Rmk dragon 700 tvärdör.

18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Hej! Har en rmk dragon 700 som stannar helt random när som helst, Spelar ingen roll hur varm eller kall den är.
Sist dog den efter uppvärmning när jag började varva igång den vid 25-30 grader.
Ibl tänder den till när jag drar i snöret efter den stannat. Ibl är den stendöd. För att vakna till några dagar senare. Kompet ligger jämnt kring 9,5kg. Tungdraget vid -20 och kallare. Drog vid -28 å det var knappt jag drog runt motorn.

Har efter jag köpte den till sonen ifjol (den stannade redan vid provkörningen vid köpet) rengjort spridare, bytt insugs gummi, tändstift, kapat och skruvat om tändkablar i tändhattarna och tändspolarna ,rengjort avgasventiler, tömt tanken och bytt bensin, kollat jordar, och dragit ur och sprayat alla elkontakter.

Har haft den hos åf och dom hittar ingen felsignal/kod. Laddstolpen visar såvitt jag kan se 4-5 pinnar när den går bra, och det jag hinner se innan den stannar.

Vet inte vad jag ska göra. Finns det nåt jag borde prova? Alla tips är välkomna!
Tpfh, Gustav
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan va soppapumpen som lägger av eller fel på stator. Om någon dragiat av ett startsnöre någ gång nså kan snörrester skadat lindningar eller kablar på statorn men även ficuppspolen kan ha fått sig en smäll.Picupspolen kollar du att avståndet mot svänghjulets avläsningsbölder är 0,3-0,5mm.
 
Reactions: Rmk dragon 700
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Kan va soppapumpen som lägger av eller fel på stator. Om någon dragiat av ett startsnöre någ gång nså kan snörrester skadat lindningar eller kablar på statorn men även ficuppspolen kan ha fått sig en smäll.Picupspolen kollar du att avståndet mot svänghjulets avläsningsbölder är 0,3-0,5mm.

Okej tack för svar! Går det att mäta upp ett sånt fel på pump och stator?
Tpfh, Gustav.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det här är ett superlångskott med låg sannolikhet att det är felet på er 700a men hade en 700 en gång som kontakten till bränslepumpen vibrerade ut på. Då låg den och glappade så skotern gick ibland och ibland tvärdog den. Det syntes inte att kontakterna glidigt isär lite men när jag väl hittade felet var det bara att trycka ihop kontakterna så de snäppade ihop och efter det gick skotern fint.
 
Reactions: Rmk dragon 700
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Det här är ett superlångskott med låg sannolikhet att det är felet på er 700a men hade en 700 en gång som kontakten till bränslepumpen vibrerade ut på. Då låg den och glappade så skotern gick ibland och ibland tvärdog den. Det syntes inte att kontakterna glidigt isär lite men när jag väl hittade felet var det bara att trycka ihop kontakterna så de snäppade ihop och efter det gick skotern fint.

Ska helt klart kolla upp det, tack
 
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Godjul på er! Nu har jag varit och dragit i maskinen, efter att ha bogserat hem den från skogen för en vecka sen. Skotern tänder inte när jag drar, dock så finns gnista i stiften.
Stiften i sig har lite olja på sig, känner ingen bensinlukt. Den tänder till för bråkdelen när jag sprayar startgas i luftintaget..
Så nåt med soppan är det ju.. men det kan ju iofs vara signal till pumpen oxo🤔

Har ni nåt förslag? Ni som är kunnigare än mig🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De kan va allt från dålig kontakt till bränslepump / bränslepumpen väck / voltregulator väck. De går tjuvkoppla bränslepumpen till ett 12v batteri och höra om den går och funkar den så mät bränsletryck också. Om du kan låna en voltregulator från annan skoter så prova det också.
 
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Det här är ett superlångskott med låg sannolikhet att det är felet på er 700a men hade en 700 en gång som kontakten till bränslepumpen vibrerade ut på. Då låg den och glappade så skotern gick ibland och ibland tvärdog den. Det syntes inte att kontakterna glidigt isär lite men när jag väl hittade felet var det bara att trycka ihop kontakterna så de snäppade ihop och efter det gick skotern fint.
God fortsättning! Var det en av kontakterna närmast pumpen? Och hade den glidit isär så att den var lös eller var den bara inte helt itryckt?
 
