RMK 800 -04. Blinkande templampa, samma som D.E.T

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
RMK 800 -04

Om templampan börjar blinka när man börjat nosa sig uppåt 7000 varm, är det samma sak som D.E.T (Detonation Elimination Technology) varning?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Solid 3-second flash, off 1 second, repeats until engine is shut down = Faulty sensor

Provat med en annan CDI box, tändspole och stift men det gav ingen skillnad, finns det nått sätt att kolla vilken sensor som dummar sig?

450/45 är den bestyckad, nålen var i näst översta läget, dvs näst minst soppa. Flyttade nålen till mitten läget så den får lite mer soppa, hoppas det gör susen men jag är skeptisk.

Köpte maskinen nyligen så man får väl räkna med lite finjusteringar:)
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ingen skillnad med nålen ett snäpp upp (mer soppa)

Kan aldrig tänka mig den går för snålt, utgår ifrån att knacksensor reagerar av annan orsak
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Gör rent alla munstycken, det kan va lite skit i högfartsmunstyckena då går den snålt.
byt stift etc
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har bytt stiften och haft isär och rengjort förgasaren, även testat med annan CDI box och tändspole som jag hade över.

Knacksensorn reagerar väl på ljud/vibrationer och det kan ju vara så att den inte sitter med rätt moment, är trasig eller att det är nått annat i skotern som gör att den reagerar.

Men vart gömde egentligen Polaris knacksensorn? :) Tycker mig inte ha sett den nånstans på skotern.

Ska dra en rejäl fullgasrepa ikväll och slå av den på dödaren och sen kolla stiften
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Knacksensorn sitter på toppen under vattenutloppet.
Den kan reagera på saker som sitter löst på motorn, typ lös värmesköld på pipan mm.
Mät även upp tempsensorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dra inte en lång repa direkt för om den nu spikar kan kolvarna smälta. Kör korta fullgasningar och lyssna efter knaster (spikning) om den är tyst så kan du köra längre o längre full gas samt kolla stiften. Om inte motorn är trimmad bör den väl gå bra på org munstycken? Sätt i original munstycken med andra ord (om den är standard)
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Skotern är 100% orginal

-10 till +10 grader och 0-600m över havet så borde jag ha 470 på högfart enligt bilden som bifogades igår, satte dit sådana 470 imorse och det gav 0 skillnad mot 450 som satt där innan. Stiften var oboybruna efter en fullgasrepa på en sjö med 450 igår kväll så jag hade inte förväntat mig någon reaktion på knacksensorn med 470.

Körde 4 mil idag med skotern (470 munstycke) och 1,7 igår (450) och den gick som ett urverk hela tiden.

Däremot såg jag ikväll att kontaktstycket från knacksensorn faktiskt inte är anslutet i någonting, och jag finner heller inget att ansluta den i trots att jag lyft bort både luftburk och förgasare i letandet. Om nu knacksensorn är den som sitter strax ovanför förgasarna under vattenröret, ett stift finns i det grå kontaktstycket.