Rmk el summit, velar.

Ellesjo

Medlem
7 okt 2016
8
0
1
Går i köptankar men kan inte bestämma mig.
Jag kör gärna lite tekniskt i skog och branter men tar också med familjen i pulka på utflykt ibland.

Det står mellan en rmk 800 155" -13 och en summit 800 154" -13

Rmk:n har gått ca500 mil
Nya cylindrar och kolvar, 36" zbroz framvagn, variatorkit och drag.

Summiten har gått ca 350 mil
Bukskydd, förhöjt handskfack(vad är det?) och drag.

Båda säljs av firma och är ungefär lika långt hemifrån.
Summit 59900:-
Rmk 54900:-

Få höra era förslag och idéer om vilket som troligtvis blir det bättre köpet.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Utan att ha sådana bra koll på brp, och vad dom ligger i för pris så känns 55k mycket för en standard rmk (förutsätter att det är det och inte en pro rmk). För samma pengar bör du få en 15s scandinavian beast, en vidareutveckling av standard rmk, med bra kylning och bättre dämpare.
Inte jättekul med vertikal styrstång som det är på polaris om man kör mycket led men det fungerar absolut.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Gissningen på Scandinavian Beast var så bra så jag nästan hade kunnat tro att du är återförsäljaren. Om du nu inte kollade utbudet först.

 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har du behov av att maskinen är ombyggd såsom RMK:n? Tänker när du fastnat för den.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Gissningen på Scandinavian Beast var så bra så jag nästan hade kunnat tro att du är återförsäljaren. Om du nu inte kollade utbudet först.

Haha nja men det var någon på FB som försökte kränga sin Beast för 45k och jag är själv inställd på att få ca 65 för min axys 800 så då lät 55 för en 13s standard rmk lite i överkant. Känns som att man definitivt kan göra bättre fynd. Men jo, jag kollade förstås igenom blocket snabbt så jag inte var ute helt ute och cyklade :)

Efter 550 mil så lär dämparna vara ganska slut på Rmkn. Minns jag rätt så är dom icke renoveringsbara heller och saknar inställningsmöjligheter, något du får om du går på en beast eller Pro rmk, så mitt råd är att leta vidare.
Gillar du Summiten så finns det nog någon annan som kan ge bättre råd, men om det bestämt står mellan dom två hade jag inte valt Rmkn iaf, det trots att jag föredrar polaris.
 

Ellesjo

Medlem
7 okt 2016
8
0
1
Har du behov av att maskinen är ombyggd såsom RMK:n? Tänker när du fastnat för den.
Jag har en styrhöjare liggande så den detaljen kändes inte så avgörande.
Fastnade mest för att den var på ett behändigt avstånd, kändes bra att motorn var schysst och att jag föredrar att köpa av en handlare.
Dumt eller ej får nån annan avgöra.😂
 

Ellesjo

Medlem
7 okt 2016
8
0
1
Jag missade en jävligt schysst Scandinavian beast med typ en timme för nån dag sedan.
Håller mig gärna inom Västernorrland, Jämtland och Västerbotten.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Snön är ett tag bort, jag hade valt bort båda maskinerna du har på förslag och väntat. Håller du koll på blocket så kommer nästa "fynd" dyka upp framöver, det som gör att du inte funderar på den ena eller den andra.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Haha nja men det var någon på FB som försökte kränga sin Beast för 45k och jag är själv inställd på att få ca 65 för min axys 800 så då lät 55 för en 13s standard rmk lite i överkant. Känns som att man definitivt kan göra bättre fynd. Men jo, jag kollade förstås igenom blocket snabbt så jag inte var ute helt ute och cyklade :)

Efter 550 mil så lär dämparna vara ganska slut på Rmkn. Minns jag rätt så är dom icke renoveringsbara heller och saknar inställningsmöjligheter, något du får om du går på en beast eller Pro rmk, så mitt råd är att leta vidare.
Gillar du Summiten så finns det nog någon annan som kan ge bättre råd, men om det bestämt står mellan dom två hade jag inte valt Rmkn iaf, det trots att jag föredrar polaris.

Okej, då förstår jag 🙂
 

Ellesjo

Medlem
7 okt 2016
8
0
1
Här är ett alternativ också: https://www.blocket.se/annons/jamtland/polaris_pro_rmk_800_2014/91956032

Enligt mig är polarisen bättre på all punkter än skidoon, en polaris från 2011 och framåt är fortfarande riktigt konkurrenskraftiga i branterna, mot helt nya maskiner från de andra märkena och även polaris då.

