Ruskigt hög bränsleförbrukning Mach 1 -98

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Tjenare!
Tankade skotern fullt för ett tag sen, enligt trippmätarna så har den gått 5mil och det är i stort sett slut tank, kanske ett par liter kvar men då har den ändå dragit 40liter på 5mil vilket är ruskigt mycket. Ca: 8L/ mil, Skotern surar ingenting och går helt normalt, Har kollat slangarna till förgasarna och det ser inte ut som att jag har en läcka någonstans. Finns det något annat ställe där det kan ha läckt ut mycket?!
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
En grej som kan lura en är om man inte riktigt skruvat igen tanklocket. Men det brukar märkas efter man kört att man luktar FAAN!! om kläderna...
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
när den drar så satans mkt brukar det vara slangarna som går från gasarna till luftburken!.. som antingen läker eller har lostnat. Annars har du kollat alla bränsleledningar? pumpen. finns mkt som kan läka.
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
kan det vara att det är så varmt just nu typ 0gradigt å någon minusgrad som gör att den drar upp förbrukningen så mkt`!
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Eftersom den går bra, eller helt normalt som du skriver så är det förmodligen läkage! tror inte värmen kan spela SÅ stor roll, visst det förbrukningen kan förändras men inte så kopiöst som du beskriver. Om den skulle få i sig all soppa du skriver tror jag inte den skulle gå värst bra :p
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Han kollat exakt nu,, 6,1 L/milen har den dragit. är det mer normalt eller?!
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Har varit ut och tittat,, finns inget lekage någonstans, stiften ser bra ut! :S förstår itne varför den druckigt 6l/milen hårdkörning. det är ruskigt mycket eller är det fullt naturligt när de e varmt ute?!
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
nja 6lmilen eju inte normalt direkt ,, nån liter för mkt =/ så nått äre som är galet !!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men kolla igen ... den kan ha läkt eller du kan ha missat med trippen alt så kanske den inte var full ....

Tanka fullt och kolla igen, drar den då 6 liter/mil då får du amputera tummen eller fråga här efter mer råd.
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Hej igen!
Var ut på en sväng ihelgen, Tanka upp den fullt 42L och på denna kom jag 7,3mil, ruskigt konstigt, Det är en symtom, Den blundrar lite första ordentliga gaspådragen sen dör, när man startar den igen så går den som den ska. När de är så mkt så borde de vara en ganska stor läcka,, men det syns igenstans, luktar inte bensin från den:S
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Lämna in den på service om du inte själv klarar av det eller du kanske är ekonomiskt oberoende :D Den kan inte gå rent/bra om den drar över 7 liter och inte läker någonstans. Eller hur har du mätt förbrukningen, efter din tankmätare eller tankade du upp den full igen?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Hej igen!
Var ut på en sväng ihelgen, Tanka upp den fullt 42L och på denna kom jag 7,3mil, ruskigt konstigt, Det är en symtom, Den blundrar lite första ordentliga gaspådragen sen dör, när man startar den igen så går den som den ska. När de är så mkt så borde de vara en ganska stor läcka,, men det syns igenstans, luktar inte bensin från den:S
Du gasade friskt ända till den stannade pga. bränslebrist då???
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det jag menade var att det kanske är en skvätt kvar efter dina 7,3 mil. Om den stannade pga bränslebrist är din förbrukning 5,75l men om du har säg 10l är den bara 4,38l och det kan man nästan acceptera om den inte går och surar vill säga.

Är stiften gyllenbruna efter en stunds körning, varierad inte fisåkning, rör inte bestyckningen. Är stiften däremot svarta går den lite för fett och då är det läge att bestycka ner.

Känns det som den surar lite när du drar på efter en stunds lugn körning kan det vara nålventilerna som är slitna. Ofta har man då också lite problem med att dra i gång den.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
som sagt låter mysko men tror att du har mycket sås kvar.

nu när du har kört 7.3 mil och började med fulltank är det ju bara att tanka fullt igen.och dela mängden bensin med körsträckan.

min vector tände lampan efter typ 7 mil.visst mest lek i blötföre och hög temperatur.
hällde i 20 liter och då var den NÄSTAN full.

behöver ju inte vara skotern det är fel på....