Rubba huven med sonax.. Bra eller icke bra?

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Jag har en svart huv som börjat bli lite dassig med åren, Jag fick tipset om att rubba huven och sen på med flytande hårdvax. och nu till frågorna:

1: Är detta ett bra sätt?
2: Är sonax rubbing att rekomendera?
3: Måste jag ha en polermaskin eller kan jag nöta på för hand?
4: Vad isåfall ska jag applicera och rubba med, svamp, trasa, polerduk ??

Övrigt så fick jag uppfattningen att flytande hårdvax blir rätt så hårt.. och då jag har en ganska stor o vinglig huv (wildcat -94) så kommer ju funderingen.. kommer det att spricka eller nå?

Tacksam för svar.. kissen ska bli fin till vintern =) .. de så skönt att meka skoter i shorts och 25 plus istället för overall och 25 minus =)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Rubbing i sin rätta bemärkelse är rätt aggressiv, vilket kan göra att du rubbar bort färg från dekalerna.

Nu vet jag ju inte vad ditt "dassig" betyder, men jag skulle ha provat med en Paint Cleaner (då helst från Autorange/Lahega) till att börja med.
Uppnår du då inte önskat resultat kan du prova med den FLYTANDE rubbing Sonax har (vilket säkert är den du menade in first place).

Polermaskin är att rekommendera. Biltema har en mycket prisvärd tvåhövdad med oscillerande funktion. Försök hitta nå' hårdare polertrissor för just polering/rubbing. Sonax har nå röda som fungerar super. Turtles släpper lätt i tygbiten som fäster trissan till maskinen.

Klicka mycket på polertrissan, polera, mer medel tills trissan är någorlunda mättad och polera på. Blir det torrt så applicerar du mer medel i trissan.
Hitta någon fin mikrofibertrasa för att polera av med.

Sonax Flytande Hårdvax är väldigt lätt att applicera (man lägger bara en tunn film), låt torka och sen polera bort.
Lämnar en mycket fin yta, som dock inte håller alltför länge.

Turtles vax är dock rätt jobbiga att arbeta med, om man bortser från Nano-series som jag inte har provat.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag använde Sonax rubbing och sedan Sonax flytande hårdvax när jag fixade till huven. Någon maskin behövs ej! Tar ju inte många minuter att rubba och vaxa huven, det är ju annat med en hel bil!

Är du osäker på hur du ska göra så står det på flaskorna...

Jag tycker då resultatet blev bra:
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Sen är det ju skillnad på mekanisk rubbing och kemisk rubbing,
är det riktigt dassig och du är rädd att nöta bort klistermärkena är ju en kemisk rubbing att föredra.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Nu märkte jag att jag har lite klister rester kvar från borttagna dekaler.. inte alls mkt men det finns dock.. tar rubbingen detta? eller ska man försöka med nåt lösningsmedel ?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Nu märkte jag att jag har lite klister rester kvar från borttagna dekaler.. inte alls mkt men det finns dock.. tar rubbingen detta? eller ska man försöka med nåt lösningsmedel ?
EJ något starkt lösningsmedel iaf. Testa med rubbing, du kan värma lite försiktigt på klistret innan så borde det försvinna.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Ta lite lösningsmedel på en trasa, så länge inte trasan ligger på någon längre tid är det ingen fara med lacken.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Häll lite T-röd på en trasa och gnugga på klistret så far det bort. Gjorde så då jag tog bort dekalerna från crosshuven och det klistret satt ganska så bra men det funka klockrent med T-röd.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Häll lite T-röd på en trasa och gnugga på klistret så far det bort. Gjorde så då jag tog bort dekalerna från crosshuven och det klistret satt ganska så bra men det funka klockrent med T-röd.

För att spara ev. ren plast blandas T-röd ut med vatten i majoritet.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Jag tackar så hemskt mkt för alla svar, och så här gjorde jag: Jag tog bort gammalt klister med vanlig bensin, funkade hur bra som helst. Sen åkte jag till recondaren nere i stan och skulle köpa rubbing och hårdvax.. En flaska sonax rubbing kostade 119: och en flaska sonax hårdvax 100:- så där var vi uppe i 220:-. Han ville ha 300 spänn för att maskin rubba, vaxa och lackförsegla huven. Jag tyckte inte det var värt att grejja själv för dom pengarna. kalla mig lat =) men han får nog till det bättre än vad jag hade fått !!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag tackar så hemskt mkt för alla svar, och så här gjorde jag: Jag tog bort gammalt klister med vanlig bensin, funkade hur bra som helst. Sen åkte jag till recondaren nere i stan och skulle köpa rubbing och hårdvax.. En flaska sonax rubbing kostade 119: och en flaska sonax hårdvax 100:- så där var vi uppe i 220:-. Han ville ha 300 spänn för att maskin rubba, vaxa och lackförsegla huven. Jag tyckte inte det var värt att grejja själv för dom pengarna. kalla mig lat =) men han får nog till det bättre än vad jag hade fått !!
Iofs hade du ju knappast gjort av med en hel flaska rubbing och en hel flaska hårdvax :) Så dina 220 kr hade räckt till många rundor polering.
 
D

Draken

Efter man läst här i tråden så borde dom flesta lämna in till FOLK SOM KAN. :eek:
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Hämtade huven i fredags.. fy f-n va bra det blev.. värt vartenda öre... hade utan tvekan kunnat betala det dubbla för det där resultatet.. den blev ju som ny !!
 

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
Jo precis. Är ju hur lätt som helst att rubba/ vaxa en huv. är ju så små ytor. Jag skulle då inte ens komma på tanken att lämna in. Men för 300kr så ska han göra de jävligt bra :)
 
D

Draken

Jag har jobbat med detta i många år,så det mesta är fel.:cool:

Visst nog kan man gnugga upp en skoterhuv lite snabbt för hand med lite sonax polering/vax,det blir hyfsat bra och är ganska enkelt.
Vet inte hur sonax är nu för tiden men förut var det bara som ett vatten och är därför inte så lätt att köra med en oscillerande maskin.
Det finns många andra märken som är bättre och dessutom är som en kräm,dvs mycket lättare att arbeta med.
Lahega,Autosmart,3m osv.

Man kör aldrig rubbing med en oscillerande maskin om man inte vet vad man sysslar med!

Man tar inte bort klister med bensin eller liknande på en bil/skoterlack,utan man använder kallavfettning så lossnar det lätt.

Skulle kunna skriva massor men jag orkar inte,så därför är det enklast och i slutändan bäst att lämna till någon som kan detta.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag har jobbat med detta i många år,så det mesta är fel.:cool:

Visst nog kan man gnugga upp en skoterhuv lite snabbt för hand med lite sonax polering/vax,det blir hyfsat bra och är ganska enkelt.
Vet inte hur sonax är nu för tiden men förut var det bara som ett vatten och är därför inte så lätt att köra med en oscillerande maskin.
Det finns många andra märken som är bättre och dessutom är som en kräm,dvs mycket lättare att arbeta med.
Lahega,Autosmart,3m osv.

Man kör aldrig rubbing med en oscillerande maskin om man inte vet vad man sysslar med!

Man tar inte bort klister med bensin eller liknande på en bil/skoterlack,utan man använder kallavfettning så lossnar det lätt.

Skulle kunna skriva massor men jag orkar inte,så därför är det enklast och i slutändan bäst att lämna till någon som kan detta.

Man använder väl inte oscillerande när man polerar över huvud taget?
A & O är ju friktions värmen som man får när man använder roterande.