RMK/Indy 600 motor går på 1cyl

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Jag har en RMK 600 -13 och sambon en Indy 600sp -14 som båda gått under 70 mil. I helgen när vi startade upp så gick båda normalt, men efter en stund under varmkörningen på tomgång började bägge skotrarna att gå på 1 cyl. Lite fundersam vart man, men efter en kort sväng på täckten så gick dom normalt igen på 2 cyl. Samma sak hände dagen efter på RMKn (som fick ta en 2dagars).
Frågan är om problemet kan vara att vi köpt dåligt bränsle på macken eller om det kan vara vädret som pendlat mellan +5- och -5 skapat en massa kondens i maskinen.
Vågar man häva i K-sprit eller nån annan tillsats, eller kan felet vara nått helt annat? Felet har aldrig uppstått tidigare på nån av skotrarna.
Vad tror ni?
Mvh Iggsota
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Gjorde en ny varmkörning idag efter jobbet och båda skotrarna började återigen gå på 1cyl. Denna gång rev jag bort stiften och konstaterar att stiften på variator sidan surat ner på båda skotrarna.. :-/. Körde i andra stift i Rmk och då gick den normalt sen.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Jaha, dags igen.
Brorsan har en Voyager 600 -14 som i helgen också släckte ett stift på variatorsidan i helgen, under varmkörningen.
Han starta maskinen, för att sen gå och förbereda lastning, sen när han kom tillbaks några minuter senare, stog den å gick på en cyl.
Mina begagnade stift räddade dagen.
Detta MÅSTE ju vara fler som har upplevt och vet vad det beror på. Går dom så satans fett vid kallstart så att dom kan släcka stiften?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ni har samma fel som många skidoo e-Tech åkare.
Vilket oljemärke kör ni på?
Är oljepumpen uppställd överdrivet mycket så de drar typ 3-4% i genomsnitt?

En åtgärd som "kan lösa" problemet är att knacka ihop elektråden till 0,3-0,4mm. De ger inte märkbar förlust i motorn så man kan köra så för evigt. Denna modd gör man ofta på högkompade motorer och vid turbomatning där gnistan kan blåsas ut men jag har fått stift att hålla bättre på sura tvåtaktare också med denna modd så provad det!
 
Last edited:

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Ni har samma fel som många skidoo e-Tech åkare.
Vilket oljemärke kör ni på?
Är oljepumpen uppställd överdrivet mycket så de drar typ 3-4% i genomsnitt?

En åtgärd som "kan lösa" problemet är att knacka ihop elektråden till 0,3-0,4mm. De ger inte märkbar förlust i motorn så man kan köra så för evigt. Denna modd gör man ofta på högkompade motorer och vid turbomatning där gnistan kan blåsas ut men jag har fått stift att hålla bättre på sura tvåtaktare också med denna modd så provad det!
Vi kör alla med ves gold oljan och orginal inställning på oljepumpen.
Intressant det där med att knacka ihop elektråden, men knappast nått man ska behöva göra på en orginal 600motor, kan jag tycka..
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Vad säger ÅF om problemet?
Dom hade in annan 600 för samma problem, men dom felsöker den aldrig,för kunden ville ut å köra. Där vart det nya stift bara. Sen hade dom haft mail kontakt med polaris centralt, men dom hade inte hört nom något sådant problem :wondering:. Brorsan ska in i morrn å pressa dom lite till..
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har hänt mig under uppvärmning likaså, en RMK 600 -12. Fått höra av bekantas bekanta att man ska inte röra gasen innan tempen når +30 gr för att stiften kan släckas om man gasar på med "kall" motor. Vad det beror på - ingen aning-

Men de finns fler som råkat ut för detta...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vi kör alla med ves gold oljan och orginal inställning på oljepumpen.
Intressant det där med att knacka ihop elektråden, men knappast nått man ska behöva göra på en orginal 600motor, kan jag tycka..
Ok då kan vi glömma oljan och oljemängden.
Men Knacka ihop stiften är som sagt en lösning på många gnistbortfall i motorer som har någon typ av svaghet i tändsystemen som dessa tycks ha. Nu vet jag inte om din modell har ny typ av tändstift som e-Tech har vilket kan ställa till det. Nyutvecklade stifttyper kan mycket väl få barnsjukdommar och jäklas.

Om NGK br9 eya passar i gängan och längd så prova sådana stift för de tål ju mer surhet och brukar klarar backfunktion också.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Ok då kan vi glömma oljan och oljemängden.
Men Knacka ihop stiften är som sagt en lösning på många gnistbortfall i motorer som har någon typ av svaghet i tändsystemen som dessa tycks ha. Nu vet jag inte om din modell har ny typ av tändstift som e-Tech har vilket kan ställa till det. Nyutvecklade stifttyper kan mycket väl få barnsjukdommar och jäklas.

