Rx1 service

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Har gjort service på min RX1 idag . har bara ägt den i två månader å åkt 2mil=) . Jag undrar hur mycket olja ni brukar ha i när ny bytt olj a+filter. Det står i boken att det ska vara 3L men det räckte ju inte.
Ni som har RX1:eek:r vad kör ni på för olja. ser ingen anledning att köpa den oljan Yamaha säger man ska ha.

Sen hur har ni gjort när ni bytt filter? Var ju rätt så bökigt. :mad:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Byter man filter, tömmer oljan ur motorn (vilket inte allla Yammahandlare gör om man låter dem byta) så får man i nästan 4 liter, ca 3.8 om man nu skall vara noggrann.

Och gör inte misstaget som jag gjorde för att kolla nivån. Läste lite slarvigt och skruvade ner pluggen och sedan skruvade jag upp den igen för att kolla nivån, vilket resulterade i att jag körde med ca 1.5cm för låg oljenivå, iofs så spelade det ingen roll egentligen, men fick att den ibland blinkade till med oljelampan då det lutade mycket.

Jag kör nu på Mobil 1 5W40, har också kört på 0W40, gjort så i nästan 10000 km.

Byta filter. Iom att jag har ECP så är det lite mindre jobb (ingen stor luftbox att ta bort). Sedan så är det lös med batteriet, startreläet, lossa skruvarna till CDI sedan bort med batterihållaren. Och VOILA, där är filtret. RSen har myycket bättre placering av filter.

Om man vill så kan man byta batteri och tjoffa ner det i noskonen, då slipper man batteihållaren, men har man inte ECP så måste man ändå montera bort luftboxen.
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Tackar =) ja det var så jag gJorde för att byte filter. Lite bökigt men det får lov att göras.

Hur mycket ska Rx1 varva? Min varvar som mest ca9500. Måste dte vara kanon före för att den ska varva mer?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Var en sväng senast igår, den hoppar upp till 10300 och ökar sakt mot 10600, och mätarn visar många km/h.

Men maskinen bör ha gått en 200-300 mil för att klara av det, före det så går den för tungt internt.
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Den har gått 370mil så den lär vara inkörd=) . Hoppar den upp till 10300varv när du gasar från låg fart ? Har fget fullt spätt i över 300m och inte kommit högre än ca9000varv.Kan jag släpa på sekundären till 3-2 ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När jag ger fullt på låga så dammar den upp till 10000 omg (skulle tippa på att jag hinner 20-50meter kanske, svårt att säga) och sedan snabbt upp till 10300 efter det så knatar den på upp mot 10600 och det börjar gå fooooort...

Släpper du på sekundären så växlar den ännu hårdare, du skall kunna ha den i 60 grader, dvs 3-3.

Nu har jag iofs Heavy Hitters vkit + ECP filterkit, men innan jag smackade dit dem så varvade den också över 10000. Skillnaden är att nu växlar variatorn som den skall, typ svart-vit skillnad jämfört med original.

Kolla så att insugsboxen sitter ordentligt runt alla 4 gasarna, samt att alla gasarna sitter ordentligt i insugsgummina.

Du kan testa att synka gasarna de brukar vara lite sisådär original, går alldeles utmärkt att göra hemma i garaget med hjälp av 'sol-metoden'. Kravet är att det är sol ute eller att du har en kraftig bygglampa, samt att du är villig att skruva lös förgasarpaketet. :)
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Det är tätt melan luftboxen och förgasarna. Ska kolla på förgasarna.
Kan det vara nått med primären , för den för ett skramlar på tomgång?
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Har också lite funderingar kring detta har ju nu som sagt en 04as warrior med ungefär samma problem den varva då inte över 10000 .
sen verkar den inte växla ut riktigt ??
testade att dra över hård sjö ca 500 meter kom då strax över 160 km/h på speedon + att den inte varvade ut som man hört att dom skall göra.
Lite besvikna for vi då vidare ut på älven for jämns med den och blåhöll en bra bit släppte då av när mätaren visade 183 km/h mest för att jag inte vågade hålla längre. (obs jag rekomenderar inte någon att göra detta !! idiotiskt jag vet ...... men har man bytt skoter så vill man veta ).
Funderar om det kan bero på remmen?
Har suttit samma rem på sedan skotern var ny (450 mil nu), dock så klarar den slitagegränsen för när det är dags att byta enligt skoterns egen servicemanual.
Vill också klarlägga att då vi gjorde detta så använde vi spår som vi kontrollerade innan , det var inga andra individer eller för den delen skotrar i närheten då vi testade detta.
Kom gärna med tips om vad jag bör titta på , kan väll tillägga att man skulle behöva en kurs i skruvning för dummies.
Mvh.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inte en susning på det exakta botemedlet, men här är några saker att kolla. Välj att kolla efter behag och kunskap. :)

