Rotax 640 baktänder på en cylinder

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Ja de är bara att byta bägge kondensatorerna och ev brytarna också men dem ser du skicket på.
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
såg nåt reptrick, att man stoppar rep i cylindern för att helt enkelt kunna skruva bort saker från axeln utan att den snurrar. är det att rekommendera eller skadar jag cylindern?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Såg i servicemanualen att de beskriver att man kan göra så när man håller på med variatorn. Men är det någon som har erfarenhet av det?

30112
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Nej inge rep i cylindern de va underligt att de stod i manualen.
Centrummuttern tar man lättast loss med mutterknackare då behöver du inte låsa fast svänghjulet. Om du inte har mutterknackare så lås fast svänghjulet genom att ta pjärn i ett av de tre stora hål de är i svänghjulet och ett starkt ställe i kåpan. Som ex kan de passa med en ringnyckel mellan svänghjul och kåpa.
Annat alt är att låsa fast primärvariatorn mot sekundärvariatorn med ett stålföremål eller träföremål duger där.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Mutterknackare ska man väl undvika på vevaxlar? En del påstår sig ha knäckt veven sne med sådan, samt så måste man ju ändå hitta ett "manuellt" sätt att låsa iom att man ändå ska momentdra.

Faktiskt lite intressant det där med repet, fördelen med det kontra att hålla emot på variatorn är att man drar inte kraften genom hela veven, utan man håller sig på den sida man ska ta lös på. Men har aldrig hört någon som använt den metoden :)

Men hålla emot på variatorn har då jag gjort alla gånger, lättast tycker jag är att ta en spännrem och linda ett varv runt variatorn eller låsa fast i ena tornet, och spänna fast det mot nåt stadigt vid fotsteget
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Exakt mutterknackare kan va skadligt för lager och vevaxel så de ska man igentligen inte använda påstår många experter. Jag va imot det också tills jag såg att de stod i en Arctic cat manual att de va godkänt.
 
Reactions: Ramback

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hallå. Fick loss svänghjulet genom ringnyckel i själva svänghjulet och andra sidan mot en träplanka. Gick loss ganska enkelt så. Har beställt avdragare så fortsättning följer!
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Svänghjulet är av och jag tänkte byta kondningarna kanske nu idag. Men min fråga är, spolarna som sitter där, hur vet man att de är OK?
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Aja, orkar nog inte! lever på hoppet och hoppas att de funkar.. :-D I värsta fall får jag väl montera ner alltihop igen.. Men då lär jag mig hur man gör i alla fall.