Rev 600 sdi -04 känns slö och går dåligt på full gas

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Köpte skotern igår, den går inte riktigt på full gas och känns som det fattas en hel del effekt.

Ena stiftet är nästan vitt medans det andra är mörkt kanske en aning blött.

Prövat att byta stift, tändhattar, kollat alla säkringar.

Den går på 8000 varv på full gas sen ibland poffar det till och den tappar ork går ner till ca 7000varv och sedan upp på 8000 igen, detta händer ungefär var 3-6sekund. Nästan som en seg varvstopp, och det poffar till varje gång. Men ibland kan den gå på full gas upp till 10 sekunder utan poff eller effektbortfall.

Prövade även att koppla ur givaren som sitter på slutburken(original slutburk) och det blev ingen skillnad, förutom att motorlampan började blinka då den var urkopplad.

Ägaren innan påstod att den gick hur bra som helst innan att han aldrig varit med om det. Dock vet jag ju inte om han talar sanning men jag utgår från det.

Jag bytte kedjehus idag, och då hann jag kortsluta batteriet ca 1 sekund, klantigt. Kan det ha med det att göra?
Efter jag kortslutit det en gång skruvade jag bort det tills allting var klart igen.
Tog för givet att det var en säkring men dom är hela allihop.

Så...jag som aldrig skruvat i en skoter tidigare, (förutom idag då jag bytte kedjehus) Har ni några starka tips på vad som kan fela?

Tacksam för svar! Tanken var ju att köpa den för att sedan till veckan fara upp till fjälls en vecka.

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
om ena stiftet är nästan vitt så drar den troligtvis tjuvluft någon stans förmodligen i insugsgummit eller i vevaxeltätningen, låt motorn gå på tomgång och spruta lite startgas runt insugsgummina och se om den ökar i varv, då drar den tjuvluft

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Spruta startgas bakom variatorn när skotern är igång och se om du får någon varvtals förändring spruta även runt insugsgummin speciellt på den sidan som har det vita stiftet , försök även att röra på gummit när du gör det kan vara små sprickor som bara ger sig till känna vid påfrestning, annars är väll en vanlig fel orsak på SDI batteriet. Verkar kunna få skumma fel om det inte är på topp, testa ett annat om du har möjlighet, rengör även insprutningen kan sitta massa remdam i trottlarna.

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Sprutat startgas nu runt insug samt bakom variator och magnapull, Hände ingenting, verkar tätt.
Såg även att insugsgummina var i aluminium så dom är nog bytt någon gång.

Tror du verkligen att ett dåligt batteri kan göra så den går torrt på en cylinder?
Rengöra insprutet är det svårt?

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
då har du boysen på. Byt spridarna. Funkar inte att göra rent dom enligt ÅF. Pratade med dom precis. Prova släng dit ett bilbatteri och prova. Spridarna påverkas mycket av batteriet. Även om det visar 13V kan det vara slut.

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Har prövat ladda på batteriet ett par timmar nu och det blev ingen skillnad.. dock inte prövat med ett nytt.

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Är spridarna enkla att ta lös?
Kan man byta plats på dem lite snabbt för att se om den då går torrt på andra cylindern??

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tror dom sitter med ett par oringar dra rakt ut så ska dom lossna alt ta lös railen med spridare och låt ligga spridarna ligga i disel under natten

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Har mätt upp avgastempgivaren och den visade ca 215ohm i +15grader.. så den verkar hel?
Hade lös spridarna och dom såg väldigt rena och fina ut.

Testade dock att spruta startgas in i luftburken och då verkade skotern tappa varv!?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ta lös spjällhuset och inspektera insugningsgummina (sitter gummin även på aluminiuminsug) Kan vara ett klammer som sitter snett.

Vita stift = kör för allt i världen inte med skotern. Den går magert på den cylindern och du riskerar ett totalhaveri.

Vita stift beror på en sak:
För lite soppa.

Antingen pga tjuvluft eller så pga bränslesystemet förgasarna/spridarna.

Edit:
En ski-doo drar väldigt sällan tjuvluft från yttre packboxarna.... Det sitter en inre packbox också...

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Nu har jag tagit lös rave ventiler om dom heter så. Klumpar längst fram på motorn, dom var väldigt skitiga.

Efter rengöring är stiften nu lika men går fortfarande inte riktigt på full gas, om man kör lugnt tror jag man kan köra en heldag utan problem.
Kör man lugnt ett tag kan man hålla full gas ca 15sekunder innan det händer men kör man hårt händer det nästan hela tiden.
Stoppade i nya stift och körde ca 15min ganska hårt och dom är nu gråa och lite inslag av väldigt ljus brun.

Men efter rengöring av rave ventiler känns det som det kom 20hk till i skotern.

Har även prövat kopplat bort alla filter, 2st i tanken samt ett under huven och det blev ingen skillnad.

Prövade också med ett 18ah batteri från gräsklipparen, dock har jag ingen aning om i vilket skick det var i.

Jag tror att den inte riktigt får bränsle då den tappar nästan all effekt och det bluddrar och kanske smäller lite grann, men före rengöring av rave ventiler small den högt och nu kanske den bluddrar mer.

Känns som bränslepumpen kanske är dyr till dessa maskiner? Den såg dyr ut iallafall.

Jag har inte rengjort spridarna, men det kan väl inte vara dem som felar då den går kanonbra ibland och ibland inte, dom är ju inte täta till och från?? Man tycker ju att antingen är dom tät eller otät.

Vad tror ni?

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ingen expert, nån får gärna rätta om det är en tankevurpa, men om det är som du skrev i din första post så när du fullgasar så går den crapp ? Så kanske inte spridarna öppnar som dom ska dvs fullt ut, bränsle /Luft blandningen blir fel på höga varv ? men på mellanregistret och låg så går det bra ? Du borde ju kunna ta spridarna till något bilmek och få dom provtryckta ?

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Jamen den går ju på full gas om man kör lugnt före en stund, då går den ganska länge på full gas utan problem.
Så det är ju konstigt om en spridare är tät tycker jag den borde alltid gå dåligt på full gas, men det gör den ju inte..

Blir snart tokig på skotern, det enda jag skulle kunna tänka mig är bränslepumpen eller batteriet.

Är det någon annan som har ett bättre förslag innan jag köper en ny bränslepump?
Något jag borde testa?

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Knepigt för att utesluta spridarna ta dom till en bilmek och få dom provtryckta då vet du om det är dom som är problemet eller inte, kan ju inte kosta mer än ett par hunkor ?

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Kanske jag hittat felet!

Verkar vara undertryck i tanken samt då man sätter sig på dynan tjuter det, har trott det varit dämparna men det verkar ju vara från tanken!? Som ett pipljud låter det.

Någon som varit med om detta?
Vart sitter avluftningen till tanken?

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Så är det på min också. Och har ingen sexuell betydelse på min iaf. Har provat åka utan tanklock och blev ingen skillnad :p