Sänkta boggiefästen kontra låg attackvinkel

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Hej

Jag tycker min skoter, en Enduro från -04, tar sig fram dåligt i snön. Därför funderar jag på att sänka boggiefästena. Som jag förstår går inte detta att göra utan att attackvinkeln blir brantare.

Men blir det bättre ändå? Vad bör man speciellt tänka på om man ska sänka infästningarna, tänker på boggiens geometri å sånt så att dämparna fungerar som de ska. Kan det vara smart att bara sänka de bakre fästena? Fast då får man ju högre skidtryck.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
måste säga att geometrin där är bra från fabrik, attackvinkeln är enligt mig okej,vad kör du för matta osv? kanske finns nånting där som kan bidra till bättre lössnö körning
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
jo precis, man vill inte sabba något. jag tänkte om man kunde sänka infästningarna och ändå ha kvar samma dämpargeometri och få relativt bra attackvinkel.
nu sitter det en 38as matta på så en 44a skulle va nått. Något dyrare lösning dock.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
om du sänker både bakre och mellersta fästet så borde ju inte vinkeln ändras allr för mycket, om man tänker på hur mycket högre upp drivhjulen kommer. men det bör du ju bara göra om det hänger upp sig på fotstegen. annars så en beggad 38 får du ju för nån lusentapp för antar att du har org 31.8mm mattan?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Om du nu ska sänka fästena så kom ihåg att ha samma c-c mått mellan bakre och främre fästet, annars funkar inte boggien som den ska om de blir fel mått. Och om du har till gång till att slacka mattan nån cm så skulle du kunna samtidigt flytta bak fästena lite också.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
annars, för att förbättra lössnö gången så kanske man kann höja den en aning i framvagnen, dvs ta bort krängningshämnaren och leta sig ett par längre stötdämpare, det är gjort på min och den går bra i snö för att vara kort zx chassie
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om man vill leka med attackvinkel genom att sänka boggiefästen så skall man absolut inte sänka fram OCH bak. Utan enbart bak, sänker man fram också så innebär det bara sämre vinkel på mattan.

Som det står skrivet skall du se till att du har samma CC mått. Skillnaden för dig på led kommer inte finnas, då den främre armen ligger på samma ställe som orginal (i och med samma fästpunkt). Men bakdelen av det blir att du får mindre fjädringsväg under ledkörning (lika mkt som du har sänkt fästet bak).

Däremot i djupsnö kommer boggiet ligga an mot snön hela vägen, och du kommer få full fjädring, och mattan får betydligt bättre vinkel mot drivhjulen.

Så, sänk boggiet du, men gör det bara bak. Bara på ledkörning du kommer kunna ana en liten nackdel, i övrigt, bara fördelar.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Okej, verkar som det blir att bara sänka där bak. Alltid bra med raka besked och en bra förklaring :)
Det jobbiga med rcg boggien är ju att fästena sitter med tre bultar, men det kanske ändå blir så att alla hål ska ha samma CC mått till det främre, eller?
Hur mycket är rimligt att sänka? Kan säga att jag helst skulle vilja kunna få plats med en 44as matta efter.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Nej, ska inte rubba den. Tänkte på att jag har tre stycken CC mått. Men det måste ju bli så att alla ska vara samma.

Det jag nu undrar över är hur mycket man bör sänka?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men seriöst, varför fixar du inte en förlängning alt en ny matta om du ska köra lössnö. Inte värt mödan rodda med attackvinkel på en kort maskin.

Tycker jag...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vidgren: Är han nöjd med maskinen och bara vill ha den lite bättre i djupsnö är väll bättre attackvinkel helt rätt väg att gå. Dessutom billigaste lösningen...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag menar och tror att det inte är värt mödan på en kort maskin att ändra attackvinkeln på mattan.

Ska man ändra attackvinkeln på någon maskin så ska man göra en drop and roll av kedjehus/drivaxel. Inte laborera med boggien.

Höjer/sänker du den bak = oförändrad.. samma attackvinkel.
Flyttar du dom främre fästpunkterna uppåt = bättre attackvinkel men ett skidtryck som gör skoter riktigt skum.

Attackvinkeln är ju vinkeln mellan drivaxeln och den första punken fram på boggien, alltså längst fram på boggien.

Det röda ritade på bilden:
images.jpg
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
om du skall flytta hela boggien neråt så måste den ju samtidigt bakåt om det skall bli samma atackvinkel men blir ju antagligen konstigt med skidtrycket då
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Att bara sänka de bakre fästet så kommer han ju att få som ni sa en bättre attackvinkel, men han kommer ju att få gode mycket mer skidtryck. Och då kommer väl den att kännas "tyngre" i snön och gå mycke djupare framtill.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Vi ska inte grotta ner oss allt för mycket i just liten attackvinkeln.

Grundproblemet, som jag kanske inte sagt tydligt, är att skotern lätt hänger sig i fotstegen och det är därför jag undrar om man kan ändra infästningarna på något sätt för att förbättra framtagningen i lössnön.

Om attackvinkeln blir större eller mindre spelar ingen roll bara framkomligheten blir bättre. Men den ska fortfarande gå att köra på led utan att den får allt för skumma egenskaper.

Omöjligt uppdrag kanske :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte någon läste eller förstod vad jag skrev. I djupsnö kommer det visst bli bättre attackvinkel med sänkt boggie bak. Inte på led (som jag skrev).

I djupsnö är underlaget inte plant och kommer i sin tur "formas" efter boggiet, som då automatiskt kommer hamna "snett" vilket innebär bättre attackvinkel...