Renegade 600 Sdi -07

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej

Jag skulle starta upp min skoter för säsongen, det är ju elstart å när jag tryckte in startknappen så lyste bara en symbol på instrumenteringen.... slut på ström tänkte jag, men sen väntade jag några sekunder så startade den upp på elstarten...... körde sen 15-20 minuter, då den plötsligt tvärdog, både varvräknaren och hastighetsmätaren fastnade och föll inte tillbaka till 0.
Tryckte på starten men det hände inget.... väntade några minuter så hoppade den igång..... körde genast tillbaka å ställde in den igen....
Vad kan det vara som spökar ?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Generellt så kan det vara flera saker, mest misstänkt är oxidering på batterianslutningar och i reläsocklar - möjligen också i tex startreläet. DESS-kontakten (visst har du en sådan?) är ju också kända för att kunna glappa, men då brukar det bli andra symptom.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Finns ju ett startrelä (vanligt typ xtraljusrelä) som brukar tjorva. Kostar någon tjuga och finns på närmaste riktiga mack. (Kanske inte korvmackarna)

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Tack för svar.
Men kan det inte vara för lite kräm i batteriet bara ? .....går skotern köra utan batteri eller behövs det alltid ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du behöver alltid ett batteri på en 600sdi. Det krävs för insprutningen.

Jo det kan vara att batteriet är heldött.

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Lyfter min gamla tråd eftersom problemet inte försvunnit trots inlämningar på verkstad.... sist så hittade dom lite ärgning på en kontakt, men så lätt verkar det inte vara.
har kört hjälpligt efter det, ibland när jag sätter på DESS kontakten så piper den med snabba pip, drar jag bort kontakten och sätter tillbaka den så kan den vara tyst, sen startar den och går bra.
Sen startade jag upp den i mellandagarna, hoppade igång och gick fint, efter några "omsättningar" av DESSen. körde en liten sväng, sen när jag skulle tillbaka så började skotern rycka och gå på en cylinder...... soppatorsk tänkte jag.... fyllde i ny bensin, men den startade inte, inte ett liv..... boxerade den till en väg där jag tänkte lasta den på släp, provade att starta den uppe vid vägen..... jodå, pang så small den igång, gick hur fint som helst, i typ 2 minuter..... så gick varven ner,instrumenteringen började blinka om vartannat.... började gå på en cylinder och sedan dö........ sen gick den inte igång mer...... tog hem den och ställde in den i varmgarage.... provade att starta den efter några dagar i värmen, då small den igång direkt..... har inte vågat ut och köra..... för då får man väl gå hem.....

någon som har nån susning om vad det kan vara som spökar ? verkstaden gissar mest som det känns....

Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag hade en gång en viper som betedde sig likadant, då byttes statorn och allt fungerade efter det.
När statorn blev varm så slutade den helt enkelt att fungera som den skulle.
Men det förklara iof inte ditt problem med dessen men värt att kolla upp.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Koppla in en multimeter till batteriet eller något 12 V-uttag och håll koll på spänningen, se efter att den verkar ladda normalt under körning och inte minst vad som händer med spänningen då skotern krånglar.
Typiskt kan du vänta dig 13,5 - 15 V om den laddar normalt och batteriet inte nyss har varit helt urladdat, 12,7 - 13,0 när skotern nyss har varit igång och batteriet obelastat, några tiondelar lägre om den har stått över natten. När batteriet belastas av insprutningen i samband med startförsök kan spänningen få gå ner mot kanske 12,1 utan att det är något onormalt.