Rave 440/700 (R-Evo) variatorproblem/variatorbestyckning

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan!


Har lite problem med skotern!


Den varvar inte ur, står man still och nyper fullt varva han upp till ca 7500rpm sedan sjunker den ner till runt 6800-7000rpm.

Tycker dessutom den matar dåligt även upp till dom varven, fast kan ju pga effektförlusten med ca 1000-1400rpm för lite, ganska dålig backshift, känns lite "seg" så att säga, dock från stillastående svarar han hyffsat tills man kommer upp i låte fart..

Vet inte riktigt hur jag ska förklara situationen, men vi börjar så där.



Vad tror ni? Spänna sekundärfjädern? Byta primärfjäder till en med högre sluttryck? Vikta om?


700 primär, 440 sekundär och 440 drevning är det (så vitt jag vet iallafall)


Rave 440 med Rotax 700.


Såg även att clickern (eller vad det nu kallas) stod på läge 6 där den ska varva som mest.


MVH//Glenn
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Är även öppen på förslag på andra fel eller vad man bör kolla/börja felsöka?

Tänkte, det kan ju va som så att det är nått annat fel som gör att han inte ORKAR varva ur.



Ska prova imorgon och plocka både primär och sekundär från en polares rev 440/700 som går som den ska!


Sitter även 800 pipa och nån "leva om" slutburk på, även om det inte är rätt så borde han ju endå orka varva ur skulle man kunna tycka.

Annars går han fint, startar lätt, lagomt låg och stadig tomgång osv. men orkar inte varva ur och känns klen när han kommer upp på varv, går hyffsat på låga, samt "peakar" han på ca 7700rpm nu och skjunker sedan ner till 7000-7200rpm.


Kolvar och packningar bytta i höstas (inte av mig, men fick med kvitto) dock fick jag med en kartong med lite smågrejer och där låg bland annat "två" cylinderfotspackningar, så troligtvis har dom bara använt en av den "tre-lagrade" packning, kan detta ställa till med något?


Provade även skruva ut dom röda skruvarna i plastkåporna till raveportarna för att minska fjäderspänningen på portarna utifall att dom av nån anledning inte skulle orka öppna men ingen skillnad där heller.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag gissar på pipan och burken är boven. Bara pipan i sig tappar du rejält med effekt på pga grövre stinger i första hand genitimot en 700a.

Sedan slutburken ger mindre motstånd och därmed ännu mer förlust. Och dessutom som grädde på moset tror jag knappast bestyckningen är ordentligt utprovad för 800a pipan och öppna dämpare.

Vi talar om minst 10hk förluster här och pipan kan förmodligen inte behålla värmen någe bra därav ojämnt varvtal.

Vad då göra?

Bäst vore en 700a pipa trim eller org och org burk.

Näst bäst. Mät stingergrovleken och hur lång en 700a stinger är inv mått och byt ut 800a pipan stinger till 700 mått. Obs Stingern kan gå in i pipans belly så mät även den längden in i pipa!

Till detta kan du åka levaom burken men org skulle den gå bäst med.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo, har börjat överväga det..


Nackdelen är ju att det finns ingen 700 pipa som passar till detta chassie! Därimot 600HO (593) Har ju tydligen samma slag och snarlik effekt, så pipan till en sådan ska tydligen funka bra på 700an samt passa i chassiet, så letar en sån i skrivande stund :)


Nån som har en tabell på vad olika lägen på fjädern i sekundären ger för olika tryck? Är ju märkt A B C inne i sekundären och 1 2 3 4 5 6 på helixen.. Tänkte så inte sekundären blir/är alldeles för slapp, sitter sekundär från 700an där verkar det som..
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Lite gjorde det iallafall...


MEN


Tog för givet att läge C6 skulle vara hårdast, låter ju mest logiskt, men efter att ha hittat denna:


Så verkar jag ha varit helt ute och cyklat! Vill minnas att den stod på B5 när jag demolerade den första gången, bytte läge till C6 och mer förspänning, vilket gjorde att han funkade bättre, men det kan nog bero på att det blev lite väl mycket förspänning, han varvade lite mer men vart inte bra..

Jag har vit fjäder, vilket enligt bilden ovan bara är 1 LBS med läge C6 som jag trodde var hårdast, B1 verkar ju vara hårdast, ska ska byta till B1 och utgå därifrån, övervarvar han då så får man byta lägen..


Nån som vet vilket läge som är standard i 700 sekundären?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har nu inför sesongen rivit och gått igenom skotern lite, och såg att det satt 420 huvudmunstycke i förgasarna och ska va 280 original (rundtrottelförgasare) så bara där lär man ju ha skapligt med effektförlust kan jag tro.

Har även köpt ny sekundär då gamla (som var en zx 700 sek) var full i värmesprickor samt slut i glidklackar osv.. Nya är till en rave 800 -05, så antingen kommer han varva för mycket eller så blir det bra, återstår att se.


Kommer även renovera primärvariatorn.


Har kollat komp osv också och allt sådant är bra (konstigt vore det annars då han bara gått ca 100-150 mil sen kolvbyte)



Så jag hoppas det kommer funka bättre i år med ny sekundär, renoverade variatorer och bättre bestyckade förgasare =)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Håll koll på stiften!!

Han kan ha bestyckat upp av en anledning. Kolla som fan första turen så du inte flisar motorn.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Att gå från 280 (original) till 420 skulle jag tro är ett misstag helt enkelt, sitter rundtrottel förgasare på motorn, så misstänker att dom bestyckat motorn efter tabell till 700 med flatside av misstag då dom har över 400 i huvudmunstycke :)

Köpte dock 300 istället för 280 då terrängmaskiner i sundsvall rekomenderade det istället för 280 till dessa motorer med rundtrottelförgasare :)

Men jo, kommer kolla stiften :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu har ja provkört och han verkar gå snålsatan med 300 i huvudmunstycke även om det ska va 280 original... Han orkar knappt varva ur och låter plågad eller hur man ska säga, primar man därimot och sedan nyper fullt så varvar den ur.... HUR & VA?!

Skumt tycker ja.