Renegade 1000 sdi-06 tändstiftsproblem

joocke_E

Medlem
2 nov 2009
40
0
6
Har kört ca 250 problemfria mil utan att ett tändstift har gått sönder, men nu har det börjat gå sönder stift vid kallstart alltid ett som flyger är på olika cylidrar.. stiften är dyngsur när man tar upp dom, har funderat om de kan vara nån spridare om kärvar eller fastnat men jag vet inte... går helt riktigt annars bara vid kallstart som det är problem!!

Tacksam för svar//jocke
 

x-rs Markus

Ny medlem
2 mar 2008
4
0
1
Kattisavan
Farsans sdi gör på samma sätt! Och då säger verkstaden att man måste köra på ski-doos x-ps olja, nu vet ja ju inte om du redan gör det!
För tydligen har de en speciell tillsats som gör att inte stiften ska slå igen.
 

joocke_E

Medlem
2 nov 2009
40
0
6
ja jag har hört att man ska köra på x-ps oljan, men jag har ju kört ca 250 mil innan på shell olja å d har ju funkat så jag tycker d vore konstigt om d vore oljan.. men man vet ju aldrig.. har inte tagit nått komprov men ska göra d idag..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
tar upp denna tråd då jag har samma problem vid kallstarter, hittade du felet?😊
De kan vara läckande spridare kör i en spridarrengöring i tanken. Köp triboron drivmedelsförstärkare för den är grym på rengöring samt att du får en bra motorbehandling på köpet. Häll i en stor dos 3dl i en tank så får du en effektiv rengöring kör sedan på rek dos resten av flaskan. Knacka ihop elektrådavståndet till 0,4mm så klarar stiften mer soppa och olja. De är att bota symtomen inte hitta felet men de kan funka så bra att du inte behöver bry dig i felet. Ta kompprov är en bra ide och kolla reedbladen.
 
Last edited:
Reactions: Gurra-K

Gurra-K

Ny medlem
6 okt 2018
3
0
1
34
eskilstuna
Ja för min motor är renoverad för 50 mil sen också me nya kolvar, lättade vevstakar och bättre lager i veven så de är ju nytt o fräscht motormässigt👌🏻
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
iaf på 600sdi så används tempsensorn i pipan för att öka soppan om det går varmt. Den är enkel att ohm-mäta, googla så hittar du resistansen det ska vara vid respektive temperatur.