  1. Verifiera att C-C måttet mellan primär och sekundären är korrekt.
  2. Verifiera att sidoförskjutningen mellan primär och sekundär är korrekt.
  3. Dra streck med tuschpenna på bägge variatorerna och kolla hur långt ner/upp remmen går efter en fullmutterkörning.
  4. Kolla om variatorerna blir heta.
  5. Testa med en ny rem, men kör med den 5-10 mil så den hinner mjukna innan du ger fullt längre sträckor.
  6. Synka gasarna ('Solmetoden' duger alldeles utmärkt).
  7. Passa på att blåsa rent munstycken (kloggar lätt igen då de är små, sätt gärna slangfilter på bränsleslangarna du du håller på) + kolla luftskruven. 2 varv ut. Skruvarna till flottörhusen har nån Japanskt Sumo-brottare dragit fast. Skaffa nya, gärna insex. Ta lös vakuumtrottlarna (svarta locken på gasarna), fööööörsiktigt, finns 1 pytte-o-ring på varje samt en distanshylsa på gasare 2's lock, samt att vara försiktig med vakuumbälgarna. Ta helst bort dem innan du börjar blåsa med tryckluften.
  8. Starta skotern i mörker med huven öppen, varva lite och kika på tändspolarna så det inte slår gnistor där (har läst om någon som haft det problemet, men det var på en -03 som har andra tändspolar än -04)
  9. Ta lös tändspolarna och kolla efter 'ljusbågesvetsningar' i hålet mellan topp och tändspole. (samma som punkt 7)
  10. Kolla så insugsgummina verkligen sitter ordentligt runt gasarna (man kan givetvis kolla så de är fastskruvade i cylindrarna).
  11. Kolla så att luftboxen sitter ordentligt runt alla förgasarhalsar.
Om du inte kör i hårdpackat spår utan kör i lite lösare snö och ger fullt, går den då över 10000? (Den skall göra det)

Med originalluftboxen så har RXen lite svårare att varva ut helt och hållet, men man kan inte bara ta bort luftboxen och tro att den kommer gå bra.

Låter det något missljud, brölar eller tappar den ork på högre varv?
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Tack för många fina tips kan nog kolla upp en del själv funderar dock på att låta någon expert kolla också , tyvärr så vet jag inte om man kan lita på yamaha center tror inte att dom kollar så mycket och så noga som man skulle önska.
För 2 lakan så byter dom olja åt en och då vet man inte ens om det blivit riktigt gjort.
Jag tycker inte att den vill dö av när jag trycker på , mer känns det som om den växlar ut dvs den slutar att acca i mitt tycke alledes för tidigt.
Jag får väl kolla om det finns någon verkstad i västernorrland som kan kolla den seriöst, eftersom jag själv är rädd att klåpa mig om jag börjar skruva med skotern.
ska testa trycka fullt i lösare före nästa körning.
Ps. en sak till den ska inte vara omdrevad har frågat tidigare ägare om det.
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
har kört lite nu och kan fortfarande inte få upp varvet. har spännt sekundären till 1-6 och varvet har gått upp till ca 9500varv. har kollat remen och den ligger inom tolleranserna, men kan det vara den ändå. har även justerat hur högt remen ligger på sekundären.
Är lite surt att den inte vill varva som den ska, Märkte inte någon annan skillnad på hur skotern gick efter jag hade spännt sekundären.Kanske ska prova att spänna den mer. Vad blir nackdelarna av att spänna sekundären?
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
Har skruvet isär båda variatorerna nu och hittar inget onormalt slitage. den är helt orginali båda men vill ändå inte varva som den ska , Nu har jag upptäckt att jag har väldigt lågt tillslags varv ca 3300rpm och det ska ligga på 3600 rpm med orginal primär fjäder, har fjädern blivit matt? har inget annat att gå på så jag har beställt en ny och ska prova om det blir någon skillnad .