Renegade X-RS 900 turbo eller Summit 850 154”?

Renegade X-RS 900 Turbo eller Summit 850 154”?

  • Renegade

    Röster: 2 50,0%
  • Summit

    Röster: 2 50,0%

  • Totalt antal som röstat
    4

ErdaOne

Ny medlem
24 nov 2020
2
0
1
35
Sverige
Hej alla skoteråkare!

Då föräldrarnas gamla skotrar är alldeles för tråkiga och begränsade, har jag på allvar börjat titta efter en ny skoter. Jag vill ta min skoteråkning till nästa nivå och jag tar gärna emot synpunkter på modellerna Ski-Doo Renegade X-RS 900 Turbo och Ski-Doo Summit 850 154”.

Jag gillar att köra fort på led, åka uppför berg och sick-sacka mellan träd. Jag är tudelad i vilken av maskinerna som passar mig bäst.

Spontant känns Renegade bäst, då den verkar funka bäst på led men även bra utanför. Jag är dock rädd att den är för begränsad i lössnö och inte alls så lekfull som man vill att den ska vara?

Summiten känns mer lekfull och inte lika begränsad, men jag är osäker på om den är alldeles för instabil när man trycker på vid ledkörning?

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni skulle vilja hjälpa mig i detta val.

Allt gott,
Erik
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Väldigt olika skotrar du jämför. Du måste bestämma dig för vad du tycker är roligast. Ösa på efter led eller köra lössnö. Ingen av skotrarna du nämner är bra på både och. Och snälla ni som tänker svara, Summiten är inte bättre på led än Renegaden utanför:p
 

ErdaOne

Ny medlem
24 nov 2020
2
0
1
35
Sverige
Tack mattgojohn för svaret. Nä, jag räknar nog inte med att de ska vara bra på både och. Men om man ändå skulle vilja köra både och, vilken anser du skulle vara bäst? Låter som Renegade?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Haha, jag kan inte säga vilken som är bäst, båda skotrarna är kanonskotrar i respektive segment. Efter hur jag kör skoter och vad jag tycker är roligast med skoterkörning så hade jag valt renegaden. Men t. ex 2 av mina bröder hade enkelt valt summiten av samma anledning. Återigen, vilken körning tycker du mest om?
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
tror att alla här på forumet definierar lössnöåkning lite olika, för vissa är lössnökörning att surfa runt på myrar och köra lite i kraftledningar och öppen hyfsat plan skog. Andra spenderar 6 timmar i samma ravin bland buskar och snår och kommer hem efter en hel dags åkning och kört 2mil. Alternativ 1 tror jag skulle ha mycket roligare på en Renegade, alternativ 2 Summit.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vet inte hur 900 Turbon är. Men spontant borde väl en Renegade 850 vara mer lättkörd i lössnö?
Fast 900an kanske är väldigt smidig.

För 15år sedan körde alla 307 (korta) maskiner i kraftlinor etc. En Renegade går betydligt bättre än dom i snö
Som prickskytt är inne på så för att bomba lite kraftlina, myrsurf och en och annan backa ärr nog en Renegade helt dugligt.
En summit är ju om du vill skråa och köra i brant eländig terräng mest.

Vill du kunna bomba led är det Renegade som gäller skulle jag säga.
Alternativt köper du två skotrar =)
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
127
3
18
Södra Dalarna
Har haft en freeride 800 137" -13 och den funkade bra på led och hyffsat i lössnön men fick det svårt när man ville fara mellan träden och klättra. Det funkade men det var inte optimalt. Men det beror ju på mig men den behövde mer fart för att inte gräva ner sig.
Har idag en summit 850 154" -18 och den tycker jag är fantastisk i djupsnön, klättra och fara mellan träden. Kräver inte lika mycket fart för att ta sig fram där men på led går dessa inte att jämföra. Kan inte ligga på lika hårt efter led med den som med freeriden.
Men tittar man på hur och vart jag kör idag så väljer jag summiten pga att jag inte ville gräva så mycket och att jag är mer i djupsnön (myrar, klättrar mm) än far efter leden som ett skollat troll.
Svårt detta när man vill ha av allting :)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Bonndocker 850RE eller Freeride nån av Xterrain modellerna fixar ju både led samt lössnö helt ok och är nog ett bättre val. Håller inte med om att (Summiten är inte bättre på led än Renegaden utanför) en summit funkar bra att transporters sig med på led i måttlig fart den går inte varm eller andra konstigheter en Rennegade har inte en chans att köra där Summiten tar sig fram när det blir löst och trångt.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du ska köpa helt nytt så ha även med Backcountry X-RS 850 i ditt urval (alternativt Lynx Xterrain). Tror att den kan vara en riktig sweet spot för de som både vill ha roligt på led och i lössnö. Både Freeride (146" och uppåt) och Summit är ju väldigt inriktade mot lössnö och är ju skitkul att köra just i lössnö, men inget som man riktigt bombar led med (med Freeride så går det ju tack vara bra dämpare, men den är smal, tippig och har inte någon boggie anpassat för det i och med T-motion så det finns roligare maskiner för det). Tror åtminstone Backcountry X-RS 850 passar dina behov betydligt bättre än Renegade X-RS 900 Turbo.
 
Reactions: enpatte

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om du ska köpa helt nytt så ha även med Backcountry X-RS 850 i ditt urval (alternativt Lynx Xterrain). Tror att den kan vara en riktig sweet spot för de som både vill ha roligt på led och i lössnö. Både Freeride (146" och uppåt) och Summit är ju väldigt inriktade mot lössnö och är ju skitkul att köra just i lössnö, men inget som man riktigt bombar led med (med Freeride så går det ju tack vara bra dämpare, men den är smal, tippig och har inte någon boggie anpassat för det i och med T-motion så det finns roligare maskiner för det). Tror åtminstone Backcountry X-RS 850 passar dina behov betydligt bättre än Renegade X-RS 900 Turbo.
Lyssna på detta.
Som sagt de alternativ du gav från början är mer antingen eller alternativ, inga crossovers.