rave 600 sdi 07 variator kärvar?

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
test startade lynxen nån vecka efter inköp å lät ohyggligt som att något låg på när den skulle växla, en kunnig bekant såg att remmen inte tröcks upp riktigt vid döläge men vi tog isär sekundären och hittar inget speciellt? när skivorna ligger i utan fjädern så glappar dom ganska mycket surrades om att mässing bussningen är slut? vad kan man mer kolla ? nu har vi fått isär den men måste bygga ihop verktyg för att få ihop igen.. :evil::mad2:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Mja, det sitter 2 bussningar som du ska byta, sedan bör du också byta rullarna och kolla helixen beträffande slitage.
http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=35851279-fddf-4bb1-873a-74062182e8e7

Bussningarna ska låsas med LockTite lagerlåsning eller liknande. Biltema har liknande till bra pris och som fungerar bra. Får inte komma kladd av låsningen på själva lagerytan.

Som jag läser mellan raderna, tolkar jag det som du aldrig meckat variatorer tidigare. Sant? Verkstadshandbok är isf guld värd för att du ska få bra resultat vid renoveringen.
Kan kolla om jag kan scanna avsnittet variatorer och maila som PDF till dig. OK? Pm:a din mailadress isf. Tror jag har på Lynx'en specifikt, annars får du från "storebror" Ski-Doo som jag har kpl uppsättning verkstadshandböcker på.

Kanske läge och serva primären också, så allt är fit for fight inför säsongen.

Och delar det hittar du ju hos exempelvis RINAB, Stenmarks, Skoterdelen, din lokala ÅF m.fl.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Mja, det sitter 2 bussningar som du ska byta, sedan bör du också byta rullarna och kolla helixen beträffande slitage.
http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=35851279-fddf-4bb1-873a-74062182e8e7

Bussningarna ska låsas med LockTite lagerlåsning eller liknande. Biltema har liknande till bra pris och som fungerar bra. Får inte komma kladd av låsningen på själva lagerytan.

Som jag läser mellan raderna, tolkar jag det som du aldrig meckat variatorer tidigare. Sant? Verkstadshandbok är isf guld värd för att du ska få bra resultat vid renoveringen.
Kan kolla om jag kan scanna avsnittet variatorer och maila som PDF till dig. OK? Pm:a din mailadress isf. Tror jag har på Lynx'en specifikt, annars får du från "storebror" Ski-Doo som jag har kpl uppsättning verkstadshandböcker på.

Kanske läge och serva primären också, så allt är fit for fight inför säsongen.

Och delar det hittar du ju hos exempelvis RINAB, Stenmarks, Skoterdelen, din lokala ÅF m.fl.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
har skickat pm! jag har sett rinabs renoveringskitt men kompisen som jobbat med sånt här säger att renovera variatorer går men inte är det bästa, Har sett att man kan få nästan nya från usa via ebay för billigare peng än kitten inkl frakt, De rätt min första skoter och har aldrig skruvat med något annat än bilar egentligen :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Skickar PDF när jag kommer till datorn. "Går att renovera men är inte det bästa"??? Nu förstår jag inte. Det som är utslitet byts ju ut och gör man allting rätt så blir ju variatorn som ny. Gör man jobbet fel eller fuskar kan jag förstå din kompis.
Och jag förutsätter att man gör jobbet själv. Lämnar man in på firma kommer ju arbetskostnad och det börjar bli dyrt. - Kanske det han menar.

E-bay ja. Där finns det ju, men varför säljs "nästan nya" till bra priser? Klockan ringer iaf hos mig. Men jag kanke är nojig? Vad jag vet är att originaldelar till variatorer ligger på ungefär samma priser som här och med frakt, tull och moms är dom nästan dyrare. - Ett av få undantag då det är dyrt att köpa skoterdelar i USA.
Men visst, hittar man en "nästan ny" på E-bay till försumbar kostnad, så visst kan väl man chansa.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Skickar PDF när jag kommer till datorn. "Går att renovera men är inte det bästa"??? Nu förstår jag inte. Det som är utslitet byts ju ut och gör man allting rätt så blir ju variatorn som ny. Gör man jobbet fel eller fuskar kan jag förstå din kompis.
Och jag förutsätter att man gör jobbet själv. Lämnar man in på firma kommer ju arbetskostnad och det börjar bli dyrt. - Kanske det han menar.

E-bay ja. Där finns det ju, men varför säljs "nästan nya" till bra priser? Klockan ringer iaf hos mig. Men jag kanke är nojig? Vad jag vet är att originaldelar till variatorer ligger på ungefär samma priser som här och med frakt, tull och moms är dom nästan dyrare. - Ett av få undantag då det är dyrt att köpa skoterdelar i USA.
Men visst, hittar man en "nästan ny" på E-bay till försumbar kostnad, så visst kan väl man chansa.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

fått ihop variatorn på egen hand nu, helixen och allt kan bara passa på ett sätt va? igår när vi försökte pressa ner för hand så tog det stop men vi hittade ett läge där vi fick låsbrickerna fast pressade ner det med2 tvingar, jag har några bilder från insida variator nu som jag tog innan jag pressa ihop den. om det finns intresse ?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
satt ihop variatorn utan att märka upp. kompisen kom hit montera dit den å rem sen verkar det funka som den skulle? vi har bara plockat isär och rengjort.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Självklart måste du ha förspänning. Annars skulle ju skivorna gå isär så snart du "fått rull" på skotern. Förspänningen mäter du med "fiskvågen".

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Självklart måste du ha förspänning. Annars skulle ju skivorna gå isär så snart du "fått rull" på skotern. Förspänningen mäter du med "fiskvågen".

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Jag har inte tillgång till pdferna här men kompisen som hjälpte mig som skruvat mycket i nyare skotrar sa att det inte var det och han såg det på fjädern, kan det ha något med rer att göra? Vet inte riktigt men fjädern valde jag vara ett hål i skivan för å montera dit för jag såg ingen som helst skillnad på hålen som skulle göra mer eller mindre spänning, remmen gick iallafall tillbaka längst ut när vi pallat upp och fasat ur :)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Självklart måste du ha förspänning. Annars skulle ju skivorna gå isär så snart du "fått rull" på skotern. Förspänningen mäter du med "fiskvågen".

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
testat köra skotern gick bra men vet fortfarande inte om förspänningen är som var tidigare
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Med rer back har du ingen förspänning
perfekt så spelar ingen roll vilket av fjäderfästena jag valt?

tänkte smörja boggie o.s.v då jag inte vet något om maskinen med 800mil .. vad bör jag använda vart ? kan man köpa på lokala macken?