Rotax 600 sdi 05a går bara på 1 cyl

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
nu har jag kollat trycket, när man rycker igång skotern sticker mätaren upp till ca 4 bar, sen om jag gasar sjunker trycket till kanske 1-1,5bar sen stannar det där tills skotern dör och man får rycka igång den igen, nu är frågan tror ni det är elektriska pumpen som är fel eller kan det vara den mekaniska som inte hinner med att fylla upp den elektriska med bensin?
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
va ner och kolla nu igen, om man drar i snöret borde det väll komma bensin ur slangen från mekaniska pumpen, det gör det iaf inte? kan det vara så att mekaniska pumpen är trasig då?
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
På min sdi 1000 -05 sitter det en elektrisk matarpump under motorn som skickar soppa till högtryckspumpen i tanken, pumpen i tanken har en tryckregulator som begränsar trycket till spridarna. Skotern beter sig konstigt om matarpumpen krånglar med dåligt eller inget flöde alls.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Hur mycket bränsle har du i tanken? Om jag har under halv tank på min å lågtryckspumpen lägger av så tappar jag soppatrycket! Min ligger mellan på 60psi i bränsletryck hela tiden! Om skotern inte går som den ska med full tank så är det nog Pumpen i tanken som är trasig! Om den går som den ska med full tank så är det nog den mekaniska pumpen som är paj!
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
har ca halvtank, det är ju ett hål in i elpumpsröret så är det fulltank så rinner det ju in där, men vist ska mekaniska pumpen pumpa när jag drar i snöret? eller är det elpumpen eller kanske båda, elpumpen var bortkopplad när jag provade dra.
 

satana

Medlem
10 mar 2011
44
0
1
jokkmokk
min sdi 05a gick dåligt, gick på en cylle och fick nästan inte upp den på två, de bara small hela tiden, när ja lämnade den så var det en spridare som farit, och var tvungen att byta kolvar.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
tog upp bägge pumparna och rengjorde dom och nu går den fin fint igen :D
Har också problem med min rev sdi -05. Startade tråd under tekniksnack.

Eftersom mitt problem även det kan vara bränslerelaterat så tänkte jag fråga om det var lätt att rengöra bränslepumparna och om det är något man ska tänka på om man rengör dom?

Måste som sagt börja leta fel på min och det kan ju eventuellt vara en bra början....
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Hmm, skulle också vilja ha lite mer information om hur du gjorde.. Min blir bara värre och värre ju mer jag skruvar med den.

Har ren gjort reedsen, trottlarna, luftburken, rave-ventilerna och tagit upp pumpen ur tanken och de enda ja kunde se man kunde rengöra där var ju ett litet filter som man kunde plocka bort och blåsa rent?

Min bluddra och håller på, inte vid nått specefikt varvtal, utan när den själv känner för.. känns som om de är bränsle relaterat, men börjar ge upp snart..

Ska kanske tillägga att min är en -04 och som jag förstår så ser de lite anorlunda ut på min jämfört med -05?
 
Last edited:

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
det är ju 2 pumpar, jag tog bara upp bägge och rengjorde, tyckte inte det var speciellt skitigt men vips så funka skotern ändå, försök få tag i en bränsletrycksmätare, det var så jag räkna ut att det var det felet på min,