rev xp 800 ptek olje läckage under sommaren

800 har börjat läcka olja under sommare. vänster sida dvs motsatt där olje tanken är ?

tips var man skall börja leta, kan det vara ngn slang från olje tanken in i motor som sprukigt
eller är det vevhuset som fyllts ?
Startar och går som den skall

är detta ett vanligt fenomen ? ngt jag skall oroa mig för ? PTO packningen ?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vart hittar du oljan? Är den "ren" eller "svart"? Det kan ju avgöra om det är innan den har kommit in i motorn eller efteråt.

Jag hade liten läcka på min 850...det var bromsvätskebehållaren som hade spruckit litegrann och droppat ner på fotsteg och en lite fläck under skotern.

Annars så om det är från motorn så borde det väl gå spåra om inte motorn är allt för grisig. RAVE-systemet har jag haft läckor på på både 850 och 800 e-tec och det är väl inte direkt ovanligt att grenröret sitter löst på e-tec så jag antar att det även gäller för P-tek.

Är motorutrymmet för grisigt för att spåra kanske det är läge för en motortvätt och sen invänta läckan igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
800 har börjat läcka olja under sommare. vänster sida dvs motsatt där olje tanken är ?

tips var man skall börja leta, kan det vara ngn slang från olje tanken in i motor som sprukigt
eller är det vevhuset som fyllts ?
Startar och går som den skall

är detta ett vanligt fenomen ? ngt jag skall oroa mig för ? PTO packningen ?
De är inte pto vevaxelpackningen om oljan är flytande för där finns bara fett. Som tidigare talare skriver så ser du om oljan är svartkläggig eller gyllenbrun. Om de är svartkläggig har den passerat förbränning och då kan de va grenrörspackning som blåser olja rakt åt sidan eller neråt så de rinner ut underifrån motor. Kolla om primärvariatorn och remmen är svartkläggig för då kommer de från utblåset = dålig tätning där ,,,ja hela motorblocket och cylindrarna lär va svartkläggiga då. Gyllenbrun färg är såklart oljetank slangrelaterat då eller om de läcker vid oljepumpspackning mot blocket.
 
Ljus/röd olja ser dock ut som det är oljigt på botten delen antagligen är det slangar eller packning mot pumpen
Frågan är om vevhuset fylls och den startas kan man trycka sönder packningar ?

blir väl att ta ut motorn😟 drygt
då man bor i skåne och kör endast 3 veckor på året så är tiden knaper då julen och resan norrut snart startas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är förmodligen sprucken eller lossnad slang alt som du säker packning vid oljepump. Pumpen kan bara va dåligt åtdragen så prova dra in skruvarna. De är ingen fara komma åt att fixa utan att ta lös motorn ta lös enbart luftburk och i värsta fall förgasarna. Alla slangar går in på insugssidan block långt ner under insug och i mitten oljepump så de är ingen fara att komma åt. De kommer inte in olja i vevhuset för nipplarna som oljan går in genom blocket på är så trög att oljepumpen måste va igång för att få in olja.
Länken visar checkvalve som är oljemunstyckena nr 7. De är där en slang kan ha lossnat eller på oljepumpen nr 29 där sitter en del slangar också. Starta inte motorn mer innan du fixat detta!

 

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Är det inte packboxen vid drivaxeln som torkat under sommaren då? Kolla oljan och varmkör skotern en gång så borde packboxen svälla upp och täta igen 😃
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Är det inte packboxen vid drivaxeln som torkat under sommaren då? Kolla oljan och varmkör skotern en gång så borde packboxen svälla upp och täta igen 😃
Vevaxeltätningarna kan såklart läcka och då kommer de ut fett inte lättflyktig tvåtaksoljeklägg .Rotax har ju fettfyllda ramlager längst ut mot drivsida och svänghjulssidan. De enda kager som är bränslesmorda är mittre ramlagren. Om de läcker så blir de fett bara väldigt nära vevaxeltätningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tror han tänker på packboxen i kedjehuset.
Om packboxen vid kedjehus läckler rinner de ut olja på golvet höger sida. Jag vet inte vad han menar med läckade drivaxel för de finns ju ingen ölja på vänster sida drivaxel. Om kedjehusets kåppackning läcker borde de rinna ut på höger sida chassi.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Om packboxen vid kedjehus läckler rinner de ut olja på golvet höger sida. Jag vet inte vad han menar med läckade drivaxel för de finns ju ingen ölja på vänster sida drivaxel. Om kedjehusets kåppackning läcker borde de rinna ut på höger sida chassi.
Läs igenom inlägget du citerade en gång till.. 😉
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Är det inte packboxen vid drivaxeln som torkat under sommaren då? Kolla oljan och varmkör skotern en gång så borde packboxen svälla upp och täta igen 😃
och vilken olja skulle läcka ut där om jag får fråga??
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Läs igenom inlägget du citerade en gång till.. 😉
kanske du skulle göra det min bäste herre.

läcker det olja ifrån drivaxeln så rinner det ut på HÖGER sida UNDER skotern och om det nu skulle vara packboxen på den övre axel skulle det bara kunna droppa ut på HÖGER sida om han kör med skotern så växelådsoljan kastas runt i växelhuset och i sin tur råkar krypa ut där.
således är det helt uteslutet att det är ifrån drivaxeln
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Läs igenom inlägget du citerade en gång till.. 😉
Läs igenom inlägget du citerade en gång till.. 😉
De här blev för svårt för mig att förstå vad jag ska förstå? De enda jag förstår är att de inte finns någon drivaxel packbox som kan läcka in olja i motorrum förutom som undi skriver övre packbox ut ur kedjehus men de kan bara läcka medans man kör. Om packbox på drivaxel läcker rinner de ut på golvet på högersida som undi skriver.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
mitt tips är att slita bort luftburken och förgasarna så kollar du alla slangar till och ifrån oljepumpen och slangen från oljebehållaren till "oljebadet" till pumpaxeln.
byt ut efter behov.
 
Reactions: Stinnerbom74

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
kanske du skulle göra det min bäste herre.

läcker det olja ifrån drivaxeln så rinner det ut på HÖGER sida UNDER skotern och om det nu skulle vara packboxen på den övre axel skulle det bara kunna droppa ut på HÖGER sida om han kör med skotern så växelådsoljan kastas runt i växelhuset och i sin tur råkar krypa ut där.
således är det helt uteslutet att det är ifrån drivaxeln
Jag refererade till inlägget nr6 du och Boost citerade.. Inte till ts.. Ber om ursäkt för förvirringen! 😅
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
För att han svarade först?
Jag fattade äntligen när du förklarade förvirringen i ditt förra inlägg men nu är jag förvirrad igen :) Stackars ts för om vi är förvirrade så lär han va ännu mer förvirrad :)
 
Last edited:
Reactions: neden

Galtmeister

Medlem
17 sept 2017
45
1
8
Helt rätt av er, jag tänkte fel, då läcker det ut på höger sida, fick en tankevurpa, den ber jag om ursäkt för! God fortsättning på er!