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
De kan va allt från dålig kontakt till bränslepump / bränslepumpen väck / voltregulator väck. De går tjuvkoppla bränslepumpen till ett 12v batteri och höra om den går och funkar den så mät bränsletryck också. Om du kan låna en voltregulator från annan skoter så prova det också.
God fortsättning. Nu ligger pumpen på arb bänken i garaget. Ena kontakten vid pumpen var inte ordentligt intryckt (om det kan orsaka dålig kontakt vet jag inte, dom var dock fast i varann litegrann)

Ska göra fast dom ordentligt, och beställa en ny voltregulator. Då jag testade tjuvkoppla pumpen, och den funkar då. Den pumpar och det rinner ordentligt när den gör det.
En grej funderar jag dock på, i tanken ligger ganska mkt fint aluminiumspån, kan det vara en hint om att nåt är fel med pumpen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang voltregulatorn så va de nyss en tråd här ang en Polaris 800a något nyare som gick ibland men stannade och hade sig. Där va problemet att han köpt pirat voltregulator! Så med det sagt kan de bli problem på vissa maskiner om man köper pirat voltreg åtminstone på efi maskiner! Köp hellre en org beg voltregg. Hör med skroten White powder han har mycket polaris stuff.
Aluspån i tanken lät märkligt de kan tala för att pumpen skurit. Men låter den bra så provkör ändå.
 
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Ang voltregulatorn så va de nyss en tråd här ang en Polaris 800a något nyare som gick ibland men stannade och hade sig. Där va problemet att han köpt pirat voltregulator! Så med det sagt kan de bli problem på vissa maskiner om man köper pirat voltreg åtminstone på efi maskiner! Köp hellre en org beg voltregg. Hör med skroten White powder han har mycket polaris stuff.
Aluspån i tanken lät märkligt de kan tala för att pumpen skurit. Men låter den bra så provkör ändå.
Ska kolla upp det tack! Bra du svarade snabbt, höll på å beställa en från skoterdelen.com.
Jo pumpen låter fint så jag kör me den. 🙂
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
God fortsättning! Var det en av kontakterna närmast pumpen? Och hade den glidit isär så att den var lös eller var den bara inte helt itryckt?
Vet ej om den var dåligt monterad så att hane hona inte hade klickat ihop eller om de av någon anledning ändå glidit isär lite så jag fick dålig kontakt. Vilket fall så var det hane hona kontakten nära pumpen som jävlades/glappade för mig
 
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Nu funkade den några mil innan den började stanna igen. Provade byta med en beggad voltregulator, å den stannade. Provade med beggad ecu och cdi, och den stannade..
Den funkar ibl att köra när den är varm nån mil innan den stannar. Ibl dör den innan den når 20°
Håller på å bli galen med denna skoter..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu funkade den några mil innan den började stanna igen. Provade byta med en beggad voltregulator, å den stannade. Provade med beggad ecu och cdi, och den stannade..
Den funkar ibl att köra när den är varm nån mil innan den stannar. Ibl dör den innan den når 20°
Håller på å bli galen med denna skoter..
Ok då är de statorn för de är typiskt fel när de stannar efter ett tag. Men för att du inte ska köpa en i onödan så tjuvkoppla bränslepunpen till 12v bilbatteri och låt den gå sålänge batteriet orka med minst lika länge som motorn gick nu ivf.Du behöver inte ha skotermotorn igån bara pumpen för all överskottsbränsle åker bara tillbaka i tanken.
Om den går hur länge som helst så köp ny stator helt enkelt.
 
Reactions: Rmk dragon 700
18 dec 2021
18
5
3
50
Gällivare
Ok då är de statorn för de är typiskt fel när de stannar efter ett tag. Men för att du inte ska köpa en i onödan så tjuvkoppla bränslepunpen till 12v bilbatteri och låt den gå sålänge batteriet orka med minst lika länge som motorn gick nu ivf.Du behöver inte ha skotermotorn igån bara pumpen för all överskottsbränsle åker bara tillbaka i tanken.
Om den går hur länge som helst så köp ny stator helt enkelt.
Funkar det med en stator från typ skoterdelen eller liknande? Eller måste det vara en oem
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Funkar det med en stator från typ skoterdelen eller liknande? Eller måste det vara en oem
De ska de göra. Köp gärna en Ricky stators om du hittar de märket Rian eller skoterdelen alt Sledstore kan ha de märket. "Ricky Stators" heter själva företaget de säljer flera olika elprylar till hoj och skoter och de är riktigt bra prylar.
 
Reactions: Rmk dragon 700