Rotax 600 sdi 05a går bara på 1 cyl

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
hejsan har ett LITET problem, skotern går bara på en cylinder... testade med samma stift och 1 cylinder i taget, ena tände till och den andra reagerade inte ens. lyser ingen varningslampa, har kollat och det är iaf gnista på bägge sidorna. har kollat komp och det är jämt och bra, mätte upp avgasgivaren till 219 Ohm inne i rumstemperatur, tagit isär några kontakter och sprayat med "elspray" någon som vet vad det kan vara för fel? kan ju lägga till också att kolvar byttes för ca 36 mil sedan. känns som det borde vara ett bensin eller el fel men har ingen lust att köpa massa grejer som chansning på att det ska ordan upp sig.

Tack på förhand /fredde
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
har kollat reed ventiler, raveportar och spjällhus och dom ser bra ut, har även satt batteriet på laddning ska ner och prova snart igen,
tänkte om man kanske skulle prova skifta plats på spridarna å se om felet flyttar sig. kanske slänga om tändkablarna på tändspolen också för att se om det flyttar sig då också. nån som har nå tips börjag bli desperat....
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
snälla hjälp mig nu... borde vara fel på spridarna eller signalen till spridarna vart nu den kommer ifrån eller tändspolen, går det att mäta sig fram till nått med en multimeter? är ju bra gnista på stifteen så jag skulle gissa på nått bensin fel,eller kanske någon runt östersund som har lust att låna ut grejer för att prova och utesluta fel??
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Min gick på en cylinder vid tomgång men på två med lite gaspådrag. Det visade sig att den drog tjuvluft. Dock ej en sdi.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
Äntligen lite svar, insugningsgimmina är hela så tror inte den dra nå tjuvluft, inte vad jag kan hitta iaf, vart ingen skillnad när jag ladda batteriet, letar efter en bränsletrycksmätare för att kolla, har kört mestadels på br9ecs och det har funkat bra har provat med br8ecs också, men funkar inte med nått av dem nu, har provat med 8 olika stift och är alltid samma cyl som inte funkar så tror inte det beror på det....
 

nofearfor

Medlem
11 feb 2010
48
0
1
Tja!!

Prova med och spruta startgas på insug gummin.. min gick på en cyl.. och då var det högra gummin trasigt inifrån..
du kan kolla spridarna men det säger inte om dom funkar... men dom ska ligga på 14.5 ohm
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
nu har jag fått tag i en bränsletrycksmätare, kollade lite på sprängskisser, det är ju 2 bränslepumpar vad jag kan förstå, ska jag kolla bägge lr räcker det om jag kollar efter sista pumpen som går till spridarna? visst ska det vara 58psi=3,99 bar??
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
58-62psi ska det va! Sätt mätaren mellan filtret å spridarbryggan! Pumpen som sitter i motorutrymmet är en lågtryckepump å den matar högtryckspumpen som sitter i tanken!
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
nu blir jag vansinnig, ALDRIG MER EN INSPRUTAD SKOTER MOTOR...... nu går skotern på bägge cylindrarna om man rycker en tändhatt i taget, bensintrycks mätaren fungerade inte för fem öre det sprutar bensin åt alla jävla håll, helt omöjligt att varva skotern över typ 5000varv, vet inte vad jag ska ta mig till, och lämna in är ingen ide för jag tänker inte betala nå jävla 1000kr/timmen....
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
tycker att ni är alldels för snåla med era kunnskaper, hur beter sig en sdi med trasig bränslepump?? varifrån kommer signalerna till spridarna? kan det vara tändlägesgivaren som felar? hur kommer man åt den?, bakom mangapullen? vad kan det mer vara, skotern varvar inte och smäller ganska mycket när man varvar det lilla som går, men tänder tydligen lite på bägge cylarna nu.....

ös fakta å spekulationer över mig......
 
R

RevMan

bränsletryck är bland det första man kollar, om din mätare läcker så förstår jag att den inte går som den ska, fixa en riktig mätare och mät trycket.
sitter det orginal tändkablar och tändhattar på den?

Smäller brukar betyda för lite bränsle.
Du kan plocka av slangen som går från den mekaniska pumpen och se om det kommer bränsle ur slangen när du drar i snöret, ha nödhatten avtagen.
Den mekaniska pumpen suger bränsle ur tanken och levererar bränsle till catchtanken där den elektriska högtryckspumpen sitter, därifrån går slangen till fuelrail, mellan fuelrail och bränslepumpen sitter det en förgrening där går slangen till tryckregulatorn och sen tillbaka till tanken.
Lästeom nån som knackade på regulatorn så försvann problemet med för lågt bränsletryck.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
Okey tack för ett bar svar, ska försöka få tag i en riktig bränsletrycksmätare, är lite osäker på vad den mekansika pumpen sitter, vet att det ska vara i motorutrymmet men var? och var sitter regulatorn?
 
R

RevMan

Den mekaniska bränslepumpen sitter innanför/under luftburken och den elektroniska sitter i tanken. Om det inte är annorlunda gjort på äldre sdi så borde regulatorn sitta på en av slangarna om du går baklänges från fuelrail så är det på de nya iaf.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
För lite bränsle till motorn kan betyda igensatt bränslefilter. När byttes det senast? Om du inte har gjort det eller inte vet när det är gjort så byt filter,speciellt om du tankar mycket från jeepdunk.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
Har fått tag i en riktig bränsletrycksmätare nu så ska kolla så fort jag kan, kommer sätta mätaren ist för filtret så då borde man ju märka om det är fel på det, förövrigt tankar jag bara ifrån plastdunk och bensinpump, är fortfarande lite osäker på var regulatorn sitter vad jag kan minnas fins det inget mellan spridarbryggan och elpumpen, om jag fatta rätt att den ska sitta där???