Renegade 600SDI 06- tänder inte på alla cylindrar

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Hej alla.

Jag har just köpt en Skidoo Renegade 600sdi -06 och har hunnit köra några turer och är riktigt nöjd. Skotern står i mitt kallgarage under tiden den inte används.
I tisdags tog jag skotern på släpen och körde den till jobbet där jag då bytte kedjehusolja och strappade fast några kablar som hängde och dinglade löst vid batteriet och hade en allmän översikt.

Efter avslutad mekkväll så lastar jag den på släpen och kör hem igen. Väl hemma när jag backar in den i garaget så ser jag att motorlampan blinkar och stänger av den. Igår var jag ute och provade starta igen och lampan blinkar och efter ca 1min så går den bara på 1 cylinder, jaha tänkte jag och bytte tändstift men fortfarande går den bara på en cylinder. Inga fel meddelanden syns på displayen. Har läst runt men hittar inte riktigt någon som haft detta problem med just värmeskillnaden, för innan jag körde in den i varmgaraget så har den gått som en klocka och nu är den pajj efter en garagekväll :/

Jag har nu laddat batteriet under natten, men rent krasst känns det som att temperaturskillnaden från kall -15 till rumstempererad +22 orsakat någon fukt någonstans eller vad säger ni?? Tips och ideer emottages med öppna armar
MVh Patrik
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Har du tur så löser det sig själv efter några dagar, pappa har haft liknande problem med flera skotrar vad gäller elektroniken och några dagar senare har det försvunnit eller ändrat symtom.

Vet inte vad det kan vara för fel dock,

lycka till ! :)
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Har du tur så löser det sig själv efter några dagar, pappa har haft liknande problem med flera skotrar vad gäller elektroniken och några dagar senare har det försvunnit eller ändrat symtom.

Vet inte vad det kan vara för fel dock,

lycka till ! :)
Tack för snabbt svar.

Ja, jag är lite inne på det spåret.. Ska man köra elektronik spray i kontakterna som man kommer åt kanske? jag vet att då jag drog den till jobbet var det både kallt och fuktigt ute!
Dra den till jobbet på fredag så den får stå inne under natten kanske akn vara en ide?

Varför jag laddar batteriet är mest bara för att.. den har inte alls varit svårstartad eller låtit seg på startmotorn.
Mvh P
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kan du så skadar det ju inte, underhåll har ingen skoter dött av. Kanske nån funktionscykel som inte får svar och den surar/oljar ihjäl?

Men batterier som har 5 kubik cm grönt smet runt polerna har jag sett tagit livet ur saker och ting :p

Håller tummarna för att hon vill vara med :)

Vet inte hur det är med din men om du håller in M-knappen och blinkar med helljuset så ska felkoderna komma upp på den digitala displayen.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Kan du så skadar det ju inte, underhåll har ingen skoter dött av. Kanske nån funktionscykel som inte får svar och den surar/oljar ihjäl?

Men batterier som har 5 kubik cm grönt smet runt polerna har jag sett tagit livet ur saker och ting :p

Håller tummarna för att hon vill vara med :)

Vet inte hur det är med din men om du håller in M-knappen och blinkar med helljuset så ska felkoderna komma upp på den digitala displayen.
Just i detta fallet var ju underhåll en skitdålig ide, den går ju inte nu :)
Jag som bara skulle vara duktig och byta kedjehusolja och allmän översyn.. jaja återkommer efter helgen får vi se. Batteriet ser helfräsch ut likaså polerna så hoppas det är ok.

Såg att det var viktigt att stiften skruvas in rätt för att gapet ska hamna mot insprutsidan.. det hade jag INGEN aning om och har inte tänkt på det då jag bytte stift! Kan någon bekräfta att det SKA vara så exakt att stiften hamnar rätt!
Mvh P
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
om du har brps stift så är dom gängade så att det blir så jämt. Har du köpt nån annan stans så kan du rita ett tursmärke på stiftet så du ser att det hamnar inom 180grader riktat nedåt.

Polaris skotrar stänger tydligen av ena cyllen om nödläge läggs i (överhettning), om du har en skadad kabel så kanske det är precis så din ski-doo också beter sig?
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
om du har brps stift så är dom gängade så att det blir så jämt. Har du köpt nån annan stans så kan du rita ett tursmärke på stiftet så du ser att det hamnar inom 180grader riktat nedåt.

Polaris skotrar stänger tydligen av ena cyllen om nödläge läggs i (överhettning), om du har en skadad kabel så kanske det är precis så din ski-doo också beter sig?
Ahhh så kan man ju göra :) tack för tipset ska fixa det ikväll!
Jag har inte haft någon varmkörning eller annat konstigt. Den gick skitbra tills jag såg motorlampan blinka och stängde av den och igår när jag skulle kolla igen så slog den igen ett stift. Byte stift men samma sak!
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Hmm, kan nog ha visat sig vara batteriet som är dåligt iaf igår efter en laddat hela natten så an jag bara köra startmotorn 4-5 gånger sen orkade startmotorn inte mer och batterilampan började lysa så det verkar ju som en trolig orsak. Har ett nytt nu som står på laddning ska testa då jag kommer hem.

Var idag hos lokala skidoo ÅF och bad om brp stift men han hade NGK 8ESC som han sa var bra till dessa då hamnar gapet på rätt ställe som orginal BRP stiften. Han sa att jag säkert hade NGK med 9 i hårdhet och det stämmer ju men han sa att jag INTE ska ha 9 utan ska ha 8:a som siffra. Minns inte exakt vad stiften hette kan kolla det ikväll. Och då återkommer jag om jag fått igång den.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Br8ecs heter stiftet du ska ha.
Ja, precis tack :)
Jag har iaf fått igång maskinen nu och det blev billigt och jag hittade ett fel till som jag åtgärdat. Efter stiftbytet och batteri bytet (batteriet som satt i var från ny 2006:) så gick den hur fint som helst men motorlampan blinkade fortfarande, så ute i dagsjuset så började jag att lossa alla kontaktstycken och märker att den kontakt som sitter på den yttre luftburken på vänster sidokåpan inte satt som den skulle, så kanske var det den som orsakat lampan?

Märkte även att det var borta en bult till grenröret och en bult som hade rallat upp och orsakat ett avgasläckage. åtgärdade det samtidigt och när jag nu startar maskinen så blinkar ingen lampa alls, YES succes ;)
Fortsatt trevlig säsong