Sälen 2014

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Jo precis, det är ju ganska stort område, men det är inget område som är mer känt för att ha lite brantare sluttningar eller glesare skog?
Karta brukar jag alltid köpa när jag åker på nya ställen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lederna håller dåligt iår pga av vädret....först vara det bara kallt och snöade hela tiden...nu är det bara töväder så det fryser inte ihop...Så det är riktiga "crossbanor" till leder bara efter att några skotrar har åkt på leden när det är nypistat/sladdat. Sen just nu är det stort tryck på lederna då det är mycket sportlovsfirare i området.
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
underbara leder och 40-50 cm lössnö på sidorna. fan va jag längtar till fredag igen.
I kläppen eller i sälen? Jo jag längtar också, för på fredag blir det att åka till kläppen för en veckas skoteråkning med mera! Det verkar ju ha snöat grymma mängder så är riktig taggad :rock: Hur är det med myrarna nu? Börjar de frysa till eller är det fortfarande risk för lerbad?

//Teo
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Har varit uppe sen i torsdas, fick väl nästan en dec nysnö över natten till fredag. Grym åkning, dock för varmt (ca 2.5 plus) på dagarna, och dimmigt på fjällena. regnade ganska mycket på lördagkvällen när vi stack hemåt.
Hoppas lite kyla hittar tillbaka och klarare väder.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Var där i torsdags då var det underbart friåkningsföre. Var även upp igår och då var det några plusgrader och regnade så nu blir det nog hårt om det blir kallt igen.
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Precis hemkommen därifrån och det har verkligen tagit på snön, stora diken på vissa ställen
framför allt runt hundfjället där vi bodde. Bättre bortemot lindvallen och på fjället.
Men som sagt lederna var kanon fina på förmiddagarna, bra jobbat sälen skoterklubb
eller vilka det är som håller i lederna
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
vad tror du martemceder, går det att åka där uppe om 2 veckor?. Har ju varit så jäkla mycket snö men det vänder ju fort nu som du säger.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Jag var inte uppe i helgen men hörde att det var underbart på fjället. Ska upp nu i helgen. Troligtvis är vi som bor i kläppen bortlåsta av vattenfyllda diken för att ta oss över. så vi får hålla oss på kläppen sidan.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Förra veckan var jag där och åkte skidor, det var i princip tö varje dag och det regnade i fredags och sen blev det nån minus till på lördag. Jag var dock inte ute med skotern men skulle gissa på att det blev bra skare då. Men nu vet jag inte om det blivit +gr igen. Dom diken jag såg från vägen forsade det bra med vatten i.

Snötäcket uppe på fjället är det ingen panik med ännu...finns mycket kvar och där uppe har det inte töat så mycket ännu.
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Var ut en sväng och kikade i lördags, hade kunnat köra bil på den skaren så det var helt värdelöst. Åkte från hemfjällstangen på toppen mot lindvallen men gick knappt att åka då det var blankis efter regnet i fredags. Var varmt från lördag lunch över natten och in på söndagen så kanske mjuknade upp då. Verkar bli kallt framöver så blir väl hårt igen
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
tror kanske jag chansar på att åka upp näst nästa helg, åka går väl att göra iaf?. Blir sista turen för i år så vore kul att få åka liregrann iaf:(
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
vad tror du martemceder, går det att åka där uppe om 2 veckor?. Har ju varit så jäkla mycket snö men det vänder ju fort nu som du säger.
Det är ju inte det lättaste och säga men det var ju mycket snö I princip över allt men lederna som går mot rörbäcksnäs kan nog vara lite svårframkommliga för där var det riktigt klenigt på sina ställen...
 

Emmelie

Medlem
16 jan 2014
14
0
1
Vi var upp och körde igår och det var tyvärr mest is men fanns fortfarande vissa ställen som var riktigt roliga att köra på, helt klart värt ett sista åk!
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
låter bra!:) för nu är det bokat å klart, sticker upp över kommande helg. Det blir va det blir, hoppas på nysnö i veckan och sen strålande sol iaf:eyebrows:
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Oj oj oj.. vilken helg på fjället. grymt med snö, strålande sol. Passa på nu! Ta släpet upp till skoter parkeringen vid högfjällshotellet.