REV / F6

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Hej, ska eventuellt handla skoter snart men är lite osäker. f6 05/06 eller rev 04/05?

Reven är ett par tusen dyrare, värt att handla?
f6 verkar rätt fin och är billigare än reven, men jag vill gärna höra för / nackdelar med båda skotrarna.

Tack på förhand, MVH Ronny.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har själv inhandlat mig en 06as F6a..men har inte hunnit köra nått med den. Körställningen på den är inte nå dålig, den är jäkligt skön den oxå.
F6an är ju längre än Reven men då är mattan 35 bred istället för 38.
Bättre dämpare i F6an, både fram å i boggien.

Skulle lätt ha sattsat på en F6a i stället för Rev.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
de är ju klart att man håller på sitt eget märke å maskin.
Inge fel alls på reven , mkt fin skoter och köra både på gropig led å lössnö. har du rätta förutsättningarna dvsbra matta sjyssta variatorer så kommer du långt i lössnö med en kort rev.
F6a vet ja inte alltför mkt om har hållt mig från detta märke, men motormässigt åså tror ja då den e bra, säkert rapp o rolig å köra å tar sig en bit utanför led säkert. Men ja tvekar då på att däparna är bättre än revens.
jag själv ska fara å hämta en mxz 800 07 mest troligt å de är mest för att ja vet vilken suverän kvalitet ski-doo/lynx ar på sina maskiner, de är ju inte för intet "Plastic-cat" har dykt upp som smeknamn.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag tycker att Reven är en fin skoter också men man har hört så mycket om revarna, kolv byte vid 300-400mil,köpa insugsgummin stup i kvarten,käkar remar som inge annat märke gör.
Åsså 800an då som skjuter vevaxel tätningen.

FoxFloaten som sitter på F6an spöar lätt Revens dämpare. Jag har också hört nåra smeknamn om Arctic tex, Rackel Cat.
 

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Firecaten har ju foxfloaten, har hört mycket gott om dom iallafall =)

Sen att alla gillar körställningen på reven har jag också hört, så det måste nästan ligga något i det, men reven är ganska mycket dyrare än firecaten. Körställningen på arcticen går nog att få bra med en lite högre styrhöjare än vad som sitter original.

Men, har fortfarande inte fått något direkt övertygande argument, så fortsätt att komma med förslag + för & nackdelar med båda skotrarna =)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag är ca 185 lång och har köpt ett 11cm högt biltema styre till F6an och det blir nästan perfekt när jag står. 1-2" högre så är det perfekt. 05-06 fick ju också den högre och hårdare dynan, bara av det jag har suttit och ståt nu när jag har ny styret så är ja jävulskt nöjd. Har kört en 03as F7a med en 05as dyna och det gjorde enorm skillnad.

05-06 så fick ju F-serien förstärkningar där dom sprack titt som tätt.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Körställningen handlar ju om mer än att ha ett högt styre. revens körställning är MYCKET bättre än f6an visst den är inte dålig på f6an men revens är mycket modernare sen är reven smidigare å bryta runt men. Båda skotrarna är helt klart bra men ja skulle sattsa på reven pga modernare körställning och bättre andrahandsvärde. Lycka till med köpet
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Har haft nöjet att äga både modellerna (nåja nästan, hade en F7:a).

Jag gillade Arcticen som fan, helt ociviliserad och kanonkul men...
03:an som jag hade gick väldigt sällan... Kvalitén var inte att jämföra med Ski-doo:n

Dessutom är reven en mycket modernare maskin.

Mitt råd: Köp reven

Lycka till
 

Baloony

Medlem
9 apr 2008
36
0
1
Tack för alla råd, men har egentligen inte fått något helt övertygande =)
Reven verkar vara bättre körställnign osv medans fjädring är bättre hos F6an.
Det tråkiga är att reven är så obotligt j*vla dyr, såg en 04 idag för 65 lax, för dom pengarna får man ju en RE 600 07, eller en f6 07, osv.

Därför lutar det nästan ändå åt en F6, har väl som alltid velat ha en sån, + att dom är mycket billigare, utan att för den delen verkar vara så mycket sämre.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tycker att båda är en fina skotrar men allt hänger faktisk inte på den modärna körställningen som Reven har.

Du har bättre dämpare på F6an, och körställningen är inte alls dålig, tycker den är riktigt bra med ny dynan som är högre och hårdare än 03-04. Du har snäppet vassare motor i F6an än i Reven.
Ställbara dämpare på F6an !! Ställer in dom efter vikt,körstil.
Och det där med att Reven har starkare chassie än F-serien, JA det är starkare än 03-04 som spricker titt som tätt men med dom nya förstärkningarna som kom på 05-06 så är det inte alls ett klent chassie.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Trådskaparen tänkt nu på Stins1 ord att han nu kör en f6a. Klart han ger den de bästa ord som möjligt.

Få dig en egen uppfattning, far & kolla på skotrara. Sitt, stå, känn. Bestäm dig sedan utöver det.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har faktiskt bara kört Reven av dom här skotrarna, räknar inte med den sönder härkade F7 -03 som min kompis har.

Körställningen är skönare på Reven, men det är väll inte allt man ska tänka på ??
F6an HAR bättre dämpare än Reven.
F6an har smalare men längre matta(325lång 35bred).

Men det bästa är ju om han får prov köra dom på nån äng så han får känna lite mer hur motorerna är.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
på dom skotrarna som jag "testat" under den här tiden som har varit med skoterköp och sånt (har nyss köpt en f7:a) så har jag upplevt att körställningen på reven var för hög (men jag har ju kört panther :D) så jag föredrar f6:ans körställning fast det ska nog va den högre/uppstoppade dynan som jag har på f7:an. angående chassie så är ju reven mkt bättre vad jag har hört, men det går ju att förstärka arcticen själv (det finns väl att köpa) till f6:an. (man ksk int kör så hårt ?) däremot så har jag hört av erfarna skoterförsäljare och förare att arcticen är rappare motormässigt. enligt rykten har jag också hört att bästa f-modellerna var dom första (2003) och dom nyaste (2006 2007) men jag har inge egna erfarenheter av det men det var erfarna killar som berättade det. ps f6 är ju snyggare :D:D .

och du ronny blev du inte så kär i panthern så du håller dig till samma märke ? (arctic cat ) :D:D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Trådskaparen tänkt nu på Stins1 ord att han nu kör en f6a. Klart han ger den de bästa ord som möjligt.
quote]

Alla som har en Ski doo som har svarat i den här tråden har ju rekomenderat just Reven.
Då måste ju jag rekomendera F6an. Eftersom det bara är jag som kör en sånn.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
jag äger inte nått av märkerna men ja rekomenderar reven mest för kvalitén och sen är dämparna ungeför likvärdiga på skotrarna visst foxarna på f6an är snäppet värre men inget en vanlig dödlig märker så stor skilnad på. Sen vet jag inte helt säkert men ja tror att reservdelarna är billigare till ski-doon