Ruttet.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nu har BRP trampat i klaveret.
Kjellas mack i Jädraås har sålt Skidoo i minst 20år .
Nu har en säljare på Yamaha gått över till BRP o övertalat dom o säja upp avtalet med Kjellas mack (som haft en kanon service till oss maskinägare) o i stället övertalat Bolins i Järbo att gå över från Yamaha till BRP (skidoo):hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:.
Kontentan blir troligen att vi förlorar en bra återförsäljare (bolins är ju inte kända för att ha en hög service nivå) o lär Kjellas lägga ner så försvinner den enda samlingpungten ibyn o därmed den service Kjellas har haft till byborna o oss skoteråkare med allt från godis till livsmedel.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist, tyvärr beaktar de väl inte de rent humana värdena i sina kravprofiler mot handlarna utan ser enbart på sista öret in, dock är det ju inte värre idag än att bojkotta handlare med dålig service och handla längre bort
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det som känns lite konstigt är att Kjellas har sålt ca 30 nya varje år o nu har bolins beställt 90 nya o det är väll ok för dersas del men jag tror ju inte att den kundkrets bolins har i dag helt plötsligt kommer obörga köpa Skidoo att öka kund underlaget med 300% låter julite väl vågat.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det glädjande beskedet att Bohlins skulle börja sälja Ski-Doo fick mig att våga köpa en Friirajd :)
Skulle aldrig köpt en av Kjellas!
Tror du inte Kjellas kan ha grävt sin egen grav genom att vägra ta inbyten, sakna adekvat kunskap/utbildning för att serva/reparera de maskiner han säljer?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är själv supernöjd med Bohlins servicenivå. Dom har verkligen ställt upp när Yamaha inte har velat erkänna fel på deras modeller.
Det Yamaha saknat är en billig förstaskoter vilken dom nu kan erbjuda genom SkiDoo´s 550 fläkt & måste erkänna att även jag funderat på en Freeride. Men efter att hört alla problem polarna haft med sina SkiDoo handlare så har man stannat kvar hos Bohlins.
 

yamahaman

Medlem
12 nov 2008
6
0
1
järbo
Så hära ligger det till vi på Bohlins fick förfrågan utav BRP om vi ville bli återförsäljare till deras produkter, Vi bestämde då oss för att utvidag vårat sortiment
med förhoppning att sälja 2st skoter märken Ski-Doo och Yamaha då vi har sålt yamaha i 10år och varit mycket nöjda med så väl leverantör och kunder.
Men Yamaha har som pollicy att dom som är Yamaha återförsäljare skall bara sälja produkter från Yamaha`s sortiment och vara en exklusiv Yamaha handlare.
Men nu när BRP frågade oss om vi ville bli deras återförsäljare så tackade vi ja,Då vi såg en stor potential i deras produkter trotts att vi viste med stor sanorlikhet att vi skulle bli
uppsagda från yamaha som vi nu blev för att dom tolererade inte att vi skulle sälja ett konkurerande märke i våran butik.
Sedan var det inte någon fd Yamaha säljare som var med och på verkade vårat val utan det var BRP själva som tog kontakt med oss långt före fd Yahama säljaren kom in i bilden.
Men valet känns rätt för oss som skoter företag då vi ser en större kundkretts kring märket Ski-Doo då dom har modeller som passa alla målgrupper som kanske yamaha
saknade i vissa segment.
//stefan bohlin
 
Senast redigerad av en moderator:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Riktigt roligt med handlare som svarar på kunders nöje/missnöje.

Respect!!
 
E

ejwbegysv

Tänk den dagen man kan köpa/serva alla märken i samma butik... längtar...

