Raveporten sitter fast.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hej.
Håller på och fixar upp pappas Formula 500 -98 inför kommande vinter.
Till problemet, Raveportarna har nog aldrig blivit rengjorda sen den var ny och ena raveporten är helt stum. :argh:
Har dragit och dragit men den vägrar lossna.

Hur ska jag få lös den?

Bild på den som jag fick lös (Värre i verkligheten)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är väll bara försöka slita. Så var det på min Zr 900. Den ena kom fan precis ut, fick slita som fan för att få ut dom.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Har testat knacka men utan resultat.
Slita har jag gjort så fingrarna värker.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja, testa med lite 5-56/WD-40.
Sen blir det till att köra på bättre olja va? :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Blir att testa det imorgon.
Han har bara kört på Valvoline olja men problemet är nog att de aldrig har blivit rengjorda :laugh:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ojoj haha... dedär är illa! Du/han har haft en ***** tur att inte nån "bit" av dedär klägget har släppt å trillat ner i cyllen och orsakat totalhaveri :)

Såhär hade ja gjort iaf:

Bort med stiften
Bort med toppen
På den sida vars porten sitter fast, snurra motorn via magnapullen tills kolven är i nedersta läget på just den cylindern.. då har du inge komp som håller emot eller liknande, samt att du ser om det hamnat kolbitar på kolvtoppen! Livsviktigt för att undvika haveri!!

Så hade ja gjort :D

/F
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
När jag väl har fått lös den så kommer jag ta lös tändstiftet och dra för då borde skiten blåsas ur om det har ramlat ner något.
Ska ut och spraya 5-56 nu.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Kanske ska testa peta lite med en liten skruvmejsel och se om man kan få bort det värsta..? :hmmmm2:
Jag antar att det är sotet som sätter stopp.

Den andra är nu rengjord och ser så gott som ny ut :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nu blir jag fan less. Visst kan man värma skiten med gasol?
Eller man kanske skulle starta skotern och låta den bli varm?
Vinkelkapen ligger någon meter från motorn :evil:
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Nu blir jag fan less. Visst kan man värma skiten med gasol?
Eller man kanske skulle starta skotern och låta den bli varm?
Vinkelkapen ligger någon meter från motorn :evil:
Haha har du inte fått bort den än? :aetsch:
Innan du tar fram kapskiva och kapar isär motorn så kanske du skulle kunna bygga nån form av en avdragare, du vet typ liknande kilformad som man tar av spindelleder med om du vet vad jag menar? Då kan du ju slå med en hammare på den så att du får den att släppa lite, kan ju vara en idé?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Vi var tvungen att ta kofot, satt bra men tillslut så. Försök bryta skapligt rakt bara så du inte kröker något.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Ringde och pratade med en mek nu.
Man ska absolut inte vålda utifrån. :laugh:
Av med cylindern och lägga den i diesel över natten och sen knacka försiktigt inifrån.

Är det slangen som sitter längst ner på blocket på framsidan som man ska lossa för att tömma kylarvätskan?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jo man kan vålda utifrån.... Bara man gör det försiktigt.

Det man inte kan lösa med våld... finns det?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jo man kan vålda utifrån.... Bara man gör det försiktigt.

Det man inte kan lösa med våld... finns det?
Man säkert men det är lika bra att ta lös cylindern så kan man kolla över kolvar och sånt samtidigt då skotern har gått med endast en fungerande raveport hela vintern.

Är det slangen som sitter längst ner på blocket på framsidan som man ska lossa för att tömma kylarvätskan?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Kolvarna har nog gjort sitt.
Visst kan jag byta kolvarna med bara cylindrarna borta?
 
Last edited: