REV / F6

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Eftersom detta kommer spåra ut i vilket fall som helst, så tänker jag bara säga KÖP F6an, och jag orkar inte ens förklara varför. Tycker det borde stå skrivet i stjärnorna som en självklarhet att det är det givna valet. (på alla punkter)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror inte du blir missnöjd på nån av skotrarna men som ja har sagt tidigare, köp F6an.

Det ända som är bättre på Reven är körställningen, det är iaf vad jag tycker.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Haha, den här tråden blev ju bara löjligare och löjligare ju längre jag läste. Alla som kör AC tycker F6, alla som kör S-D skriver Rev. Inte så konstigt men lite komiskt. Sen tar ni ju upp SAMMA för-/nackdelar hela tiden. Står väl på 5-6 ställen att F6 har bätter dämpare, tror han fattade det i början.

Det enda man egentligen kan tipsa denna killen om är ju de tekniska specifikationera, bäst dämpare, statistiskt mest hållbara motor m.m. Körställning och sånt har ni ju ingen aning vad som är bäst för denna killen. Beror ju på hur lång man är, om man gillar sittande eller stående körning m.m. Det är ju något han själv måste bilda sig en uppfattning om genom t.ex. provkörning.

Och att skriva att han inte blir missnöjd om han köper det ena eller det andra, vad vet ni om det?? Hans krav på en skoter kanske inte alls är lika som era.

Jag då som kör Polaris ska då givetvis rekommendera dig att köpa en Pro XR, lätt bästa valet..nej, skämta bara. Som sagt, försök provköra de modeller du är sugen på, på det sättet får du bäst uppfattning om du den känns, körställning, viktfördelning, styrning, grepp, effekt m.m.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Haha, den här tråden blev ju bara löjligare och löjligare ju längre jag läste. Alla som kör AC tycker F6, alla som kör S-D skriver Rev. Inte så konstigt men lite komiskt. Sen tar ni ju upp SAMMA för-/nackdelar hela tiden. Står väl på 5-6 ställen att F6 har bätter dämpare, tror han fattade det i början.

Det enda man egentligen kan tipsa denna killen om är ju de tekniska specifikationera, bäst dämpare, statistiskt mest hållbara motor m.m. Körställning och sånt har ni ju ingen aning vad som är bäst för denna killen. Beror ju på hur lång man är, om man gillar sittande eller stående körning m.m. Det är ju något han själv måste bilda sig en uppfattning om genom t.ex. provkörning.

Och att skriva att han inte blir missnöjd om han köper det ena eller det andra, vad vet ni om det?? Hans krav på en skoter kanske inte alls är lika som era.

Jag då som kör Polaris ska då givetvis rekommendera dig att köpa en Pro XR, lätt bästa valet..nej, skämta bara. Som sagt, försök provköra de modeller du är sugen på, på det sättet får du bäst uppfattning om du den känns, körställning, viktfördelning, styrning, grepp, effekt m.m.
jamen förlåt jag skrev bara vad jag tyckte.

ps det är väl mer övertygande om 6st skriver att dämparna är bra än om bara en gör det:hmmmm2:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
jamen förlåt jag skrev bara vad jag tyckte.

ps det är väl mer övertygande om 6st skriver att dämparna är bra än om bara en gör det:hmmmm2:
Det var inte riktat mot någon enskilld person så du behövde inte ta på dig nått. Men du håller med mig va?? Bara för att DU tycker att F6 är bästa skotern som finns så behöver inte killen som letar skoter tycka det. Ge honom konkreta för och nackdelar så får han blida sig en egen uppfattning.

PS tillbaks. Om 6 olika jaa, men i denna tråden är det samma person som skriver det flera gånger.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
joo alla tycker ju olika. jag tycker ju att man ska prova själv och sen köpa efter vad man själv tkr och inte vad allla andra säger. ibland kan det bara va skitsnack
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: REV / F6

Haha, den här tråden blev ju bara löjligare och löjligare ju längre jag läste. Alla som kör AC tycker F6, alla som kör S-D skriver Rev. Inte så konstigt men lite komiskt. Sen tar ni ju upp SAMMA för-/nackdelar hela tiden. Står väl på 5-6 ställen att F6 har bätter dämpare, tror han fattade det i början.

Det enda man egentligen kan tipsa denna killen om är ju de tekniska specifikationera, bäst dämpare, statistiskt mest hållbara motor m.m. Körställning och sånt har ni ju ingen aning vad som är bäst för denna killen. Beror ju på hur lång man är, om man gillar sittande eller stående körning m.m. Det är ju något han själv måste bilda sig en uppfattning om genom t.ex. provkörning.

Och att skriva att han inte blir missnöjd om han köper det ena eller det andra, vad vet ni om det?? Hans krav på en skoter kanske inte alls är lika som era.

Jag då som kör Polaris ska då givetvis rekommendera dig att köpa en Pro XR, lätt bästa valet..nej, skämta bara. Som sagt, försök provköra de modeller du är sugen på, på det sättet får du bäst uppfattning om du den känns, körställning, viktfördelning, styrning, grepp, effekt m.m.
grymt bra sagt!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
PS tillbaks. Om 6 olika jaa, men i denna tråden är det samma person som skriver det flera gånger.
Om det är mig du menar som tjatar om dämparna så tycker ja du borde läsa tråden igen.

Visst jag nämner att dämparna ganska mkt men det pga att nån säger att dom är bättre på reven vilket dom inte är och i ett inlägg säger ja att du ställer in dämparna efter vikt å körstil.

Tror ja nämner dämparna 3 gånger.


På F6an så bör man rengöra APV portarna efter typ 200-300mil.
 

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Haha, roadkiller hade även humor =) + att han verakde veta vad han pratar om, han har väl egentligen rätt, ni kan ju inte veta hur jag kör, hur lång jag är, osvosv. Får väl helt enkelt försöka provköra och se, men har väl som nästan bestämt mig för att köpa arctic, men då över till nästa fråga. F6/F7? =)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du har ju mycket mer motor i F7an. Nästan alla jag har hört säger att man måste dreva om F7an. Ser måånga som sätter på M7 drevning och som säger att det blir enorm skillnad.

Jag har kört en 03as F7an å en F7 EXT, kommer inte ihåg årsmod på den men efter 40-50 så börjar den dra riktigt bra..dom har fel drevning från fabrik.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
jo ett variator kitt och drevning är ett måste på alla f6/f7. dom är drevade för att gå 200 har jag hört (vilket dom inte gör)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jao med rätt före går dom nog 200. :) Men minst ett v-kitt iaf på F6/F7.

Jag har beställt ett v-kitt till min F6a. Ett Heavy Hitters, hitta på blocket för en fin peng.
Är sugen att dreva om den men det blir till nästa vinter isf.
 

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Det jag tycker är lite konstigt är att dom ligger i nästan samma prisklass, F6 och F7. Visst finns det riktigt dyra f7or och billiga f6, skillnader finns, men annars så är priserna
F6 - ~ 50 000
F7 - ~ 53 000.
Men då går f6an billigare + billigare att försäkra. Sen vet jag inte om jag behöver dom där 20 extra hästarna som f7an har, säkert hyffsad kräm i en f6a med v-kitt också.
Men, fortsätt ge råd osv =)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Visst jag nämner att dämparna ganska mkt men det pga att nån säger att dom är bättre på reven vilket dom inte är och i ett inlägg säger ja att du ställer in dämparna efter vikt å körstil.
Jaa okej. Det kändes bara lite mycket när jag läste allt på en gång. Det är perfekt att de är ställbara för då kan han ju just anpassa dem efter sin körstil som du säger. Men bra kan vara dåligt också på ett annat sätt. På min X2a har jag nästan stenhårda dämpare och det passar perfekt för min körstil. Men det hade inte alls fungerat på min gamla skoter. Men som sagt, ställbara är bäst.
Sen vill jag bara säga också att det var/är inte mening att sparka på någon. Vet själv hur det var, alla säger att den och den skotern är så ***** skön att köra men inte faan tyckte jag den var så märkvärdig jämfört med alla andra.


Haha, roadkiller hade även humor =) + att han verakde veta vad han pratar om, han har väl egentligen rätt, ni kan ju inte veta hur jag kör, hur lång jag är, osvosv. Får väl helt enkelt försöka provköra och se, men har väl som nästan bestämt mig för att köpa arctic, men då över till nästa fråga. F6/F7? =)
Vi kan ge dig hur mycket info som helst, men det bästa är ändå att bilda sig en egen uppfattning. För det är ju trist att bli missnöjd med ett köp.
Jag är inte arctic nörd så jag vet vad mer som skiljer än 100cc. Men är det bara motorstorleken som skiljer så får du fundera på vad du behöver. Vad är du van att köra sen tidigare, är det panther 440 so står i signaturen?? Då kommer du alldeles säkert bli kanonnöjd med en F6. Du kommer bra långt med en 600, men 700 har ju det lilla extra. Om jag ska jämföra för mig själv så tycker jag min x2 700 går minst lika bra som en polares xr 800.
Sen tycker jag absolut det är mer värt att köpa en 600 som är fin och välvårdad med färre mil än en 700 som kostar lika mycket men är i sämre skick och gått längre. För oftast handlar det ju om ekonomin, var gränsen går. Tror du tjänar på det i längden också att köra en i bättre skick.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Jaa okej. Det kändes bara lite mycket när jag läste allt på en gång. Det är perfekt att de är ställbara för då kan han ju just anpassa dem efter sin körstil som du säger. Men bra kan vara dåligt också på ett annat sätt. På min X2a har jag nästan stenhårda dämpare och det passar perfekt för min körstil. Men det hade inte alls fungerat på min gamla skoter. Men som sagt, ställbara är bäst.
Sen vill jag bara säga också att det var/är inte mening att sparka på någon. Vet själv hur det var, alla säger att den och den skotern är så ***** skön att köra men inte faan tyckte jag den var så märkvärdig jämfört med alla andra.




Vi kan ge dig hur mycket info som helst, men det bästa är ändå att bilda sig en egen uppfattning. För det är ju trist att bli missnöjd med ett köp.
Jag är inte arctic nörd så jag vet vad mer som skiljer än 100cc. Men är det bara motorstorleken som skiljer så får du fundera på vad du behöver. Vad är du van att köra sen tidigare, är det panther 440 so står i signaturen?? Då kommer du alldeles säkert bli kanonnöjd med en F6. Du kommer bra långt med en 600, men 700 har ju det lilla extra. Om jag ska jämföra för mig själv så tycker jag min x2 700 går minst lika bra som en polares xr 800.
Sen tycker jag absolut det är mer värt att köpa en 600 som är fin och välvårdad med färre mil än en 700 som kostar lika mycket men är i sämre skick och gått längre. För oftast handlar det ju om ekonomin, var gränsen går. Tror du tjänar på det i längden också att köra en i bättre skick.
jo jag håller med, köp hellre en i jälit bra skick
 

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Var väl kanske inte helt seriös när jag skrev att jag kör en Panther 440, visst, jag har en men ser den inte som en seriös skoter.
Däremot har jag provkört en mxz 700 -00 och en REV X 800 -04. Gillade reven, men har även snabbtestat en f6, dock när den var rätt ny, dvs 04 och det var ju ett bra tag sen =) Gillade båda skotrarna med eftersom reven är såpass mycket dyrare + att jag är ute efter bra fjädring så blir det väl en F modell. Sen litar jag mer på arctics motorer än på ski-doos.
Men, får väl bege mig ut och provköra lite allt möjligt innan jag handlar.

Ja, jag tycker också att skicket är viktigt, men man vet ju sällan hur en begagnad skoter är behandlad och körd.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
har du kollat om skotrar i malå, finns det nån f6? du kan ju fråga wåhlberg om han ska sälja sin ?