.H
/Tobias

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det man ska komma ihåg med xenon..dem drar endast mkt ström i starten.. när de väl har startat så drar dem bara 9volt/Watten som du har på lampan..så de är endast i starten dom de behövs lite extra pulver.. "därför klarar inte statorn att leverera nog med streta så man måste ha ett batteri som backar upp de hela och jämnar ur spänningen"...

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Tackar.!
just nu så är tempgivare & mätare installerat.. ska ut en sväng & kolla om det funkar.

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Hur har det gått med installation av batteri, xenon, mätare?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Helt rätt.
Men det man ska tänka på då är att man måste separera jordningen.
Det vill säga att chassiet måste separeras från den likriktade minuspolen (jorden), och det kan bli ganska bökigt på en skoter.
Detta eftersom det normalt är så att chassiet nyttjas i växelspänningskretsen.
Men det är helt riktigt att det går, men kräver en hel del omtanke, se inlägg 13 och 16 i tråden, och återkoppla gärna om det är så att du har två faser ut från maskinen.
M.V.H
/Tobias

->summit<-

Medlem
18 jan 2010
28
0
1
strömsund
Men om jag likriktar med en likriktarbrygga från tex kjelloCo så stiger väl spänningen med roten ur 2 , dvs ökar ca 1,4 ggr vilket blir ca 16 volt? Eller är jag ute o cyklar?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Hej.
Ja, du har delvis rätt.
En ren sinusformad växelspänning har ett toppvärde på roten ur två (1,41) av effektivvärdet (det som du i regel mäter med ett instrument).
Denna toppspänning blir även den likriktade toppspänningen, om man kör helt obelastat, och med en så kallad glättningskondensator inkopplad.
Men om vi belastar så sjunker detta värde i takt med att belastningen (strömmen) ökar.
Om vi dessutom bara kan nyttja en våg av växelspänningen så kommer det belastade medelvärdet på likspänningen att sjunka ytterliggare.
Hoppas att bilden nedan kan visa lite hur jag tänker.

Det är en grov bild av hur det kommer att se ut med likriktningen på det sätt som vi tänker göra här.
Kan du nyttja helvåg så är det ju bättre, men då måste som sagt var jordarna separeras.
På min maskin var detta krångligt, men inte omöjligt.
Jag valde dock halvvåg, på grund av att Yamaha även hade detta som standard på maskinerna med elstart.
M.V.H
/Tobias

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
18
Boden
Ja, om du bara ska driva en mätare som i mitt fall, så går det med till exempel en 3A diod från Kjell & Co (Art. 90033):
http://www.kjell.com/?item=90033&path=239000000,266000000,266500000

Men ska du sätta in ett batteri är det bäst att ta en diod som klara drygt den maximala strömmen som spolen kan ge, och som går att kyla bra.
Då kan det vara enklare att ta en brygga, och bara nyttja den som diod.
Den är enkel att fästa med sitt skruvhål, och går att montera så att den får kylning.
Till exempel den här på 25A (Art 90054 hos Kjell & Co):
http://www.kjell.com/?item=90054&path=239000000,266000000,268000000

Dom är ju väldigt billiga också.
Glöm inte att säkra av.
M.V.H
/Tobias

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
funkade kanon för mig. men nu har jag en polaris IQ RR istället funderar på samma sak med den men ska testa först & se hur bra lyset är på den.