renegade-06 går inte!!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har en renegade 800 -06a som jag sprängde först en rem på i början av dagen och sen körde jag typ hela dagen sen for och tanka sen körde 3 mil sen när jag tryckte på rer knappen så backa jag kanske 3 meter och mitt i backningen började den gå typ på en cylinder.. den dog, starta om den den, baksmall och hade sig och varje gång jag får igång den nu låter den som den går på en och baksmäller! måste ha massa hjålp nu!! tacksam för svar!!

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
skulle börja leta i elsystemet om jag var du, det verkar som att det är där det har hakat upp sig

rer funkar så att motorn stannar precis framför övre dödpunkt, sen sparkar motorn åt andra hållet så att motorn snurrar baklänges när du backar. det betyder att tändningen alltså är anpassad till bakåtdrift, ändringen sker i elsystemet

jag hade börjat med att kolla lite felkoder, vet inte hur man gör det på ski-doo, men på polaris är det ju en massa blinkningar på motorlampan när man startat motorn. Om det inte finns ngt motsvarande för ski-doo så måste du nog åka till en åf och kolla felkoderna

förutsatt att du har kollat stiften (?), börja med det

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolla om det lindat upp rembitar på vevaxeln bakom variatorn, kan skada packboxen om man har otur! Remtrasor kan ha gått genom packboxen då motorn började gå baklänges? Långsökt? Japp, men värt att kolla!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag ska köpa 2 nya stift och dra av variatorn till att börja med.
om det är så att det är packboxen går den byta från utsidan? måste vara ganska lätt!?:hmmmm2:
är det någon som haft liknande fel? hur gör dem på en verkstad när dem kopplar upp med dator eller blinkkoder på en rev -06a?
någon skrev ju om krysskil.. vad händer om den går sönder e det ett helvete att kolla den? hur gör jag de?

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
jag ska köpa 2 nya stift och dra av variatorn till att börja med.
om det är så att det är packboxen går den byta från utsidan? måste vara ganska lätt!?:hmmmm2:
är det någon som haft liknande fel? hur gör dem på en verkstad när dem kopplar upp med dator eller blinkkoder på en rev -06a?
någon skrev ju om krysskil.. vad händer om den går sönder e det ett helvete att kolla den? hur gör jag de?
1. Du måste ut med motorn och dela den underifrån för att kunna byta p-box.
2. Krysskilen är den som håller svänghjulet/magneten på rätt plats, demontera startapparat, tag sedan lös magneten och kolla.
3. Felkoder kan bara avläsas med dator hos en Lynx/ski-doo ÅF.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nej jag behöver ej ta ut motor för att byta packbox! det e bara ta av variatorn sen metallbrickan sen schopp schopp!! klartt och betaltt!
powertek 800! ska börja med att kolla tätningen sen byta stift sen lämnar jag in skiten! e så jäkla less nu på den här maskinen!

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
nej jag behöver ej ta ut motor för att byta packbox! det e bara ta av variatorn sen metallbrickan sen schopp schopp!! klartt och betaltt!
powertek 800! ska börja med att kolla tätningen sen byta stift sen lämnar jag in skiten! e så jäkla less nu på den här maskinen!
Ett tips när du lossar plattan. Sätt i rätt bits i var och en av skruvarna och knacka på bitsen ett par gånger. Dessa mässingskruvar drar man ganska lätt runda, men gör man så här så går borde det gå lite lättare(de gamla är med insex och de nya är TORX och dessa är även starkare).
På den första maskinen lossnade alla lätt och på den andra maskinen så drog jag två eller tre av fyra runda :eek:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har jag bytt stift och sen provat starta den.. den verkar gå på höga varv sen på tomgång dör den.. kan de ha något med att flottören hände sig en gång? och den ryker mycket precis som att den har surat ner sig rejält!!:hmmmm:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Inte kolvringarna som har börjat ge upp ? Första man märker det på är ju strul med rer. Kompisen fick nya på garantin iofs var det en 600'a

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Hade en Renegade XP, iofs 600 SDI, i fjol och den gick precis sådär. Då var det glapp i kontakten till ett av styrdonen. Som sagt SDI men värt att kolla kontakter. För några år sedan hade jag en Tundra 2006 och den blev det nåt knas med RER-knappen på styret så den fuckade upp på ett liknande sätt. Eftersom att den varvar upp och går när den är kall kan det tyda på att det är fel på RER-historien när den inte svarar när den just är nystartad. Klurigt error.. good luck.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Hade en Renegade XP, iofs 600 SDI, i fjol och den gick precis sådär. Då var det glapp i kontakten till ett av styrdonen. Som sagt SDI men värt att kolla kontakter. För några år sedan hade jag en Tundra 2006 och den blev det nåt knas med RER-knappen på styret så den fuckade upp på ett liknande sätt. Eftersom att den varvar upp och går när den är kall kan det tyda på att det är fel på RER-historien när den inte svarar när den just är nystartad. Klurigt error.. good luck.
den går igång nu men den går tjockt som tusan och när man varvar den på en ställning så går den bra!! så tror de har något med förgasarna att göranågon som kan mycket om dessa förgasare?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja tror du det kan va den? för de var bara nån mil efter jag tankat! och det var i bakvattnet samma soppa på 1800 talet som e dem tankarna skulle jag tro haha! men tror du verkligen de kan va den som *****s?

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Låter inte symptomen lite misstänkt? Eller som du är inne på nåt med förgasarna, åter igen då via såsen.

Eftersom du har en sån där rååtacks-spis i den där så måste man alltid utgå från att det är yttre omständigheter som spökar :)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja då ska jag prova byta soppa och sen slå i k-sprit sen provköra! Men va kan de vara för skit med bensinen då när den går så dåligt på den!?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men en överkänsligskit rotax tålde inte det haha:D hem och skruva öppna förgasare och byta soppa och packboxen. sen får vi se om NÅGON hade rätt!