Renegade 600 eller 800 (fråga om slitage mm)

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en renegade 600. Men När jag kollar blocket så finns det ju också ett gäng prisvärda 800.
Jag tänker mig års-modeller kring 12-14 som kommer ligga mellan 50-60k

men så till frågan. Är det märkbart mycket mer slitage och service på en 800?
vi kommer ha skotern i en stuga som vi besöker 3-5ggr per år och då är det viktigaste egentligen att det fungerar.
Tankar och erfarenheter på det?

//Niklas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En 800 E-tec har havlbra dugbar hållbarhet i motorn men de häder då o då att vevaxeln lämnar in den vrider sig. Klarar en sådan 1000mil utan problem får man va glad och kolvbyte bör göras vid 750mil vid mycket ledåka. 600an däremot har ingen svaghet alls den motorn kan gå orörd 2500 mil utan några som helst problem. Många kör strax över 1000mil innan kolvbyte men de gäller om man kör mestadels led eller allmänt lätt före. 600an drar desutom mindre soppa så om du inte måste ha mer effekt köp en 600a. När de gäller 600cc så funkar alla skotermärken bra de är 800-1000cc man måste undvika vissa årgångar förutom Arctic cat motorer för de håller bra oavsett årg och cc.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Tack för det svaret!
Det är ungefär så jag förstått det sedan innan och då blir det helt enkelt en 600 :)

trevlig kväll!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Håller med boost i det han säger utom kolvbytet. 800etec skär ihop precis som alla skotrar men sällan pga kolvglapp, kolvras eller att ringarna är trött.
Tjuvluft, bränsle/oljebrist eller veven är vanligare och då spelar kolvarna mindre roll. Polaris är ju tvärtom, där skär dom pga kolvspel hela tiden men där strular veven mindre.
Det finns flera tusen anledningar till varför man ska välja 600 före 800

det finns bara en anledning till att välja en 800.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej Igen,
Bra svar ovan. Det kommer absolut bli en 600.
Har kollat runt en del på blocket nu och hittar lite olika årsmodeller och lite olika benämningar.

Vill väl egentligen ha en så nu som möjligt (så klart). Finns många 2011 och 2012 för pengarna jag tänker.
Finns det något som gör det värt att betala mer för en 2013, 2014 eller kanske till och med 2015.
Tänker i funktioner och eventuella ”facelift”
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hej Igen,
Bra svar ovan. Det kommer absolut bli en 600.
Har kollat runt en del på blocket nu och hittar lite olika årsmodeller och lite olika benämningar.

Vill väl egentligen ha en så nu som möjligt (så klart). Finns många 2011 och 2012 för pengarna jag tänker.
Finns det något som gör det värt att betala mer för en 2013, 2014 eller kanske till och med 2015.
Tänker i funktioner och eventuella ”facelift”
jag köpte en 800 och sen en 850.

1 anledning räcker för mig!

gällande facelift. Det kom en uppdatering 2013-2014. På vissa modeller redan 2013 medan vissa fick vänta till 2014. Syns skillnad på dom rent utseendemässigt så det borde vara lätt att identifiera. Xp-chassi blev till xs-chassi(renegade, mxz) alt xm-chassi(summit/freeride)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nu under hösten letade min sambo efter en vettig crossover som första maskin i samma prisklass som TS nämner. Jag tycker att Renegade ofta verkar stå högt när det gäller begagnatpris. I sambons fall slutade det med köp av en Freeride 137 -13 med 400 mil på mätaren, få ägare, fint skick och välservad. Slutpriset blev 50 papp jämt, i sammanhanget ett ok köp jämfört med de andra objekten vi övervägde. Att det är en 800 istället för 600 ser jag bara en nackdel med och det är den något dyrare försäkringen.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Bra att du ställt in dig på en 600 . Det är evighetsmaskiner där chassit ger sig innan motorn...
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej igen!
det är lite dåligt med 600cc renegade i det skicket och det priset som jag letar så tankarna far åt alla håll. Ska jag gå över till 800, ska jag kolla på annan modell osv...

det jag verkligen gillar med renegade är click on dynan som jag kommer skaffa (eller få med). Dock funkar det ju också på exempelvis freeriden. Vilket jag egentligen anser är en ”snyggare” skoter. Men den har jag inte sett i 600 alls. -finns det?

sen vad gäller 600 va 800 så har jag ju egentligen bestämt mig men då jag sett ett par fina freeride 800 så börjar tankarna ändå vandra... sen läste jag det om remslitaget - är det samma med 600 som 800 att skidoo verkar äta upp remmar?

//Niklas
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Hej igen!
det är lite dåligt med 600cc renegade i det skicket och det priset som jag letar så tankarna far åt alla håll. Ska jag gå över till 800, ska jag kolla på annan modell osv...

det jag verkligen gillar med renegade är click on dynan som jag kommer skaffa (eller få med). Dock funkar det ju också på exempelvis freeriden. Vilket jag egentligen anser är en ”snyggare” skoter. Men den har jag inte sett i 600 alls. -finns det?

sen vad gäller 600 va 800 så har jag ju egentligen bestämt mig men då jag sett ett par fina freeride 800 så börjar tankarna ändå vandra... sen läste jag det om remslitaget - är det samma med 600 som 800 att skidoo verkar äta upp remmar?

//Niklas
Du kan ju kika Lynx xtrim 600etec också, nästan som en renegade men med lite längre matta och Lynx pps boggie. De kan också ha click on dyna.
Värt att tänka på är att både Lynx och ski-doos ”äldre” modeller kan vara svåra att hitta click on dynor till då de oftast inte finns att köpa hos handlarna längre.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hej igen!
det är lite dåligt med 600cc renegade i det skicket och det priset som jag letar så tankarna far åt alla håll. Ska jag gå över till 800, ska jag kolla på annan modell osv...

det jag verkligen gillar med renegade är click on dynan som jag kommer skaffa (eller få med). Dock funkar det ju också på exempelvis freeriden. Vilket jag egentligen anser är en ”snyggare” skoter. Men den har jag inte sett i 600 alls. -finns det?

sen vad gäller 600 va 800 så har jag ju egentligen bestämt mig men då jag sett ett par fina freeride 800 så börjar tankarna ändå vandra... sen läste jag det om remslitaget - är det samma med 600 som 800 att skidoo verkar äta upp remmar?

//Niklas
Nej freeride finns bara med 800.
Remslitaget på 600etec är inte samma som 800 kan vara. Vissa maskiner som är helt keff/sned/slut kan ta rem men normalt så går dom långt på varje rem (som dessutom är billigare än 800 varianten)