Härligt med en skidoo/lynx butik lite närmare Gävle..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
yamahaman: Riktigt härligt att ÅF kollar på forumen och ser vad som händer och vad förarna säger om maskinerna.
Ville bara säga att i Kalix så har vi Yamaha och Arctic Cat hos samma handlare, Kalix snöskoter och MC, har alltid varit så så länge jag kan komma ihåg iaf. Dock så har han fått möblera om och dela av affären så han har Yamaha på ena sidan och Arctic på andra, det var för att Yamaha hade varit dit och pratat lite med honom.
Ville bara dela med mig lite. :)
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Ok Stefan förstår hur du menar, men om man nu har jobbat med ett märke i 10 år tycker jag att man borde kanske göra som dom gjort i Kalix och dela upp butiken? Tycker det är jävligt synd ialf...
Kommer verkstaden finnas kvar för yamaha och vilken blir närmsta åf nu från Gävle?
 

yamahaman

Medlem
12 nov 2008
6
0
1
järbo
Yamaha har ändrat sin policy ang återförsäljare och deras märken.
förr gick det bra att vara en yamaha handlare och sälja mer än Yamaha`s produkter tex Lynx och Ski-Doo.
men med de nya normerna som Yamaha har så är man en så kallas exklussiv Yamaha handlare dvs man säljer bara Yamaha podukter så får man inte ta in flera märken..
Och lika så kommer det att bli med de återförsäljare som säljer flera märken idag
På sikt skall alla Yamaha handlare bara sälja Yamaha inga andra konkurerande märken skall finnas i butiken sedan spelar det ingen roll om man nu har 2helt skilda butiker brevid varandra som tex bil firmorna har är man Yamaha handlare så skall man bara sälja deras produkter i butiken som tex ett Yamaha Center.
Jag själv tycker det är mycket konstigt
Det är den policyn Yamaha strävar efter.
Så därför blir vi små handlare som kanske ligger på mindre orter mest utsatta där vi är beroende av varje kund som kommer och vi måste se till att kunna tillgodose kundernas önskemål.
och idag finns det knappt några bilhandlare som bara säljer ett märke och det är väll därför vi oxå har slutat med yamaha.
vi måste ha det saker hemma som kunderna vill ha i den mån det går.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Som Yamaha förare måste jag medge att BRP's program är mer komplett än vad Yamaha kan erbjuda. Förstår företagrens val och förstår även kvartersbutikens besvikna kunder. Affärer är vad det handlar om.....
 
4

426H

Jaha, där ser man. Hade tänkt beställa en ny maskin av Kjella i våras men han återkom aldrig med något pris. Detta förklarar ju varför.
Tråkigt för Kjella, har köpt och servat ett par maskiner hos honom och har alltid varit helnöjd med den service man fått där.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nu var väll inte du någon småhandlare i Yamahas ögon Stefan eller........... Tycker det är djävligt synd att Kjellas lär sluta o hur BRP har behandlat Kjellas.
Har inte pratat med Kjella själv så jag vet inte hur han kommer o agera framöver om har fortsätter o hålla macken öppen eller om han slår igen.
Det är ju inte allt för gått om utflycktsmål i Närheten av Järbo.
Har ju varit kanon när man har sladdat upp till Jädraås o kunnat tanka skotern o käkat en korv o dricka innan man vänt tillbaka till Järbo.
Jag tycker ni handlare gör det bra synd baraatt ni inte sponsrar klubbarna mera än ni gör.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
AB nian i älvsbyn har ju endast sålt Artic förr. Nu har dom även börjat sälja yamaha denna säsong.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vad jag vet så ska Kjell fortsätta sälja begagnade skotrar och BRP vill att han ska forsätta göra skoterservice åt dom minst nästa säsong också. Vad de gäller inbyten så har de aldrig varit ett problem för mig i affärer med Kjell.
Kul att få höra info från olika håll Stefan, de du skriver stämmer inte på en enda punkt med vad jag har hört från ett 10-tal andra personer om hur det har gått till med ÅF bytet av BRP, men vad det är jag hört tänker jag inte skriva här för jag gillar inte pajkastning.
Hoppas bara innerligt att det är som du skriver, annars är det rent ut sakt en hemskt illa lagad soppa detta ? :hmmmm2:
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ingen skugga ska ju falla på Stefan han försöker nog överleva som alla andra sen är nog inte alla kunder nöjda med Bolins häller vi har ju alla våra favoriter.
Det vore intressant o få höra BRPs åsikt.