Sälen 2014

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Varit ute på lederna runt kläppen idag. Bra underlag och 30cm puder på sidorna. Inte rekommenderat att åka över älven eller sjöarna än. Även vissa myrar blöter igenom. Så håll er till leden. 3 skotrar ligger sänkta under vatten. I morgon ska vi upp till Sälen fjället. Återkommer med rapport. Detta är livet!!
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Har varit uppe i Sälen över helgen. är bra mycket snö i stort sett överallt där jag varit iaf:) gick att köra fast både korta och långa maskiner!
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Vi kom aldrig upp på fjället på söndag. gick ej att köra över älven. skotercenter avrådde oss att åka upp när vi väl kom över en bro för att det va så blött och skotrar som åkt igenom isen. så vi vände :(
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
BRP Rideout har ju "träff" lördag-söndag. Tror det är ca 15-17 personer anmälda till det eventet. Dom utgår från Försgården
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Underbar åkning i sälen denna helg.. Så mycket snö så att man kör fast så fort man inte håller sig till lederna. "typ" ;) Fortfarande varning för sjöar och älven, som inte har fryst på.Även vissa myrar är blöta. Inte en snut så långt ögat ser ;) Ska bli så jävla nice att åka upp på fredag igen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Var grym körning i helgen med BRP Rideout. Vi var ca 20 skotrar och dom som körde korta maskiner hade tom problem att komma fram på plattmark bredvid leden. Även fast vi var på ett ställe där Polaris Ridersclub hade varit och lekt typ 2 veckor innan så hade det snöat så mycket efter det att det syntes absolut inga spår efter dom.

Dock var det mycket begränsad sikt uppe på fjället så där var det att ta det försiktigt för att inte köra vilse...man såg i princip bara ett ledkryss framåt i taget.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Själv tycker jag det var total värdelöst i helgen. Vart man än skulle så var det som rena stridsvagns övnings banan. Har nog blivit 5cm kortare...
Tyvärr körde jag bara Lördag. Vet att det brukar vara bättre prepat Tors/Fre.

Men ravinerna var trevliga...kan konstatera att förlängningen och högre kammar tar en längre innan man fastnar, samt att man
sitter djupare :madgrin:
Nästa inköp...bättre spade...eller annan skoter!
 

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
Själv tycker jag det var total värdelöst i helgen. Vart man än skulle så var det som rena stridsvagns övnings banan. Har nog blivit 5cm kortare...
Tyvärr körde jag bara Lördag. Vet att det brukar vara bättre prepat Tors/Fre.

Men ravinerna var trevliga...kan konstatera att förlängningen och högre kammar tar en längre innan man fastnar, samt att man
sitter djupare :madgrin:
Nästa inköp...bättre spade...eller annan skoter!
öva mer kanske ;)
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Underbara leder, lite guppigt kanske. fin lössnö på sidorna att bränna på ca 40-50 cm. Fortfarande varning för igenomkörning på myrar, sjöar och älvar.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Bästa är väll att besöka skotercenter i sälen och köpa ledkartan. har för mig att det är ca 15 mil leder runt sälen. Sen kan man ju avvika där man vill och där det är tillåtet men i år är det inte att rekommendera att lämna lederna om man inte kan terrängen.