Om NGK br9 eya passar i gängan och längd så prova sådana stift för de tål ju mer surhet och brukar klarar backfunktion också.
Sitter NGKs hi-tech stift BR9es i maskinen vid leverans... Kanske skulle prova ett bättre stift som BR9 eya, om det passar..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Prova sätt i ngk GR9A-EG finns hos din polaris ÅF. Ska tydligen vara bättre än BPR9ES vid just surning. Sitter original på 12orna.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
när min 800 slog igen stift så var det första jag provade EYA stiften, dom slog igen andra eller tredje starten. men jag vet att dom brukar tåla att sura mer. även champion rn57ycc är bra stift på att tåla att suras ner. körde med dom i min gamla förgasar liberty 600, och den kunde stå på tomgång fast choken hängde sig vid kallstart och släppte först den blev varm. men den kunde stå i flera minuter på tomgång med bara 6-700 varv innan den stannade, och då var det bara dra igång den och ge full gas så sotade den ur och gick bra sen.

har såna stift som reserv nu, och dom motsvarar ngk bpr9es, frågade även åf om det gick bra att köra med dom för garantin och det var inga problem, dock tog jag ur dom vid första servicen utifall att
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Blir nog till att prova andra stift. Det skumma är ju att de 3 skotrarna jag bevittnat sura sej, har samtliga surat stiftet på variator sidan och under varmkörning. Annars har de gått som skållade ollon.
Min gamla 600 med förgasare å samma stift,visade aldrig några tendenser att döda stiften på varmkörning.. :eek:hwell:
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
När vi är inne på RMK 600 (min är en 2014) som misständer lite har någon haft bekymmer med att den bluddrar/missar ?
Då tänker jag på specifikt på då man kört ett bra tag stängt av den och låtit den vila ett tag sen då man startar och ska iväg så bluddrar/missar den ? nån gång har den nästan dött av så man fallit över styret.. den har varit på verkstan men det har inte blivit bättre än.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Så där gör min när man kört ett tag och stänger av och den får stå ett tag och sedan när man ska väg igen försiktigt bluddrar den..Gör aldrig så när man ska starta och iväg första gången på dagen...just bara när motorn blivit varm och stängs av å den får stå ett tag och man ska sedan iväg, beter sig så bara en kort stund sedan okej.
Däremot om jag låter den gå på tomgång en stund innan jag ska iväg (efter att jag hade stängt av den )går det bra .
Annars går den jättebra.
Alltid kört på championstiften

Funderar också varför det blir så.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Så där gör min när man kört ett tag och stänger av och den får stå ett tag och sedan när man ska väg igen försiktigt bluddrar den..Gör aldrig så när man ska starta och iväg första gången på dagen...just bara när motorn blivit varm och stängs av å den får stå ett tag och man ska sedan iväg, beter sig så bara en kort stund sedan okej.
Däremot om jag låter den gå på tomgång en stund innan jag ska iväg (efter att jag hade stängt av den )går det bra .
Annars går den jättebra.
Alltid kört på championstiften

Funderar också varför det blir så.


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Det är normalt, låt temperaturen stabilisera sig så går det bra, inte bra att gasaiväg på full mutter när den har stått en stund.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det är normalt, låt temperaturen stabilisera sig så går det bra, inte bra att gasaiväg på full mutter när den har stått en stund.
Jag gasar alltså inte full mutter när jag ska iväg när den stått..det har jag aldrig gjort..är noga med det..;)

Det knepiga är att det inte alltid varit så..har tillkommit under de 2 senaste åren
Nu kör jag visserligen en swb cfi 600 -07


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Det är normalt, låt temperaturen stabilisera sig så går det bra, inte bra att gasaiväg på full mutter när den har stått en stund.
Jag har provat lite olika varianter efter start och det har resulterat i samma fenomen dom flesta gångerna att den vill bluddra :/ jag brukar vänta 15-20 sek nånting innan jag gasar då jag startar den varm men det kanske är för kort tid ?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Kanske är helt ute o cyklar men kan det ha någonting att göra med att pipan kyls ner snabbare och är kallare än motorn när man ska iväg igen sedan?

Låter man den stå ett tag på tomgång (efter man har stannat den då motorn var varm och den stått ett tag och ska iväg igen) är allt frid o fröjd för min del iallafall

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kanske är helt ute o cyklar men kan det ha någonting att göra med att pipan kyls ner snabbare och är kallare än motorn när man ska iväg igen sedan?

Låter man den stå ett tag på tomgång (efter man har stannat den då motorn var varm och den stått ett tag och ska iväg igen) är allt frid o fröjd för min del iallafall

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
kan mycket väl vara så. har ni så ni kan få fram vattentemp i era maskiner. alltså få fram tempen i grader? kan ni det så kommer ni se hur snabbt den sjunker från säg 6-70 grader till typ 35 på bara några sekunder