Rotax 503 funderingar

AssaultAdult

Medlem
8 feb 2012
10
0
1
Tjena!

Har några frågor om det är någon flitig själ här som orkar lägga ner tid på mina frågor!

Är så att jag har en rotax 503 motor på min skoter och det är nu dags för den heliga 10-års renoveringen samt lagerbyten lite varstans.

Mina frågor lyder,

- Hur i helvete får jag bort drivaxellagrena från axeln? dom sitter som gjutet där och våld har använts utan resultat.

- Hur många knastrer är de på nållagret,(kolvbultslager? Har försökt googla lite på de och inte blivit klokare. Knackade ut kolvbulten och givetvis ramlade all knaster ut. De vart 31st på vardera :O och när man tittar efter nya nållagren så är de högst 15-16st. Och hur ska nållagret vara, ska den vara tillräckligt lång så den är vägg mot vägg med kolven?

- Hur får man bort sekundär och primär variatorena? måste man ha några special verktyg om man ska byta fjäder etc?


MVH
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tjena!

Har några frågor om det är någon flitig själ här som orkar lägga ner tid på mina frågor!

Är så att jag har en rotax 503 motor på min skoter och det är nu dags för den heliga 10-års renoveringen samt lagerbyten lite varstans.

Mina frågor lyder,

- Hur i helvete får jag bort drivaxellagrena från axeln? dom sitter som gjutet där och våld har använts utan resultat.

- Hur många knastrer är de på nållagret,(kolvbultslager? Har försökt googla lite på de och inte blivit klokare. Knackade ut kolvbulten och givetvis ramlade all knaster ut. De vart 31st på vardera :O och när man tittar efter nya nållagren så är de högst 15-16st. Och hur ska nållagret vara, ska den vara tillräckligt lång så den är vägg mot vägg med kolven?

- Hur får man bort sekundär och primär variatorena? måste man ha några special verktyg om man ska byta fjäder etc?


MVH
1: Våld och värme

2: Knaster = dom små ringformade clipsen som håller fast hela kolvbulten i kolven.. (bara så vi pratar om rätt saker)

Du pratar om pinnarna i det lösa nållagret. Köp kapslat nållager om du ska byta kolvar. Lättare att montera och mindre bekymmer att ta bort.
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Ett tips, Ta isär blocket och kolla så du inte fått ner någon nål, för du bör ändå byta packboxarna på vevaxeln.

korkat att skippa att byta dom när man redan har ute motorn.
 

AssaultAdult

Medlem
8 feb 2012
10
0
1
Vidgren-

Fick lös dom flesta lager igår med våld givetvis. Tror jag väckte grannarna igår kväll med allt bankande :) Vill ha löst ett lager på sekundärsidan också men får ej ut variatorn. hur får man lös den? kanske är en kuggfråga? : D Har aldrig skruva i rotax tidigare så vet inte så mycket.. Har köpt kapslade nållager nu så.

Snoddas-

Är en snowhawk 503 som gått ganska hårt i sina dar, har dock ej räknare.

jjonken-

Bra tips men har redan gjort det :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
vad är det för skoter?

är det en snohawk så har jag ingen aning men är det en äldre ski-doo/lynx så ska det bara vara att släppa på bulten och dra lös sekundären. den är antingen splinsad -98+ eller med krysskil före-98.

oavsett ska det bara vara att dra ut den.
 

AssaultAdult

Medlem
8 feb 2012
10
0
1
vad är det för skoter?

är det en snohawk så har jag ingen aning men är det en äldre ski-doo/lynx så ska det bara vara att släppa på bulten och dra lös sekundären. den är antingen splinsad -98+ eller med krysskil före-98.

oavsett ska det bara vara att dra ut den.

Det är alltså en snowhawk,(02-03- årsmodell) med en rotax 503 motor. Den sitter nog med en kil men har slitat och dragit men den vägrar släppa, I princip som allt annat i skotern