Mycket Asker-tillbehör på den där pron.;)

Pro går tyvärr bort pga att jag drar pulka lite då och då.

Tackar så mycket för er input!
Det är ju jävligt svårt det här måste jag säga.
En sak som är säker är att vilken modell jag än byter till så blir jag nog nöjd, bockar runt med en -05 summit nu.😅

Valet blir ju dock inte ett dugg lättare ändå.😂

Förresten Asker, har du någon webbshop?
Verkar vara schyssta grejer du smider ihop.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det är väl sambon/frugan till Herr Asker som säljer? Så då kan man väl tänka sig att man har bra tillgång till Asker material ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mycket Asker-tillbehör på den där pron.;)

Pro går tyvärr bort pga att jag drar pulka lite då och då.

Tackar så mycket för er input!
Det är ju jävligt svårt det här måste jag säga.
En sak som är säker är att vilken modell jag än byter till så blir jag nog nöjd, bockar runt med en -05 summit nu.😅

Valet blir ju dock inte ett dugg lättare ändå.😂

Förresten Asker, har du någon webbshop?
Verkar vara schyssta grejer du smider ihop.
Jo den är typ fullkitad med asker. Är frugans maskin...
Har ingen webshop men har en hotmail och sen finns jag här också :)
 
Reactions: Ellesjo

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har ägt de maskiner (nästan) som föreslogs i trådstarten.

Hade först en XM Summit 154" -13
Därefter en Pro RMK 155" -13, ingen std RMK dock

Hade först Summiten.
Var helnöjd med den.
Jättefin maskin som funkar bra till det mesta, även pulkadragning.
Går lugnt och fint, motorn är stark men med lite avsaknad av gassvar.
Går billigt.
Funkar rätt bra i snön, men efter 1.5 säsong på den så började man hitta akilleshälarna med den.
Man såg också hur kompisarnas RMK-maskiner gick i snön.
Märktes framförallt vid riktigt brant terräng.
Vid normalterräng och myrsurf funkade Summiten perfekt.

Bytte mitt i säsong till Pro RMK.
Helt gudomlig i snön där det är brant och jävligt, men sämre än Summiten på typ allt annat.
Pron:s lilla kylsystem funkar absolut inte med pulka efter. Punkt.
Byggde om maskinen och monterade främre kylaren som sitter på Std RMK.
Blev att funka skapligt, men nån pulkdragare blir det aldrig.
Ganska högljudda är Proriden.
Och vansinningt törstiga även vid lugn åkning.

Har du intentioner att utveckla din körning i trång brant terräng, samtidigt som du endast drar pulka några gånger per vinter skulle jag absolut gå på en RMK.
Då har du en maskin att växa i, som inte kommer begränsa din utveckling.
Gärna då en Pro, om du hittar en med större kylare. (finns ju eftermarkandskylare som är hyfsat enkla att få dit.)
Eller en Scandibeast, som har stora kylaren från fabrik.
Anledningen till Pro/Scandi är bland annat den vertikala styrstången som inte finns på Std RMK, samt bättre dämpare.
Styrstången tillför mycket vid teknisk åkning, man behåller händerna högt vid fullt styrutslag, vilket är bra.
Däremot är det rätt kasst om man ska åka fort på led...

Åker du oftare med familjen, kör lite myr och klättrar lite lagom så är nog Summiten ett bättre val.

För min del så slutade det med att jag köpte en pulkdragarskoter, så man kunde gå all in och slippa kompromissa på lössnömaskinen
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tassar på osäker mark känner jag, men nog har Standard RMK vertikal styrstång?
Är väl att det inte är Pro Taper styre på den och alla knappar är i en klump som skiljer?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tassar på osäker mark känner jag, men nog har Standard RMK vertikal styrstång?
Är väl att det inte är Pro Taper styre på den och alla knappar är i en klump som skiljer?
Stämmer bra det. Den stora nackdelen med standard rmk förutom styret är de urusla dämparna (ej renoveringsbara).
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Bör tilläggas, även om det kanske inte är avgörande, att dom inte behöver vara vansinnigt törstiga även vid lugn körning, har kört både min pro ride och axys på 1.8l/mil, bägge pro rmk 800 155".
Allt är förstås relativt. En summit går säkert att köra billigare men i det stora hela spelar det ju mindre roll om en skoter drar 3l i snitt eller 4, kör man 100 mil/säsongen skiljer det då bara 1500:-
Polaris har då lite större tank som kompenserar för räckvidden om inte annat.