Rotax 1000 sdi

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Finns säkert redan svar på eet men orkar inte söka 😆
Vilka fel och brister finns det på motorn eller finns det andra anledningar till att den aldrig blev riktigt populär?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De finns bara ett fel men de är inge roligt fel. Vevaxeln flexar för mycket så fettet åker ut ur de yttre ramlagren och då skär de såklart. Vevaxeln vrider sig lätt i vevtapparna dessutom. Även 800an har ju det problemet men 1000cc har nog samma vev så den flaxar ännu värre, jag tror tom att den flaxar sönder ramlagren även om de är fett i lagren.
Från ny vevaxel och lager får man va nöjd om de håller 300-400mil och efter riktning av vevaxel utan att svetsa tapparna håller de ännu kortare tid.
Om man svetsar vevtapparna och kollar fettet på pto sidans ramlager a 200 mils intervall så håller de bättre.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Köpte värstingen summit 1000 -05.
Gick som en 800 men lika klumpig som en aktiv grizzly, gillade att släcka tändstift och tugga i sig remmar från ny för att sedan skjuta motorn när vi var uppe i fjällen.

riktigt skrot.