...... gärna fått lunka på med ännu lägre varv då det går lätt , undrar om dom ändrat nå till -14 modellen
Inte något nu känt, samma utväxling 21/49 de gick tillbaka till iom -13 och högre kam och med samma antal tänder på drivhjulet dvs 7 som på -13 .
-12 har väl 8 tands drivhjul om minnet är korrekt.
Så har du en bra setup för att komma upp till ett läge där jag kan använda läge 3 så blir jag glad.
Tror som sagt förut att den 41/45 Helix som BRP har skulle passa bra för Ranger och fler maskiner med 600 Etec
Ofta är det billigast att börja justera/ändra i sekundären och hittar man inte lösningen där så går man vidare till primären--- med risk att få börja om i sekundären när kanske lösningen från början hade varit att justera utväxlingen
Generell tumregel för Etec maskinerna
Håll toppvarv under varvstopp i alla lägen, att ligga på eller i direkt närhet påverkar motorprestanda, oljeförbrukning osv i negativ riktning och detta inte bara momentant.
Generell variatorsetup
Högre toppvarv
Primär: Högre sluttryck på fjäder, flackare ramp
Sekundär: Högre sluttryck, flackare helix mot slutet av utväxlingen
Lägre toppvarv
Primär: Lägre sluttryck på fjäder, aggressivare ramp
Sekundär: Lägre sluttryck, brantare helix mot slutet av utväxlingen.
Det kan kosta lite test för att hitta den egna perfekta setupen så man känner direktkontakt "throttle/track" mot den typ av körning man har.
Ett sätt är att köpa ett v-kitt vilket fungerar för de allra flesta, dock är nog inte Ranger segmentet den attraktivaste kundgruppen dvs lättare att tjäna snabba pengar på Burandt och Rasmussen wannabees.