renegade-06 går inte!!

Buffy

Aktiv medlem
5 jan 2009
54
0
1
hoppas du får fart på den, så det blir åkning i helgen!!!!!!!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har jag tagit lös förgasarna och rengjort med brääkleen och sen blåst med tryckluft men inge skillnad! när jag får igång den så går den tjockt och på höga varv går den bättre! det är inte stift det är inte soppan detär inte packbox det är inte insugsgummina vad kan de va då? jag har även kollat rer knappen och massa kontaktstycken eftersom allt inträffade när jag backade.. mer tips!!:argh:

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Jag vill ju inte skräma upp dej men kanske vevaxeln fick sej en smäll av remsprängningen. dom är ju jätte känsliga på täningen. den kanske vred sej i tapparna.

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
ja de är dom jag menar. Jag har varit med om det på någon yamaha för länge sen. soppan slås sönder av dom läpparna och är dom trasig så kommer det för stor mängd soppa in för fort. =surar. hoppas det ordnar sej för dej på bäta vis.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har förgasarna på verkstad eftersom jag inte kan så mycket om dem.. dem tror de kan vara nålventilerna som sitter vid flottören som gör att den flödar över fast att flottören rör sig som den ska och nålarna.. men dem kan vara lite sliten och då sluter dem inte tätt! vi får se efter helgen! dem hade så mycket jobb tur man har en värsting också!! elan..

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
som sagt jag var ute och körde hela dan den gick bra! helt plötsligt så blöddrade den och dog. skruva isär förgasarna och märkte att ena flottören hade hängt sig!
fick till det sen körde resten av dan... senare åkte vi och tanka och sen körde ca: 2 mil la in RERen backa ca 3 meter sen dog den igen... drog igång den men den rök mycket.. kolla gnista och de e det på båda stiften. men dem blir sjöblöta direkt!
startar jag den så går den tjockt och ryker, sätter upp skotern på pall och kör den varvar jag upp den till 6000 varv och då går den!
jag har rengjort förgasarna, kollat packboxen, kollat slangar till raveventilerna, rengjort raveventilerna. nu har jag förgasarna på verkstad så dem kan titta på dem lite.
nån som har haft liknande fel?
kan de ha nåt med statorn eller tändningen?
bensin?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ne jag har inte gjort de, ska kanske ta och göra ett sånt men de känns konstigt att den började så plötsligt.:hmmmm:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har jag gjort kompprov... inget roligt resultat!
förra året skar den på vänstra cylinder, det som behövdes bytas var kolv, raveventil och horna cylindern lite. då skar den på grund av bensinpumpen. nu har det blivit lika på högra cylindern! fast lite mildare för jag har ju kunnat kört den på höga varv. men varför går kolven sönder just i framkant vid raveventilen?:hmmmm2: och vad händer med dem 3 centimeter kolvring som gått sönder brinner dem upp i vevhuset för de låter inget konstigt, och jag har ju kört på höga varv som sagt för att prova innan kompprovet...:hmmmm2:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
nu har jag gjort kompprov... inget roligt resultat!
förra året skar den på vänstra cylinder, det som behövdes bytas var kolv, raveventil och horna cylindern lite. då skar den på grund av bensinpumpen. nu har det blivit lika på högra cylindern! fast lite mildare för jag har ju kunnat kört den på höga varv. men varför går kolven sönder just i framkant vid raveventilen?:hmmmm2: och vad händer med dem 3 centimeter kolvring som gått sönder brinner dem upp i vevhuset för de låter inget konstigt, och jag har ju kört på höga varv som sagt för att prova innan kompprovet...:hmmmm2:
Trist...
Kolven blir varmast vid utblåset, så dom går oftast sönder där först. Fullt "normalt", alltså. Om du har tur har kolvringen åkt ut i pipan... Den brinner inte upp iaf... Möjligen smulas sönder.

4

426H

förra året skar den på vänstra cylinder, det som behövdes bytas var kolv, raveventil och horna cylindern lite. då skar den på grund av bensinpumpen. nu har det blivit lika på högra cylindern!
Gissningsvis stekte du även högra ringen i samband med det haveriet.