Rengöra Rave portar?

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Glömde....Måste man byta ut nått när man rengör portarna? O-ring el nått?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur märker man att rave portarna ska rengöras?
Lyft av plastlocket, ta tag i "pipen" och känn om de rör sig lätt eller om de sitter fast eller känns sega (fulla med kladd). Alt1. = på locket å kör, alt2-3 = skruva lös och rengör!
Det skadar ju inte att göra rent även om de går lätt ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kör man på en olja med låg sotningsgrad så behöver man sällan rengöra dom. Sparar man pengar och köper mineralolja så har man det man gör. Men för att kolla om dom e skitig/sotiga så gör man som Keihin säger.
 

byov

Välkänd medlem
1 jan 2000
108
0
6
Östersund
www.freewebs.com
Har en 500ss -05 som ja tänkte rengöra ventilerna på, de verkar vara olja mellan membranet om man kollar på sprängskisserna, nån som tagit isär och kan ge mej tips.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
aaaa då är jag med.....

Du sätter inget där helt enkelt. Skruva ihop den som du tog isär den så ska du se att det blir klockrent.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Funkar Rave-portarna precis likadant som VES på polarisen. På dom märker man man ju om packningarna eller om det är oringar (har bara gjort rent mina och inte tagit isär helt) är ok om man trycker ihop dom och håller för det lilla lufthålet på toppen så skall giljotinen vara kvar i intryckt läge av vakuumtrycket sen åka ut om man släpper.

http://web.archive.org/web/20031220192834/www.hardcoresledder.com/ves.htm
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
bumpar denna lite =)


plockade lös locket på min ski-doo i dag, då man ska känna om dom går lätt (dumfråga) är det då man provar att dra den fram och tillbaka som den ska gå lätt på en ski-doo?

mina gjorde det så monterade tillbaka locket igen...


det är rätt va?