Rubba huven med sonax.. Bra eller icke bra?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag har jobbat med detta i många år,så det mesta är fel.:cool:

Visst nog kan man gnugga upp en skoterhuv lite snabbt för hand med lite sonax polering/vax,det blir hyfsat bra och är ganska enkelt.
Vet inte hur sonax är nu för tiden men förut var det bara som ett vatten och är därför inte så lätt att köra med en oscillerande maskin.
Det finns många andra märken som är bättre och dessutom är som en kräm,dvs mycket lättare att arbeta med.
Lahega,Autosmart,3m osv.

Man tar inte bort klister med bensin eller liknande på en bil/skoterlack,utan man använder kallavfettning så lossnar det lätt.

Skulle kunna skriva massor men jag orkar inte,så därför är det enklast och i slutändan bäst att lämna till någon som kan detta.
Den är mycket möjligt att det inte är så här du gör eftersom du har jobbat med det, men för en amatör så funkar det ju och man får ett hyfsat resultat.

Varför kan man inte använda bensin att ta bort klisterrester? För mig funkade det aldeles utmärkt+ att jag slapp slösa pengar på något dyrare medel, som avfettning.

Klart det bli bättre om man lämnar till någon som jobbar med detta men en skoterhuv ser ju oftast ut som skit när man kört en säsong. Så jag tycker det är vettigare att göra det själv och spara pengarna till annat.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag jobbar på en billack och vi får in många bilar som ska lackas som har dekaler/klistermärken
och jag har då aldrig sett någon använda annat än thinner, bensin osv..

Så länge du inte har bensinen på en trasa och lägger på skotern och sedan glömmer bort den i 2timmar när mamma ropar och säger att det är mat.
 
D

Draken

Man använder väl inte oscillerande när man polerar över huvud taget?
A & O är ju friktions värmen som man får när man använder roterande.
HAHAHA...ooooook.:laugh:

Man använder roterande endast när man rubbar!
Oscillerande använder man när man polerar,vaxar och lackskyddar!
 
D

Draken

Den är mycket möjligt att det inte är så här du gör eftersom du har jobbat med det, men för en amatör så funkar det ju och man får ett hyfsat resultat.

Varför kan man inte använda bensin att ta bort klisterrester? För mig funkade det aldeles utmärkt+ att jag slapp slösa pengar på något dyrare medel, som avfettning.

Klart det bli bättre om man lämnar till någon som jobbar med detta men en skoterhuv ser ju oftast ut som skit när man kört en säsong. Så jag tycker det är vettigare att göra det själv och spara pengarna till annat.
Jag bryr mig inte om du så dränker din skoter i bensin för att spara en tjuga,det är ditt problem.

Jag säger bara hur man gör när man använder saker som är gjorda för ändamålet.
 
D

Draken

För att det är för starkt och kan skada lack och dekaler.

Kallavfettning är tillverkad för att användas på olika typer av lacker.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Använd 2takts olja eller i princip vilken mineral olja som helst på huven, det fungerar klockrent gnugga ut tunt lager och låt det dra sig ett tag, blir som en tunn hinna på huven som gör att den behåller sitt lyster.