Ryggskydd?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har Leatt 3df airfit skyddströja. Man blir lite svettig i dem men det kan bero på att mitt 2-delade ställ kanske var i varmaste laget. I vinter blir det tobe monosuit så då kankse man kan klä sig lite bättre/mer anpassat. Jag har inte behövt använda den rent praktiskt ännu så jag vet inte hur bra den faktiskt skyddar. Skaffade den efter jag redan hade gjort illa mig i början av säsongen.

Så här ser den ut.
https://www.btosports.com/mm5/graphics/00000001/leatt-body-protector.jpg
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Om man åker med ryggsäck så finns det sådana med inbyggda ryggskydd, ex EVOC. Har själv funderat på ngt sådant då jag inte hittar ryggskydd som passar så bra och som tidigare skrivet blir ganska varmt..
 

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Har haft en del skyddsvästar, till exempel tekvest, fox skyddsväst, alpinestars väst och nu kör jag med leatt 5.5 väst och den är då helt klart den smidigaste jag haft.
 

RML

Medlem
24 aug 2015
19
0
1
Umeå
Jag kör själv med en TekVest och ofodrad overall. Det funkar bra. Då vi alla ser olika ut är det svårt att rekommendera någonting, men det enda jag skulle rekommendera är någon typ av väst (skydd både fram och bak) kontra enbart ett ryggskydd. Jag landade i ett dike ifjol och det tog tvärstopp, då var det rätt skönt att ha någonting som skyddade bröstet.
 

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Halvarssons. Samma som för MC. Bäst i test, sjukt bekvämt. Ca 1.500 kr
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Som med allt annat i utrustningsväg... prova prova prova prova... Det är du som ska ha det på DIN kropp, så hur det sitter på andra är i regel helt irrelevant. Åk runt hos några handlare och testa olika, köp så det som sitter bäst på dig.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag kan återigen rekommendera Leatt 3df skyddsjackan. I helgen har jag haft nytta av den 2 ggr. Jag skulle påstå att jag skulle ha behövt uppsöka sjukvård utan skyddsjackan vid åtminstone en av smällarna men både bröstplattan och ryggskyddet tog upp smällarna bra. Jag överväger att skaffa knäskydd innan jag gör illa dem på riktigt för det är riktigt snabbt gjort.

Sista smällen igår var i princip under en transportsträcka på vägen hem och man var trött och tog det lite lugnt. Skulle bara över en översvämmad bäck så jag höll jämn fart i stället för att resa över den. Resultatet blev att ena skidan gick genom isen och därefter small det bara till i typ 50-60 blås. Jag tror jag flög över styret och fick skotern över mig men är inte helt säker. Jag åkte iallafall genom isen och skoter låg upp och ner en bit längre bort. Sambon såg allt och trodde att jag hade hamnat under skotern men jag låg som sagt i bäcken...Resultatet blev lite ont i ett knä samt att jag bröt upp 2-3 cm tjock is med en i princip oskyddad underarm så den är lite öm. Så bra utrusning är inte att underskatta. Det enda jag blev blöt om var ena handen/handsken och ansiktet då jag tryckte ner hela huvudet i vattnet. Tobe overallen släppte inte in någon fukt alls fast jag låg i vatten och kravlade.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Enda jag funderat på med 3DF västen är att ryggskyddet är lite väl kort?

Sen knäskydd vborde ligga högt upp på allas lista! Helst ska man väl ha med vridningsskydd men vanliga bara mot slag är jäkligt bra med dagens maskiner då det inte bara är en gång man slår i kåpan eller fotsteget.
Elelr för den delen styret. Krökte mitt styre med knäet. Skaffade skydd efter det. Smart som man är...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo det kan nog ligga något i det. Den här gången funkade det. I efterhand vet man ju inte riktigt vad som slog i men jag kände ju slag och stötar från allahåll. Axelskydden fick också någon smäll för man var lite mörbultad direkt efteråt. Men nu är det bara underarmen som ömmar så det blev ju ganska lindrigt ändå.

Sitter och letar knäskydd nu...
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Jo det kan nog ligga något i det. Den här gången funkade det. I efterhand vet man ju inte riktigt vad som slog i men jag kände ju slag och stötar från allahåll. Axelskydden fick också någon smäll för man var lite mörbultad direkt efteråt. Men nu är det bara underarmen som ömmar så det blev ju ganska lindrigt ändå.

Sitter och letar knäskydd nu...
Kan varmt rekommendera dessa http://merafritid.se/leatt-benskydd
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag åker med TekVest och knäskydd från biltema, knäskydden funkar kanon mot slag men inte alls mot vridning vilket egentligen också hade varit att föredra...
Fördelen annars är självklart priset förutom att jag tycker att dom faktiskt sitter bättre på mina tändstickor till ben än vad något av tidigare skydd gjort som jag haft.
(Det enda märket jag kommer på i farten är Fox, men jag har kört med tre olika märken som är typiska cross-märken)

TekVesten hårdtestade jag för 1½ år sedan med en framåtvolt och fick en 163" lång Nytro som landade uppochner i ryggen.
Knäckte ryggskyddet och två kotor, men...jag är rätt glad idag att jag hade det.
Slog även hål i en relativt ny Airoh Aviator med dragkroken/lyftbågen förutom div andra blessyrer, idag har jag köpt ny TekVest och likadan hjälm, såpass nöjd med dom är jag.