Rotax 640 baktänder på en cylinder

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå. Håller på att fixa iordning en riktigt gammal skoter. Den startar numer lätt och såvidare men den baktänder på höger cylinder. Det kommer en avgaspuff ut på avgaskröken och det blir blött där. Puffarna kommer när jag gasar, alltså när den börjar varva lite. Har testat en annan tändspole samt testat byta plats på stiften.. Inget av detta hjälpte. Fortfarande höger cylinder. Det jag ännu inte har testat är att byta plats på tändkablarna, jag ska göra det sen..

Men vilka andra fel kan skapa detta problem? Det är endast 1 förgasare.. Kan det vara så att ena cylindern är kass? eller att den inte är tät mellan topp och cylinder?

Det är ju rätt kul att mecka på men jag vill felsöka i hyffsat rätt ordning innan jag beställer några grejer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kolla komptrycket.
Skifta plats på tändkablar så är de bara byta pats på dem hursom för de är wasted fire så de blir rätt ändå.
De kan va läckage vid packbox på vevaxeln på den sida som den inte går på, leta oljaklägg där.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! FÖrst och främst, taack för ditt engagemang i olika trådar här på forumet. Det är grymt! Jag var ner på den lokale mekonomhandlaren nyss men tyvärr var det slut på kompressionstestare... Det där packboxen ska jag försöka lokalisera senare under dagen. Köpte i alla fall startgas, det sägs vara bra att ha.. komptestet får jag lösa under nästa vecka
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tackar.
Du kan göra ett sok pilsner komptetst med tummen. Be någ dra och tryck fast tummen i tändstiftsbrunnen som funkar och jämför trycket med den felande cyindern. Faktum är att man känner skilnad på 1 bar, ex om ena är på 9 var och andra 8 så känner man skillnad.. För att den ska gå så här dåligt måste ena cylindern igga på 5-6 bar bara och de känner du garanterat.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Ska seo m jag lyckas med pilsnertestet.. Men en annan sak som en kompis sa det var att brytarna kunde vara felaktiga. Kan det stämma? det är när man varvar som den baktänder. Hur kan jag felsöka såna?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Jag har testat att byta plats på stiften och då var resultatet oförändrat, alltså samma cylinder baktände medan den andra gick fint. Jag har dock köpt nya stift men det visade sig vara fel sort. Måste beställa tror jag.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
En uppdatering! Har mätt kompet, 9,5 bar på bägge cylindrarna. Känns bra.
Men ett annat problem har nu uppstått - den baktände lite extra igår med en extra hög knall. I samband med det dog motorn och och har inte gått att starta sen dess. Jag misstänkte att den blev sur, men jag drog ur den nu och stiften var torra så jag satte i de igen men den starta ändå inte. Då passade jag på att kolla gnistan och nu finns inge längre nån gnista på den cylinder som baktänder. Gnistan är alltså helt borta på den cylindern medan den på andra cylindern gnistrar på som fan. Har testat igen att byta stift och sätta dit annan tändspole och det löser inte problemet.

Min fråga - om stiften och tändspolarna är korrekta. Vad är nästa felkälla som gör att det saknas gnista på ett av stiften?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Jag har provat att flytta över både tändkabel och tändhatt till andra cylindern och problemet följer inte med
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Byt bara plats på tändkabarna på stiften för den ska funka lika bra ändå. Om felet flyttar sig till andra cylindern så går strömmen lättaste vägen, de är som rinnande vatten. Då är de statorfel eller databox fel för du hade redan tetst en ny tändspole.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Byt bara plats på tändkabarna på stiften för den ska funka lika bra ändå. Om felet flyttar sig till andra cylindern så går strömmen lättaste vägen, de är som rinnande vatten. Då är de statorfel eller databox fel för du hade redan tetst en ny tändspole.
Rotax 640 är en gammal skapelse så jag misstänker kondensator och brytarspetsar på den motorn om det nu är en 70talare som jag misstänker ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Rotax 640 är en gammal skapelse så jag misstänker kondensator och brytarspetsar på den motorn om det nu är en 70talare som jag misstänker ?
Ja just de va den gamla fläktkylda motorn. Då blir de enklare fel typ loppa på brytarspetsar eller kondensatorn för den cylindern.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Verkar ju luta åt det hållet! Innan jag beställer grejer tänkte jag öppna upp o kolla på brytarna och kondensatorn. Men min fråga är då, hur får jag lös svänghjulet (eller vad det kallas för)? Det snurrar ju om jag försöker skruva skulle jag tro. Finns det nån metod som är bra?
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Nu är det över 30 år sedan jag ens såg en brytarmaskin men minnet säger mig att du kommer åt att kontrollera brytaravstånd och skicket genom hålen i svänghjulet men kan ju yra totalt där.
Öppna brytarna en i taget och kontrollera så kontaktytorna är rena och fina. Fila med en magnetfil om ytorna har loppor och justera sen avståndet till 0,40 har jag nåt i minnet av. Kontrollera fiberklacken på brytarna (den som går emot nocken på axeln så den är hel och inte söndernött om brytaravståndet är helt fel.
Muttern som håller svänghjulet lossar man enkelt med en mutterknack eller slagnyckel och sen drar du av hjulet med en avdragare om du måste loss med det.
 
Reactions: Ramback

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Sådär ser det ut. Antar att det kanske räcker qtt skruva bort indexskruvarna för att komma åt? Mrn hela skiten snurrar. Hur brukar man göra för att låsa fast, en vedklabbe under primärvariatorn?
30110
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! Har nu fått igång skotern och den baktänder inte längre. Det visade sig att en brytare var fast i öppet läge. Den kärvade rejält helt enkelt. Men jag tog wd-40 på en mejsel o smorde axeln o vippade på den fram och tillbaks. Efter ett tag var funktionaliteten hyffsat återställd.. Så. Den gick igång direkt och gick betydligt bättre än tidigare. Däremot tycker jag att gnistan är svagare på det stift som tidigare felade? Bör jag göra något åt det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En kondensator för den cylindern kan va ite trött så om du vill ha lika stark gnista på båda så byt ut kondensatorerna för bägge cylindrarna.
För att få allt perfekt så måste brytaravstånd och injustering av hela tändplattan ställas in så exakt som möjligt med tändingslampa.
Då måste såklart svänghjulet lös och då behövs en kraftig avdragare. För att inte svänghjulet ska snurra runt då du skruvar loiss centrummuttern så tar du spjärn i ett av svänghjulens hål och mot motorkåpan på ett starkt ställe. De går även skruva loss mutrtern med mutterknackare utan mothåll.
Här har du en film på hur man gör.
 
Reactions: Ramback

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå! Trots den svagare gnistan på ena stiften har den gått fint att starta, o köra lite lätt med. Men jag skulle testa den idag och körde ut ur garaget och då började den hosta o baktända igen på samma cylinder, och tvärdog. Nu är gnistan återigen borta men denna gång verkar brytaren fungera som den ska. Avståndet är justerat enl. servicemanual och den går numer lätt utan kärv. Är det kondensatorn som måste bytas nu då? Måste införskaffa en såndär avdragare..