Renegade 600 SDI-05 , käkar tändstift "går på en cylinder"

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hej nu har min sdi börjat käka stift.. suck

i vintras så gick den typ som att den bara gick på en burk så lät den som en 4taktare, sen när den blev varm hoppa den igång på båda.
men nu i hösten har jag hunnit släcka 2 tändstift, men bara en åt gången, (högra cylindern från körposition)
kan det ha med tändspolen och göra? vad går en ny tändspole på? hur kontrolerar man om den gammla är sönder?
Kan även tilllägga att motorlampan blinkar

läste på snowrider forumet att det kan ha att göra med att om man lägger i backen när motorn är kall, för i vintras så backade jag ner för ett släp så stack jag iväg (när motorn var kall) sen blev den varm och hoppa igång på båda, och även idag när jag släckte stiftet så backade jag, kan det ha med det att göra?

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
ja br8ecs stift,

Nä det gör jag icket men det var det jag skrve om det kan käka stift om motorn är kall och man lägger i backen

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Se till att varmköra den nästa gång, fortsätter felet så skriv igen så ska vi hjälpa dej felsöka.
mvh

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Har du varit in till din åf och låtit dem uppdatera programvaran, detta är ett vanligt fenomen på de tidiga 600 sdi motorerna.

Efter uppdatering av programvaran i styrboxen så försvann problemet med att den käkade tändstift.

Lycka till!

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Lånar tråden, min -11 rmk 600 tog 4,5,6 stift förra säsongen, det ska ju verkligen inte en ny maskin göra? Fick KÖPA nya av ÅF, varför gör den så?

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
joo får pröva i vinter ska se till att inte annvända backen när den är kall :) åter kommer senare i vinter om det blir nå andra tändstiftfel, ska nog in till åf och be dem släcka lampan dem sa förra vintern att det var nå givarfel men så dyrt o lämna in till dem...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Inte ovanligt att armen till oljepumpen fastnar/går segt tillbaka framförallt när den är kall. Då kan den flisa stift.

Br8ec stift samt varmköra som fasen. (Framförallt om du ska backa av någon anledning)

Draken

Medlem
24 sept 2015
16
0
1
Gällö
Lånar tråden.
Har en Lynx 600 SDI Adventure -06 som också äter stift. Bara ena stiftet. Blir varken svart lr vitt. Har vid nåt tillfälle lyckats pressa skiten lite och därefter ibland hostat igång så den går på båda cyl. Kan det vara oljepump lr mjukvara?

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Lånar tråden.
Har en Lynx 600 SDI Adventure -06 som också äter stift. Bara ena stiftet. Blir varken svart lr vitt. Har vid nåt tillfälle lyckats pressa skiten lite och därefter ibland hostat igång så den går på båda cyl. Kan det vara oljepump lr mjukvara?
vad kör du med för stift? min förra sdi släckte ett stift när jag inte varmkört nog.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du byter plats på tändkablarna, sotar den igen samma tändstift eller det andra stiftet då?

Ofta beror sådana problem på att något inte är riktigt friskt i tändsystemet, t ex avbrott i högspänningslindningen i tändspolen eller dålig kontakt någonstans på lågspänningssidan. Speciellt misstänkt är alla kontaktdon och skarvar mellan CDI-box och tändspole, samt övergångarna mellan kablar och den tunna tråden i spolarna på tändplattan.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min gamla sdi sotade stift av olika anledningar:

Först kärvade oljepumparmen så den gick inte tillbaka till 0. Löstes med en fjäder

Sen flisade den stift för att jag körde för kalla stift. Körde br9ecs (som manualjäveln sa) men det skulle tydligen vara br8ecs.

Sist men inte minst så kunde den släcka stift då den knappt hade någon tomgång/för låg tomgång.

Rengjorde spjällhuset med brääääkleen och vips så slutade den ta stift.

Alla 3 bör ses över!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kommer inte ihåg idag men det ska vara stiften som är avsedd för den maskinen.
Det har hänt mer än en gång att tändstiftsrekommendationerna för en motor ändras i efterhand, så man ska inte lita blint på vad som står på en skylt i motorrummet eller i den instruktionsbok som följde med när maskinen var ny. Ibland kanske det var så bråttom att få maskinen i produktion att man inte var klar med utprovningen när skyltar och instruktionsböcker trycktes, ibland kan det hända att tändstiftstillverkarna ändrar utförandet på stiften, osv osv.

Om man är osäker så är det bra att titta i senaste rekommendationstabellen från aktuell tändstiftstillverkare (lita inte på hemsnickrade listor som t ex återförsäljare har totat ihop), samt i eventuella servicemeddelanden och tillägg till verkstadshandboken från motortillverkaren.

Draken

Medlem
24 sept 2015
16
0
1
Gällö
KÖR MED BR8ECS. HAR FÅTT OLIKA TIPS OM ATT STIFTEN TILL DEN MOTORN SKA BARA HA ETT SPEL PÅ 0,45-0,50 PÅ ELEKTRODEN.
ETT ANNAT TIPS JAG FÅTT ÄR SPRIDARNA SOM TYDLIGEN KAN VARA ETT VANLIGT BEKYMMER PÅ DESSA.
NÅN ANNAN SOM BYTT, RENOVERAT SPRIDARE PGA DETTA?

Draken

Medlem
24 sept 2015
16
0
1
Gällö
Började plocka isär för kolvbyte och när toppen väl är av får jag en smärre chock. En flisa ca 4cm lång och 2mm bred har lossnat från kolvens topp så jag ser en del av kolvringen!
Kommer plocka ur hela motorn för att va säker...