Sänkt

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
Hallå, lyckade sänka skotern i en vak idag och undrar vad jag behöver göra innan jag kan köra igen?

tacksam för snabba svar
/Oscar
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
då kan du ju behöva nämna vad du har för skoter.
men grundläggande är att tömma motorn på vatten.
kan även vara bra att drenera bränsle och oljetank
 
B

Biosteel

av med stiften och eventuella avgasportar luta ner skotern och dra riktigt länge så du får ut allt vatten ur vevhuset. :) va noga med att kolla så allt vatten är borta annars ligger ett haveri inte långt ifrån. :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Glöm inte kjedjehuset + fetta om alla lager / nipplar.
Ta lös o tömma pipan.

Oljan och bensin måste bytas.

Dynan bör du ta av skinnet på samt slänga på tork (c:a 1vecka).

Gå lös med fuktbort drivande medel i allt vad el heter.

Kolla mätarhus osv, ifall vatten kommit in, har det TÖM snarast.

Är ett ***** jobb när man sänker skotern :eviltongue:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det kan vara bra att plocka bort cdi osv å lägga varmt för att minimera risken för att det ska bli fukt i boxarna
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hitta den här guiden på forumet.

Sänknings guide

Tyvärr är det en omöjlig exvation. Man kan inte hindra vattnet från att komma in i förgasare och tank(ar) oljetanken finns ju också.

Man måste ju ha luftning till tankarna, annars får man inte ut innehållet.
Ju mindre vätska det blir i tanken, så måste det komma in luft i motsvarande mängd. Annars blir tanken vacumsugen och ihop skrynklad.
Samma med förgasarna. Det måste finnas luftning till flottörhuset.

Däremot så behöver det inte vara så krångligt att sänka skotern med tömmning och annat.
En liten "Att göra vid vatten körning och sänkning skola"

Se alltid till att fylla fett i alla nipplar INNAN du tar ut skotern på vattnet, fyll sedan på med fett igen efter vatten körningen, då får ni inga problem med trasiga styrspindlar-boggiaxlar och bussningar.
TÄNK på att också tömma och byta olja i kedjehuset efter all vatten körning. ÄVEN då man kört i ovanvatten på vintern.

Bensintanken:
Fyll den full. Då ryms det mindre vatten i den vid sänkning och man får ett högre mot-tryck i tanken, då det varma bränslet vill ut och håller det kalla vattnet utanför. Men vänta inte för länge, så att vatten och bensin får samma temeratur. Då blir tanken fylld.
Då manskinen åter är uppe ur vattnet. Starta den så fort som möjligt och låt den gå på tomgång, då märker man om det finns vatten i tanken.
Har du fått vatten i tanken. Töm allt i en genomskinlig dunk och ställ den i garaget över natten. Sug sedan ur från ytan bensinen så långt ner som du törs innan du börjar suga vattnet, som skjunkit till botten, över natten.
Släng bort alt. elda upp det som du inte törs suga ur.

Förgasarna:
Töms genom att du lägger skotern på sida. Luta skotern mer än 90 grader. Då rinner vattnet och bränslet oftast ut ur förgasarna.
Detta gör du samtidigt som du tagit bort tändstiften och drar ur cylindrar och vevhus.
LUTA ALLTID SKOTERN SÅ ATT VARIATORERNA ÄR UPPÅT.
Då du drar ur cylindrarna i detta läge, tömmer du vevhuset helt. Vätskan rinner ut genom överströmmnings kanalerna i cylindern.

Oljetanken:
Kontrollera NOGA så det inte kommit in vatten i oljetanken. Töm genom att dra lös oljeslangen vid tanken. (vatten skjunker till botten direkt i oljetanken. Då man lossar slangen så tömmer man först ut vattnet)
MEN TÖM INTE SLANGEN PÅ OLJA. DÅ MÅSTE MAN LUFTA OLJEPUMPEN.

Efter att man tömt vevhuset och oljetanken på vatten, montera tillbaka stiften och dra igång skotern. VARMKÖR ORDENTLIGT. HELST MED UTDRAGEN/STRÄCKT OLJEWIRE. Då ger du motorn extra olja så vevlagrena får ordentlig smörjning. För det behöver dom.
Går skotern utan att tjuvstanna då den blivit varm. Då är det inget vatten i tanken och du kan tryggt prova en sväng till på vattnet.

Lycka till
 
Last edited:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Starta den så fort som möjligt och låt den gå på tomgång, då märker man om det finns bränsle i tanken.
Har du fått bränsle i tanken. Töm allt i en genomskinlig dunk och ställ den i garaget över natten.
Här står det väl ändå lite fel :hmmmm: Annars är det bäst att jag går ut och tömmer min tank bums
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Såg det nu också, han som skrivit guiden har skrivit fel. Men alla fattar nog vad som menas. Han som skrev den är mänsklig och kan göra fel som alla andra.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
går väll egentligen att lägga bensinen i minusgrader om det är vatten i den.vattnet borde ju frysa då.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vatten lägger sig i botten så man kan låta soppan stå och sen tömma allt med slang utom de sista litrarna