rmk 2002 läker vatten

wille120

Prospect sledder
29 dec 2017
3
0
0
Tjenare!
Jo jag har skaffat mig en 2002 rmk 800. Och jag var och körde häromdagen och lampan som varnar om hög vattentemp tändes. Så jag stängde av den samma sekund och öppnade huven. Den kokade rejält.

Efter 15 minuters skruvning så kom jag fram till att det var vattenpumpsremmen som har gått av. Så jag bytte den och fyllde systemet med ny glykol

Jag har hört att dom är svåra att lufta men jag ställde den i en brant snödriva och luftade ett par ggr.

Men efter jag var färdig så såg jag att det fortsatte försvinna glykol,ja tittade under skotern och det droppar glykol mellan främre kylaren och själva chassiet. Alltså bakom kylaren.

Är det någon som vet vat som kan ha hänt?
Mvh wille
 

wille120

Prospect sledder
29 dec 2017
3
0
0
Alla slangar under själva olje behållaren är hela och läcker ej.
Men man ser ju inte kopplingen på slangen som går från det vänstra fotsteget och ner under sekundära variatorn. Är det troligt att den slangen har gått sönder? Stog helt plant idag och all kylarvätska ur expansionskärlet hade runnit ut. Det börjar droppa så fort man fyller på. Kan det vara själva kylaren som har gått sönder? Kylaren är/har varit lös så man kan röra på den om man tar tag i kylarslangen och rycker. Kan det ha nöts hål?

Men det känns så otroligt orimligt att kylaren skulle ha gått sönder just när den kokade.

Tusen tack för svar förresten!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Alla slangar under själva olje behållaren är hela och läcker ej.
Men man ser ju inte kopplingen på slangen som går från det vänstra fotsteget och ner under sekundära variatorn. Är det troligt att den slangen har gått sönder? Stog helt plant idag och all kylarvätska ur expansionskärlet hade runnit ut. Det börjar droppa så fort man fyller på. Kan det vara själva kylaren som har gått sönder? Kylaren är/har varit lös så man kan röra på den om man tar tag i kylarslangen och rycker. Kan det ha nöts hål?

Men det känns så otroligt orimligt att kylaren skulle ha gått sönder just när den kokade.

Tusen tack för svar förresten!
Läckan vid kylaren måste ju vara första anledningen till att den kokade så kylaren eller slangen lär vara väck.
 

wille120

Prospect sledder
29 dec 2017
3
0
0
Den kokade pga att vattenpumpsremmen gick av.
Så ja tror inte det var kylarens fel. Men det sitter väl en koppling som man inte ser till kylaren?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Den kokade pga att vattenpumpsremmen gick av.
Så ja tror inte det var kylarens fel. Men det sitter väl en koppling som man inte ser till kylaren?
Ja-vist-ja de va ju remmen som gick av my bad. Jag tror att tryckökningen vid kokningen sabbade kylaren eller slangen.